Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza serdecznie wszystkich chętnych w wyjątkową podróż, jaką będzie przejazd historycznym składem po najbardziej malowniczych liniach kolejowych Dolnego Śląska. Należą do nich linia kolejowa nr 285 ( Wrocław Główny – Świdnica Kraszowice ), linia nr 266 ( Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój ) oraz linia 286 ( Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny ).
Wyjątkowy krajobraz Dolnego Śląska
Kolej doliny Bystrzycy, nazwana Koleją Bystrzycką – dawniej w języku niem. Weistritztalbahn, powstała w latach 1902 – 1904. Stanowi wyjątkowe dzieło ówczesnej sztuki inżynieryjnej. Linia ta, pomiędzy Świdnicą a Jedliną Zdrój biegnie wzdłuż rzeki Bystrzyca i kilkakrotnie ją przekracza. Znajdują się na niej liczne mosty i przeprawy o oryginalnej konstrukcji, jak np. “Most Gerbera”. Mimo, że trasa ta miała znaczenie handlowe, to budowano ją prawdopodobnie także z myślą o turystyce. Świadczy o tym konstrukcja mostów, których przęsła skierowane są w dół, aby nie zasłaniały podróżnym widoków z okien wagonów. Innym walorem krajobrazowym dawnej Kolei Bystrzyckiej są niezapomniane widoki Gór Sowich, doliny, w których przebiega szlak, ich szata roślinna, a także zabytkowe budynki dworców kolejowych. Jedną z wielu ciekawostek jest fakt, że przed stacją w Jugowicach położoną na linii nr 266 podróżni mogą zobaczyć na horyzoncie Zamek Grodno. Z kolei w samej Jedlinie Zdrój, tor okala Park Południowy, gdzie znajduje się ścieżka spacerowa i również widać górskie szczyty ( tak jak i na całej trasie ). Natomiast w samym mieście znajduje się rozbudowana infrastruktura turystyczna. Ponadto przed stacją Jedlina Dolna odchodziła bocznica od toru głównego do podziemnego kompleksu “Riese” i nie jest zaznaczona na mapach. Nie sposób wymienić wszystkie unikalne cechy tej malowniczej linii kolejowej, na której ponowne otwarcie po blisko 34 latach od zamknięcia czekają mieszkańcy Wrocławia i okolic.
Pomiędzy Berlinem a Wiedniem
Linia kolejowa nr 286 (Kłodzko Główne – Wałbrzych Główny) powstała w latach 70. XIX wieku. I chociaż pierwsze plany budowy pojawiły się w latach 50. wieku XIX, na ich realizację trzeba było jeszcze poczekać ponad 20 lat. Linia ta miała za zadanie skrócić wówczas czas przejazdu pomiędzy ważnymi stolicami Europy, Berlinem i Wiedniem. Znajdują się tutaj jedne z najwyższych mostów kolejowych w Polsce oraz liczne tunele, m.in. pod Sajdakiem o długości 377 m. Jeden z przejazdów na odcinku linii nr 286 odbędzie się właśnie tutaj. Podobnie jak w wypadku dawnej Kolei Bystrzyckiej, szlak ten pomiędzy Kłodzkiem a Wałbrzychem należy do najbardziej malowniczych w Polsce i jest jedną z wizytówek regionu.
Zapraszamy w niezapomnianą podróż !
Historyczny skład pociągu, który wyjedzie tego dnia ze stacji Wrocław Główny w kierunku Jedliny Zdrój stanowią trzy wagony z lat 1928 -1930, zbudowane w zakładach Linke Hofmann Werke ( po 1945 roku Pafawag ) oraz wagon salonka i kuszetka z lat 70. XX wieku. “Siłą pociągową” będzie lokomotywa “Fiat” SU45 – 079. Jest to ostatni spalinowóz tej serii, który jest czynny i zachowany w historycznym malowaniu, wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym i detalami dekoracyjnymi jakie te pojazdy trakcyjne posiadały w latach swojej codziennej służby. Relacje na poszczególnych odcinkach dawnej całej linii 285 i 286 zostały przygotowane przez nas tak, aby podziwiać nie tylko malownicze widoki, ale również zaznajomić się z elementami dawnej kolei w tym regionie. Podczas przejazdów w składzie będzie obecny przewodnik, który chętnym podczas postojów pociągu na stacjach opowie o historii kolei i miejsc z nią związanych oraz o ciekawostkach związanych z samą okolicą. Zysk ze sprzedaży biletów przeznaczony jest na cele statutowe stowarzyszenia, renowację zabytkowego taboru kolejowego. W składzie, w jednym z wagonów znajduje się bar, w którym podróżni mogą zakupić ciepłe jak i zimne napoje oraz klubowe gadżety – z ich sprzedaży dochód również przeznaczony jest na cele statutowe organizacji.
Zapraszamy serdecznie !
Poniższe rozkłady jazdy mają charakter orientacyjny. Ostateczny rozkład jazdy zostanie opublikowany (aktualizacja tych samych tabeli) najpóźniej 7 dni przed dniem przejazdów.
W dniu 2 lipca 2023 mamy do zaoferowania następujące pociągi:
- Pociąg “Wielka Sowa“
WIELKA SOWA 2 LIPCA 2023 | Przyjazd | Odjazd |
Wrocław Główny | >>> | 10:20 |
Jaworzyna Śląska | 11:16 | 11:44 |
Świdnica Miasto | 11:56 | 11:59 |
Zagórze Śl | 12:17 | 12:27 |
Jugowice | 12:32 | 12:42 |
Jedlina Zdrój | 12:54 | 13:00 |
Głuszyca | 13:05 | 16:35 |
Jedlina Zdrój | 16:39 | 16:40 |
Jugowice | 16:50 | 16:51 |
Zagórze Śl | 16:56 | 16:57 |
Świdnica Miasto | 17:13 | 17:32 |
Bielany Wrocławskie | 18:33 | 18:34 |
Wrocław Główny | 18:49 | <<< |
Cena biletu:
Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 139 PLN / Bilet ulgowy 109 PLN
Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 129 PLN / Bilet ulgowy 99 PLN
Po wypełnieniu formularza otrzymasz e-maila z informacjami dotyczącymi przelewu. Rezerwacja jest ważna 72 godziny od wypełnienia formularza.
2. Pociąg “Borowa”
BOROWA 2 LIPCA 2023 | Przyjazd | Odjazd |
Głuszyca | >>> | 13:40 |
Jedlina Zdrój | 13:44 | 13:54 |
Jugowice | 14:05 | 14:20 |
Zagórze Śl. | 14:25 | 14:35 |
Świdnica Miasto | 14:51 | 15:15 |
Zagórze Śl. | 15:33 | 15:38 |
Jugowice | 15:43 | 15:53 |
Jedlina Zdrój | 16:05 | 16:06 |
Głuszyca | 16:11 | <<< |
Cena biletu:
Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 59 PLN / Bilet ulgowy 49 PLN
Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 49 PLN / Bilet ulgowy 39 PLN
Źródło informacji: Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu