Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Blisko Wrocławia

Zabytkowy, z niewykorzystanym potencjałem, ale i nową nadzieją. Wrocław Nadodrze

KK przez KK
20 listopada 2022
w Blisko Wrocławia, Wiadomości, Wrocław
0
Zabytkowy, z niewykorzystanym potencjałem, ale i nową nadzieją. Wrocław Nadodrze

fot. Kamil Turek

Oczywiste jest, że największym dworcem Wrocławia jest Wrocław Główny. Ale który zajmuje na tej liście drugie miejsce? Mikołajów? Leśnica? Może wspominany niedawno przez nas w #DworceWrocławia Brochów? Nic z tych rzeczy. Mowa tu o stacji Wrocław Nadodrze. Duży, zbudowany jeszcze w XIX wieku dworzec, który dziś nie wygląda do końca tak jak powinien, a przez lata próbowano przerzucać go sobie z rąk do rąk jak w zabawie w „piłka parzy”. Ale być może wkrótce się to zmieni.

Tradycyjnie gdy szukamy początków właściwie jakiegokolwiek dworca we Wrocławiu, to cofamy się do czasów niemieckich. W tym wypadku naprawdę głęboko, bo do lat 60′ XIX wieku. Był to okres silnego rozwoju kolei nie tylko w Niemczech, ale ogólnie na świecie. Na terenach dzisiejszego Wrocławia i okolic kwitła Kolej Górnośląska, ale nie tylko ona chciała z ówczesnego Breslau wycisnąć jak najwięcej. Coś dla siebie chciała „uszczknąć” także Kolej Opolsko-Tarnogórska. To jej właśnie swoje narodziny zawdzięcza Wrocław Nadodrze. O utworzenie połączenia Wrocławia z Górnym Śląskiem przez Lubliniec czy Kluczbork, starała się ona przez 10 lat. W końcu w 1865 roku otrzymała koncesję, a trzy lata później powstał główny bohater tego tekstu.

Duży, istotny, pionier w kilku kwestiach

Rechte-Oder-Ufer-Thorbahnhof. Co to? Nazwa nowej płyty Rammsteina? Nie, tak Niemcy wpierw nazwali Wrocław Nadodrze. W tłumaczeniu na polski było to mniej więcej „Dworzec Bramny Kolei Prawego Brzegu Odry”. Potem przekształcono to na krótsze „Wrocław Brama Odrzańska (Breslau Odertor)”. Sam dworzec, a dokładniej jego budynek rozmiarom ustępował tylko obecnemu Głównemu. Wysoki, długi na 190 metrów, postawiony z czerwonej, nieotynkowanej cegły. Neogotyckie elementy, arkadowy portyk, trzy kondygnacje. Wszystko w bardzo popularnym wówczas stylu historycznym.

Jeśli chodzi zaś o jego użytkowanie, postawienie tam dworca okazało się bardzo dobrym posunięciem. Stacja szybko zyskała wielu pasażerów i było tak naprawdę długo. Zwłaszcza gdy po I wojnie światowej jeszcze go rozbudowano o kilka torów. Drugą wojnę światową przetrwał w zaskakująco dobrym stylu. Dość powiedzieć, że był to pierwszy we Wrocławiu dworzec, który przyjmował pociągi z kierunków wschodnich. Co więcej, pierwsza linia tramwajowa w stolicy Dolnego Śląska (nr 1) łączyła Biskupin właśnie z nim. Ciekawe jest, że „jedynka” do dziś tak jeździ, tylko oczywiście po znacznie przedłużonej trasie.

Nadodrzański dworzec za tzw. „komuny” też trzymał się bardzo porządnie. Jeszcze w końcówce lat 80′ swoje siedziby miały tam instytucje PKP, były tam m.in. komisariat Milicji Obywatelskiej, przychodnia lekarska czy internat Technikum Kolejowego. Do dziś istnieje tam też przejście podziemne, które niegdyś łączyło zaplecze zajezdni tramwajowej z byłymi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. Pełniło ono też rolę swego rodzaju schronu, a nieopodal dworca mamy kompleks schronów przeciwlotniczych.

Długo niechciany, teraz z nową nadzieją

Jednak z czasem budynek dworca stawał się coraz bardziej zaniedbany, a z jego remontem są problemy do dziś. W ostatnich latach Polregio bardzo usilnie starało się go sprzedać. Prób było wiele, ale najpierw nikt się nie zgłosił, a potem w 2018 roku kupić chciała go spółka Dworzec Nadodrze sp. z.o.o.. Ale sprawa tak długo się ciągnęła, Przewozy Regionalne przedłużały termin aż do początku 2020 roku i… nic z tego nie wyszło. Jednak w końcu się udało.

W kwietniu tego roku kupiła go firma DL Invest Group XLVII sp. z.o.o. z Katowic za niespełna 15 milionów złotych. Nowy inwestor ma w planach nie tylko remont, ale i znaczne zwiększenie roli dworca w życiu ogólnym Wrocławia. W budynku miałyby się pojawić m.in. powierzchnie biurowe, usługowe czy gastronomiczne, a perony mają stać się bardziej funkcjonalne. Czy tak będzie i kiedy to okaże się w przyszłości. Ale warto trzymać nowego inwestora za słowo, bo wystarczy spojrzeć na Wrocław Nadodrze by wiedzieć, że kryje się tam niemały potencjał. Znacznie większy niż po prostu zabytek (wpisany swoją drogą na tą listę już w 1977 roku).

Tagi: PKPwrocławWrocław Nadodrze
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Gretarsson wygrał puchar, Schwarz z kolejnymi minutami. Piłkarze WKS-u w kadrach narodowych

Następny wpis

OPINIA: Rosja, Rosjanie, rosyjskość, to obcość! Definicja ostatnia z możliwych?

Następny wpis
OPINIA: Rosja, Rosjanie, rosyjskość, to obcość! Definicja ostatnia z możliwych?

OPINIA: Rosja, Rosjanie, rosyjskość, to obcość! Definicja ostatnia z możliwych?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

4 lipca 2023
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT