Samorząd miejski Wrocławia wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, firmami kurierskimi, ekspertami i stowarzyszeniami zajmującymi się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską, podpisał porozumienie w ramach Partnerstwa na rzecz jakości obsługi towarowej w centrum Wrocławia.
Partnerstwo zostało zainicjowane w ubiegłym roku przez Gminę Wrocław i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu w celu stworzenia szerokiej platformy do pracy nad ulepszeniem systemu transportu towarowego i osiągnięciu zeroemisyjnych dostaw w historycznym centrum Wrocławia, a także rozwiązywania bieżących problemów związanych z logistyką w mieście.
Pozwoli na osiągnięcie najlepszych praktyk w zakresie wrażliwego na środowisko, ekonomicznego, bezpiecznego i wydajnego transportu towarowego. W efekcie zostaną wdrożone konstruktywne rozwiązania dla zidentyfikowanych problemów, uwzględniające różne potrzeby interesariuszy, wpisujące się w cele strategiczne miasta – mówił rektor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu prof. Andrzej Kaleta.
Potrzeba stworzenia mikrohubu wynikła bezpośrednio z rozmów z mieszkańcami Wrocławia. Szczególnie istotni tutaj byli zarówno przedsiębiorcy funkcjonujący w centrum miasta jak i obsługujący ich kurierzy.
Jak wynika z badań ankietowych przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw zlokalizowanych w centrum miasta oraz z analizy dostaw towarowych na potrzeby Masterplanu, największe wyzwania dla firm kurierskich to wyznaczone okna czasowe dla dostaw i brak dedykowanych miejsc do rozładunku. Te ograniczenia często prowadzą do realizacji dostaw poza ustalonymi godzinami oraz do blokowania chodników i jezdni przez pojazdy dostawcze. Rozwiązanie tych problemów wymaga otwartego dialogu między różnymi interesariuszami. To właśnie nad tego typu kwestiami zamierzamy się skupić, pracując w ramach Partnerstwa – wyjaśnia dyrektor Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, które jest liderem partnerstwa prof. Maja Kiba-Janiak.
Do tej pory w ramach Partnerstwa przeprowadzono między innymi warsztaty z przedsiębiorcami i kurierami. Na jej podstawie wypracowano konkretne rozwiązanie.
Powołaliśmy grupę roboczą, która pracuje nad pomysłem utworzenia mikrocentrum przeładunkowego w parkingu NFM, zwanego przez nas roboczo – Mikrohub Wrocław. W skrócie działanie takiego Mikrohuba polega na zorganizowaniu miejsca w sąsiedztwie centrum, gdzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy – rowery cargo lub elektryczne. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjeżdżają do centrum, a większość dostaw odbywa się w sposób bardziej ekologiczny i niskoemisyjny – także w godzinach poza dotychczas wyznaczonym oknem. Do tej inicjatywy udało nam się zaprosić siedem największych firm kurierskich w kraju, które zadeklarowały chęć korzystania z Mikrohuba. Do tej pory takie rozwiązania funkcjonują z sukcesem wyłącznie za granicą. Mikrohub Wrocław byłby pierwszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Mamy nadzieję, że Mikrohub Wrocław zostanie uruchomiony do końca tego roku. Dziękujemy wszystkim, bo bez zaangażowania i przekonania, że warto, nie byłoby nas tu – relacjonuje dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w UM WrocławMonika Kozłowska-Święconek.
Kolejną zrealizowaną inicjatywą w ramach Partnerstwa jest przeprowadzenie szczegółowych badań przedsiębiorców operujących w Centrum pod kątem dostaw towarów oraz zaplecza logistycznego. Jest to cenna baza wiedzy, która na podjęcie dalszych kroków – choćby wypracowania systemu dedykowanych miejsc postojowych dla dostawców w centrum. Inicjatywa Partnerstwa ma raptem rok, jednak działa prężnie i zrzesza kolejnych interesariuszy, co tylko potwierdza potrzebę nowej organizacji systemu dostaw w centrum. Jest też kolejnym potwierdzeniem jak ważny jest dialog i szeroka dyskusja w różnorodnym gronie operującym na tej samej przestrzeni – urzędników, ekspertów, dostawców i przedsiębiorców, w celu wypracowania wspólnych, zaakceptowanych przez wszystkie strony rozwiązań.
Partnerstwo to kolejny krok w stronę lepszego i bardziej przyjaznego Starego Miasta. Naszym celem jest to, żeby centrum „żyło” – zależy nam na pogodzeniu potrzeb Mieszkańców, przedsiębiorców i innych użytkowników. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum jest sprawą wymagającą i złożoną. Żeby zmierzyć się potrzebami wszystkich użytkowników potrzebne są nowe rozwiązania. Dlatego korzystamy z rekomendacji opracowanego w 2021 „Masterplanu dla przestrzeni miejskich w Centrum” – w nim określono największe wyzwania i strategię rozwoju dla tego obszaru, a jednym z nich było właśnie lepsze dostosowanie systemu dostaw w Centrum do aktualnych uwarunkowań i potrzeb. Na marginesie, kolejną z realizowanych rekomendacji wynikających z Masterplanu jest toczący się projekt rewitalizacji ulicy Ruskiej – podsumował wiceprezydent Wrocławia Jakub Mazur.
Poprzez: UM Wrocław