Od 3 września tego roku pojawią się istotne zmiany komunikacyjne w całym mieście. W związku z otwarciem Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór powstaną dwie nowe linie tramwajowe, a także jedna autobusowa.
Jakie zmiany czekają tramwaje?
Nowe linie nosić będą numery 13 oraz 22. Korekty nastąpią na liniach: 4, 5, 11, 16, 18 oraz 23. Poza tym numer 33 stanie się 12, 14 zastąpi 74, a 31 będzie numerem 21.
W niektórych przypadkach modyfikacja dotyczy wydłużenia trasy, w innych następuje zmiana przebiegu przez centrum, ale są również takie, które zmieniają pętlę bądź krańcówkę.
Ostatecznie znikną „trzydziestki”. Po zmianie numerów, dodaniu nowych linii, nastanie porządek i będziemy mieć 23 linie w płynnej numeracji od 1 do 23.
Zmiany dotkną także autobusy
Zmiany dotyczą głównie rejonu Nowego Dworu, Kuźnik i Muchoboru Wielkiego. Nowej linii nadano numer 152. Nie będzie 109, które zastąpi autobus 142. Zmiany tras dotyczą natomiast numerów: 107, 119, 122, 128, 142, 148 oraz 149.
Na stronie wroclaw.pl można zobaczyć pełną rozpiskę zmian dotyczących każdej linii. Nie od razu (3 września) zaobserwujemy wszystkie docelowe roszady. Część linii tramwajowych będzie kursować objazdami w związku z remontami torów na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego i Świdnickiej, a także Pomorskiej i placu Staszica.
Cel zmian rozkładu jazdy
Główne powody zmian w rozkładach jazdy to udrożnienie ruchu drogowego i połączenie jak największej ilości miejsc we Wrocławiu bezpośrednimi liniami. Uruchomienie trasy na Nowy Dwór nie mogło się odbyć bez wielu roszad w funkcjonowaniu MPK. Powody tylu zmian, to między innymi:
- Po to powstają nowe połączenia torowe, aby tramwaje zastępowały autobusy. Nowy tramwaj oznacza zmiany w połączeniach autobusowych.
- Przy układaniu siatki połączeń na pierwszym miejscu są potrzeby pasażerów, ale uwzględniać trzeba przepustowość skrzyżowań, przystanków, a także pętli. Zły układ powodowałby korki tramwajowe czy przeciążenie sieci i awarie zasilania.
- MPK ma określone możliwości taborowe.
Biuro Zrównoważonej Mobilności podkreśla, że siatka połączeń nie była istotnie zmieniana od około 20 lat. Było to brane pod uwagę przy opracowywaniu zmian, a od tamtej pory Wrocław znacznie się zmienił. Powstało mnóstwo nowych mieszkań, a nawet całych osiedli, biurowce, miejsca spotkań, rozrywek i zakupów. W związku z tym, potrzeby pasażerów istotnie się zmieniły. Otwarcie potężnej inwestycji, takiej jak Trasa Autobusowo-Tramwajowa na Nowy Dwór to idealna okazja, aby przeprowadzić szereg zmian.