Opowiedzieliśmy wam jakiś czas temu o dworcu na Kuźnikach. Małym, choć bardzo starym. Dziś będzie o nieco młodszej, ale za to znacznie bardziej estetycznej stacji Wrocław Brochów. Kiedy dokładnie powstała, w jakim celu oraz dlaczego jest nieduża i bardzo duża jednocześnie? Zapraszamy na kolejną część serii #DworceWrocławia.
Jak już sobie ustaliliśmy, brochowski dworzec najstarszy we Wrocławiu nie jest, aczkolwiek powstał dzięki istnieniu czegoś znacznie bardziej wiekowego. Mowa o Kolei Górnośląskiej, a konkretnie jej pierwszym powstałym odcinku Wrocław-Oława. To właśnie po nim 22 maja 1842 roku uroczyście odbył się pierwszy przejazd pociągu w granicach dzisiejszej polski. Wraz z upływem lat KG się rozrastała, a w okolicach ówczesnego Brochowa, znanego wówczas jako wieś Bracke (ew. Brockau), powstał jeden z największych kolejowych węzłów towarowych we wschodniej części Cesarstwa Niemieckiego. Uznano że pracujący tam kolejarze potrzebują w okolicy miejsc zamieszkania, jakiegoś swojego osiedla. Tu do gry wszedł właśni Brochów.
Napływ ludności do dzisiejszej dzielnicy Wrocławia skłonił Niemców do wybudowania w 1896 roku stacji kolejowej. Ale nie była to byle jaka “popierdółka”, zdecydowanie nie. Brochowski dworzec to jeden z najestetyczniejszych we Wrocławiu. Duży, ceglany budynek, w górnych partiach zastosowano konstrukcję szachulcową wypełnioną cegłą. Do tego imponująca elewacja ze sztukaterią oraz historyczny zegar z rzymskimi cyframi.
Jeżeli chodzi o część użytkową dla pasażerów, nie jest szczególnie duży, bo to tylko dwa perony. Czyli taki standard. Ale to jedynie wycinek o wiele większej całości. Znajdujący się tuż obok Wrocław Brochów Towarowy to jedna z dwóch największych stacji rozrządowych w całym kraju. Większa jest tylko ta w Tarnowskich Górach. Zaś co do Polski, stacja w Brochowie trafiła wraz z tą miejscowością w granice naszego kraju rzecz jasna po drugiej wojnie światowej. Ale częścią Wrocławia jest od 1951 roku, bo w latach 1939-1950 Brochów był oddzielną miejscowością.
Dziś brochowski dworzec jest oficjalnie zabytkiem. Na tą listę wpisano go już w 1984 roku. W latach 2011-2012 został on wyremontowany, a niedawno także przebudowany. Pasażerowie mogą się z niego udać m.in. do Jelcza-Laskowic, Nysy czy Opola. Natomiast aby przekonać się jak wygląda dokładnie, nie musicie się udawać na sam Brochów (choć oczywiście zachęcamy, bo historię ma imponującą). Niedawno nagraliśmy na ów dworcu materiał wideo, do którego obejrzenia zapraszamy.
Fakty dotyczące dworca w Brochowie są następujące:
1. Kolej Górnośląska – Oberschlesische Eisenbahn (OSE) przejęcie zarządu nad OSE przez państwo pruskie nastąpiło już w 1857 roku, choć odrębność przedsiębiorstwo zachowało aż do włączenia do pruskich kolei państwowych „KPEV” w 1883 roku. Zatem to nie Kolej Górnośląska zbudowała staję i dworzec w Brockau (1896 rok) tylko pruskie koleje państwowe,
2. Podczas przejazdu pociągu w maju 1842 roku nie przejeżdżał przez wioskę Bracke tylko obok, gdyż w tym czasie wioska to obecna ulica Centralna, bliżej był nieistniejący cmentarz,
3. Nie napływ ludności skłonił do wybudowania stacji tylko potrzeba omijania przez pociągi towarowe z węglem z Górnego Śląska stacji we Wrocławiu, stąd budowa towarowej obwodnicy Wrocławia – istnieje nadal,
4. Napływ ludności do Brockau nastąpił po wybudowaniu stacji i na jej potrzeby wybudowano między innymi osiedle w rejonie Chińska – 3 Maja, czerwone domy na Mościckiego,
5. Brochów nie jest dzielnicą Wrocławia (Krzyki) lecz osiedlem.
6. Brochów od 1939 do 1951 roku był oddzielnym miastem bo miejscowością (wioska) jest co najmniej od 12 wieku.
H