Szósta edycja plebiscytu Złotego Wąsa i związanych z nim działań weszła w decydującą fazę.
Trwa już głosowanie na najlepszy wąs tego roku, na ulice Wrocławia wyjechał specjalny tramwaj, premierę miał spot promocyjny z udziałem Justyny Woźniak, Mariusza Kałamagi, Piotra Miazgi i Jarosława Boberka, a w centrach i galeriach handlowych stolicy Dolnego Śląska rozpoczął się cykl bezpłatnych badań profilaktycznych dla mężczyzn. Inauguracyjne badania zorganizowane zostały we współpracy z Wroclavią, pod hasłem #JazdaNaBadania, nawiązującym do wyścigowych upominków dla badających się panów.
Po raz kolejny organizujemy nasze działania i znowu widzimy potrzebę zarówno zwiększania męskiej świadomości, jak i udostępniania darmowych badań. Z roku na rok dostajemy więcej zgłoszeń do plebiscytu, więcej zapytań o możliwość zorganizowania punktu badań czy zaproszeń do podobnych akcji. To świadczy o tym, że „wąsopad” to nie krótkotrwała moda, a prawdziwy zwiastun – albo i źródło – wielkich zmian dotyczących męskiego podejścia do zdrowia. Widać, że panowie chcą się badać, chcą zwiększać poziom wiedzy na temat profilaktyki, chcą o siebie dbać. Cieszymy się, że możemy dołożyć do tego swoją cegiełkę – ale świadczy to też o tym, że bardzo wiele mamy jeszcze do zrobienia – mówi prezes Fundacji Forum Mężczyzn Sebastian Kwietoń.
Od 6 listopada po ulicach Wrocławia kursuje tramwaj Złotego Wąsa. Na zewnątrz przyozdobiony jest zdjęciami tegorocznych finalistów plebiscytu i aktorów występujących w najnowszym spocie: Justyny Woźniak, Jarosława Boberka, Mariusza Kałamagi i Piotra Miazgi. Wewnątrz pojazdu znajdują się plansze informacyjne, z których pasażerowie dowiedzą się o takich aspektach męskiej profilaktyki, jak: samobadanie jąder, znaczenie badania PSA, czynniki ryzyka nowotworu prostaty i jąder. W pozostałych pojazdach MPK również będą emitowane krótkie filmy informacyjne dotyczące zdrowia mężczyzn.
- Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych od kilku lat merytorycznie i finansowo wspiera działania prowadzone przez Forum Mężczyzn dotyczące profilaktyki chorób, szczególnie onkologicznych występujących u mężczyzn w każdym wieku. Promowanie badań profilaktycznych, w kierunku wczesnego wykrywania raka prostaty, jąder, czerniaka, jelita grubego czy płuc jest szczególnie ważne ze względu na wzrastającą zachorowalność na te choroby. Każda inicjatywa podejmowana przez mężczyzn, która zachęca do wykonywania badań profilaktycznych, a więc regularnie i wtedy, kiedy nie ma jeszcze objawów jest bardzo cenna. Panowie – dbajcie o swoje zdrowie – zachęca do profilaktyki zastępca dyrektora wydziału zdrowia i spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia Jadwiga Ardelli-Książek.
- Niestety pośród nas wciąż dominują pewne mity dotyczące męskości, a wiele osób nie zdaje sobie sprawy z ryzyka, jakie niesie ze sobą zaniedbanie własnego zdrowia fizycznego i psychicznego, dlatego już po raz kolejny MPK Wrocław podejmuje współpracę z Fundacją Forum Mężczyzn by razem propagować odpowiednie postawy zdrowotne. Dzięki akcji Złotego Wąsa, mamy szansę dotrzeć zarówno do ogromnej rzeszy pasażerów, jak i pracowników, którymi w większej części są właśnie mężczyźni. Tramwaj, który od jutra wyrusza w miasto, będzie kursował na regularnych liniach przewożąc każdego dnia tysiące naszych pasażerów. Liczymy na to, że w ten sposób dotrzemy do szerokiego grona odbiorców kampanii wąsopadowych. Pamiętajmy, że rak prostaty i jąder to jedne z najczęstszych nowotworów w Polsce, a ich wczesne wykrycie może uratować życie. Panowie, prawdziwa męskość nie polega na ignorowaniu problemów zdrowotnych, lecz na ich dostrzeganiu, rozmawianiu o nich i podejmowaniu działań! Dziękuję organizatorom za zaproszenie do tej współpracy – mówi prezes MPK Witold Woźny.
Jak co roku, w ramach „wąsopadowych” akcji, przeprowadzona zostanie także seria bezpłatnych badań profilaktycznych dla mężczyzn: czynnika prostaty PSA z krwi dla osób powyżej 40 roku życia i USG prostaty a dla młodszych panów USG jąder. Za nami już pierwsza seria akcji, podczas której w mobilnych punktach badań na parkingu kiss&ride przy Centrum Handlowym Wroclavia organizowane pod hasłem #JazdaNaBadania. Kolejne badania i podsumowanie akcji zaplanowano na 23 listopada w Centrum Handlowym Magnolia Park. Akcja rozpocznie się o godz. 10:00, a towarzyszyć jej będą pierwsze w Polsce męskie mini targi. Wśród wystawców znajdą się producenci motocykli, męskich kosmetyków oraz odzieży. Będzie można wybić kolekcjonerską „złotowąsową” monetę oraz skorzystać z usług barberów. Będzie to świetna okazja do zakupienia niepowtarzalnych prezentów dla mężczyzn pod choinkę. Podczas trwania kampanii we wnętrzach Magnolii Park będzie można podziwiać wystawę zdjęć tegorocznych finalistów autorstwa Łukasza Gizy.
Tego samego dnia o godz. 19:00 rozpocznie się uroczysta gala w Vertigo Jazz Club przy ulicy Oławskiej 13. W trakcie uroczystości zostaną ogłoszone wyniki tegorocznego plebiscytu oraz wręczone nagrody, w tym między innymi kryształowa statuetka oraz bon o wartości 2500 zł dla zwycięzcy plebiscytu od sklepu PAWO, weekendowy pobyt w Dolnośląskim Centrum Sportu Polana Jakuszycka, weekend z Volvo, bony od Centrum Handlowego Magnolia Park, zestawy kosmetyków od firmy COVAS oraz SILKCLAY, Dolnośląskie Bilety Weekendowe ważne do 31.12.2024 r. od Kolei Dolnośląskich. Galę uświetni występ Konrada Imieli i Kamila Wnuka, który wystąpi ze specjalnym programem “różne oblicza męskości”. Kamil jest uczestnikiem 15 edycji programu The Voice of Poland w drużynie Kuby Badacha. Na co dzień studiuje na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu.
Kolejnym z listopadowych działań będzie bezpłatny, dostępny dla wszystkich webinar pod tytułem „Wsparcie po operacji uroonkologicznej: dlaczego psychoterapia dla mężczyzn to klucz do powrotu do zdrowia?” W środę 20 listopada 2024 r. o godz. 18:00 rozmowę online przeprowadzą dwie specjalistki z zakresu psychoonkologii: Anna Jelenik i Adrianna Sobol. Ekspertki zajmą się zagadnieniami związanymi ze stanem psychicznym i opieką psychologiczną pacjentów po zabiegu uroonkologicznym. Poruszone zostaną kwestie między innymi: procesu rekonwalescencji, trudności psychicznych, czy tematów tabu męskiej profilaktyki i terapii onkologicznej. W trakcie webinaru będzie możliwość zadawania pytań na żywo.
- Razem z inauguracją wrocławskiego „złotowąsowego” tramwaju, miała miejsce także premiera najnowszego spotu promocyjnego. Jest on dostępny na stronie zlotywas.pl. Tegoroczny spot promuje nowy projekt fundacji.
- Zorganizowana zbiórka na portalu zrzutka.pl (zrzutka.pl/z/jajobus) ma na celu zebranie środków na pierwszy w Polsce mobilny punkt badań profilaktycznych dla mężczyzn „JAJOBUS”. Za zebrane pieniądze oprócz pojazdu fundacja zakupi ultrasonograf. Pojazd przystosowany będzie to realizacji badań USG jąder dla mężczyzn do 40 roku życia oraz USG prostaty oraz badań PSA dla mężczyzn powyżej 40 roku życia. To, kiedy „Jajobus” wyjedzie na Polskie ulice, zależy tylko od darczyńców.
- Partnerem tegorocznej kampanii jest Miasto Wrocław oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Więcej informacji na temat Złotego Wąsa i działań Fundacji Forum Mężczyzn można znaleźć na stronie internetowej: zlotywas.pl.
Relacja: Marcin Janiszewski – Fundacja Forum Mężczyzn