Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Zabytkowym Ikarusem w piękny rejs! 42 lata temu pierwszy z nich wyjechał na ulice Wrocławia

Jakub Szustak przez Jakub Szustak
19 października 2023
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wrocław
0
Zabytkowym Ikarusem w piękny rejs! 42 lata temu pierwszy z nich wyjechał na ulice Wrocławia

mat. prasowe

W dziewiątą rocznicę ostatniego kursu Ikarusa w służbie MPK Wrocław Klub Sympatyków Transportu Miejskiego organizuje przejazdy Ikarusem 280.70E z kolekcji stowarzyszenia. Wydarzenie będzie miało miejsce w niedzielę 22 października 2023 r., a trasa przejazdu będzie nawiązywała do linii specjalnej I, na której w 2014 r. pojechał ostatni MPK-owski Ikarus. Tym razem linia będzie oznaczona IK9. Przejazd nią będzie bezpłatny. Jednocześnie w 2023 r. mija 42. rocznica wprowadzenia Ikarusów do eksploatacji we Wrocławiu. Są to więc pojazdy znane kilku pokoleniom Polaków.

Kiedy dawniej niekoniecznie budziły one pozytywne skojarzenia, to teraz – kiedy nieliczne zachowane pojazdy tej marki są pieczołowicie wyremontowane – wiele osób chce się nimi przejechać. Dzięki temu można doświadczyć, jak zmienił się transport publiczny. Jeszcze w pierwszych latach XXI w. na ulicach Wrocławia dominowały autobusy wysokopodłogowe, podczas gdy obecnie wszystkie autobusy w komunikacji miejskiej są niskopodłogowe.

– Ikarus 280 to autobus-legenda naszych dróg. Symbol siermiężnych lat 80., kiedy to po dekadzie Gierka i życiu na kredyt wróciliśmy do szarej, schyłkowej rzeczywistości późnego PRL – mówi Krzysztof Wasilewski, wiceprezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. – Fala dostaw węgierskich Ikarusów do Polski nastąpiła po wprowadzeniu stanu wojennego i zimie stulecia, podczas której eksploatowane wówczas Jelcze PR110U na skutek niskich temperatur w dużej mierze nie wyjechały z zajezdni, a jednocześnie sankcje gospodarcze dość drastycznie zmniejszyły wolumen ich produkcji. Dlatego właśnie zdecydowano się na import Ikarusów z Węgier – kontynuuje Wasilewski.

mat. prasowe

Chociaż na początku lat 80. nie było to takie pewne. – Według wspomnień o masowym imporcie Ikarusów zadecydowało jedno z pozoru błahe wydarzenie – opowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes KSTM.

– W Warszawie testowano autobusy wielkopojemne dla komunikacji miejskiej. W szranki stanęły m.in. MAN SG220 i właśnie Ikarus 280. W trakcie eksploatacji w zimie doszło do stłuczki tych dwóch autobusów, co unieruchomiło oba pojazdy, ale pozwoliło przetestować szybkość i jakość serwisu obu producentów. O ile Ikarusa naprawiono w dwa dni, to MAN-owi oczekiwanie na części zajęło dwa tygodnie. To przesądziło o wyborze węgierskiej marki – wyjaśnia Kołodziejczyk.

Ikarus 280.70E, który będzie kursował w niedzielę 22 listopada, to wersja z lat 90. z silnikiem Raba D10. – Kursujące po Polsce autobusy tego typu pochodziły z montażu przemysłowego Ikarusów odbywającego się nie na Węgrzech, ale w… Polsce – mówi Wasilewski. W tamtych latach, aby ominąć cło wynoszące 35% wartości pojazdów, Ikarusy przywożono w częściach z fabryki w Szekesfehervar na Węgrzech i składano w Poznaniu (Biskupice), Katowicach (Jamna) i Warszawie (zajezdnia Stalowa). Wyprodukowano w ten sposób kilkaset autobusów (głównie modeli 280 i 260), które były dość tanim sposobem odnowienia taboru dla zubożałych polskich przedsiębiorstw komunikacji zbiorowej.

W niedzielę wyjedzie ostatni wrocławski egzemplarz Ikarusa 280.70E – wóz o numerze taborowym 5320. Autobus ten został zakupiony przez MPK Wrocław w 1995 r. jako jeden z partii 10 takich pojazdów. Otrzymały one numery od 5316 do 5325. Pierwsze sztuki z tej serii zostały wycofane z eksploatacji w 2009 r. (5316 i 5317) po dostawie przegubowych Mercedesów Citaro. Ostatnie zjechały z naszych dróg dopiero w 2014 r. To właśnie wtedy Klub nabył pojazd o numerze 5320.

– Żaden z autobusów podczas eksploatacji w MPK Wrocław nie przeszedł naprawy głównej, a jedynie naprawy bieżące. To zdecydowało o ich słabym stanie technicznym i wizualnym, co niestety dotyczyło także egzemplarza będącego w naszym posiadaniu – opowiada Kołodziejczyk.

To spowodowało, że remont autobusu trwał aż do tego roku. Jego premiera po zakończeniu prac miała miejsce wiosną. Prace objęły kapitalny remont kratownicy, wykonanie nowego oblachowania oraz lakierowanie na barwy, w których pojazd ten pojawił się na wrocławskich drogach (kremowo-czerwone). Następnie odtworzono wnętrze, w tym przywrócono charakterystyczne dermowe siedziska.

– Obecnie autobus wygląda jak w 1995 r., kiedy po raz pierwszy wyjechał na ulice Wrocławia – zachwala Kołodziejczyk.

mat. prasowe

Trasa przejazdu linii specjalnej IK9 połączy m.in. pl. Grunwaldzki, Galerię Dominikańską i pl. Jana Pawła II. Dodatkowo po zjeździe na Zajezdnię Popowice, czyli około godz. 13:40, odbędzie się mała wystawa autobusów z kolekcji Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Dokładny przebieg trasy linii IK9:

pl. Grunwaldzki – Norwida – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki (Rondo Reagana) – Most Grunwaldzki – pl. Powstańców Warszawy – Traugutta – Oławska – Galeria Dominikańska – Kazimierza Wielkiego – św. Mikołaja – pl. Jana Pawła II – Podwale – Most Sikorskiego – Mostowa – Jagiełły – Mosty Mieszczańskie – Dubois – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Wyszyńskiego – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki

mat. prasowe

ROZKŁAD JAZDY ZABYTKOWEGO IKARUSA

mat. prasowe
Informacja prasowa: Klub Sympatyków Transportu Miejskiego
Tagi: Klub Sympatyków Transportu Miejskiegowrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Nowa moneta kolekcjonerska NBP „Marsz Niepodłegości”. Nakład wynosi tylko 10 tysięcy sztuk

Następny wpis

Niebezpieczeństwo na przejściu dla pieszych we Wrocławiu. Jeden kierowca się zatrzymał, drugi nie. Szczęście uratowało przechodnia przed poważnym wypadkiem [NAGRANIE]

Następny wpis
Niebezpieczeństwo na przejściu dla pieszych we Wrocławiu. Jeden kierowca się zatrzymał, drugi nie. Szczęście uratowało przechodnia przed poważnym wypadkiem [NAGRANIE]

Niebezpieczeństwo na przejściu dla pieszych we Wrocławiu. Jeden kierowca się zatrzymał, drugi nie. Szczęście uratowało przechodnia przed poważnym wypadkiem [NAGRANIE]

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
Rusza Lato na Pergoli

Rusza Lato na Pergoli

2 lipca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT