Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu przygotował nie lada gratkę na okres kolorowej jesieni, nie tylko dla żarliwych pasjonatów, ale i osób, które chcą poznać „żywą historię kolejnictwa” i spędzić interesująco czas łącząc przysłowiowe przyjemne z pożytecznym. Na najbliższy weekend stowarzyszenie przygotowało aż dwa wydarzenia.
W dniu 14 października (sobota) odbędzie się przejazd historycznym składem po najbardziej malowniczych liniach kolejowych na Dolnym Śląsku. Przypomnijmy, że dwa pierwsze przejazdy „Pociągiem w Góry Sowie” odbyły się w okresie wakacyjnym, zaraz po otwarciu po ponad 30-stu latach linii nr 266 ( linii dawnej Kolei Doliny Bystrzycy ), którą oddano ponownie do użytku po trwającej kilka lat rewitalizacji. Wydarzenia te spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców nie tylko z Dolnego Śląska. Historyczny skład pociągu przejedzie tym razem w obu kierunkach linią kolejową nr 285 ( Wrocław Główny – Sobótka – Świdnica Przedmieście ) oraz linią nr 266 (Świdnica Kraszowice – Jedlina Zdrój). Na tym cała podróż się nie kończy. Nowością jest kurs ze stacji w Jedlinie Zdrój aż do Nowej Rudy ( pociąg „Kalenica”), który przejedzie znaczną część linii nr 286, łączącej Kłodzko Główne i stację Wałbrzych Główny, gdzie znajdują się jedne z najwyższych mostów i wiaduktów kolejowych w Polsce. Pociąg przejedzie także aż przez dwa tunele, w tym jeden z najdłuższych na tej linii pod Świerkową Kopą o długości ponad 1 km.
Ze względu na przebieg wszystkich linii, podróżnych biorących udział w przejazdach pociągami „Wielka Sowa” oraz „Kalenica” czekają od samego początku niesamowite widoki. Nie tylko Masywu Ślężańskiego, Gór Sowich czy Wzgórz Włodzickich, ale również ciekawych obiektów inżynieryjnych, zabytkowych dworców i dawnej architektury okolicznych miejscowości. Nie zabraknie też klubowego przewodnika, który opowie wiele interesujących historii. Podróżni, którzy wysiądą w Jedlinie Zdrój, będą mogli przez czas wolny zwiedzić miasto a przede wszystkim takie miejsca jak Pałac Jedlinka – tu szykowana jest pewna niespodzianka dla uczestników – znajdujący się na terenie pałacowym zrekonstruowany wagon z militarnego pociągu Hitlera „Amerika” oraz dzielnicę zdrojową, Park Południowy i Północny. A chętni na piesze wędrówki mogą udać się na jeden z okolicznych szczytów.
Historyczny skład pociągu, który wyjedzie tego dnia w ze stacji Wrocław Główny w kierunku Jedliny Zdrój i Nowej Rudy stanowią trzy wagony serii Bi zbudowane w latach 1928 – 1930 i wagon kuszetka z lat 70. „Siłą pociągową” będzie lokomotywa „Fiat” SU45 – 079. Jest to ostatni spalinowóz tej serii w kraju, który jest czynny a jednocześnie zachowany w historycznym malowaniu, wraz z oryginalnym wyposażeniem technicznym i detalami dekoracyjnymi jakie te pojazdy trakcyjne posiadały w latach swojej codziennej służby.
Szczegóły:
Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza na czwartą odsłonę cyklu „Kolejowe zakamarki Wrocławia”, czyli pociągi retro z przewodnikiem po m.in. odcinkach linii kolejowych w obrębie wrocławskiego węzła kolejowego niedostępnych na co dzień dla pociągów pasażerskich. Udział w „zakamarkach” to okazja do zwiedzania stolicy Dolnego Śląska z zupełnie innej perspektywy. Jest to pierwszy tego typu projekt, gdzie przewodnik opowiada podróżnym o historii mijanych miejsc podczas jazdy pociągu jak i podczas postoju po wyjściu na peron. Uczestnicy przejazdów mają okazję do poznania wielu ciekawostek związanych z historią miasta oraz historią kolei w rejonie Wrocławia. Warto zapoznać z proponowanymi trasami, które przebiegają po różnych łącznicach towarowych, przy ciekawych i zabytkowych obiektach inżynieryjnych, wzgórzach obok Towarowej Obwodnicy Wrocławia oraz przez najwyższy punkt kolejowy w mieście nad ul. Grabiszyńską. Skład pociągu stanowią wagony serii Bi z lat 1928 – 1930, zbudowane w zakładach Linke Hofmann Werke (po 1945 roku PaFaWag) oraz lokomotywa SM30 (konstrukcyjnie pochodzi z 1956 roku, zwana w żargonie „skrzyżowaniem czołgu z tramwajem”).
W dniu 14 października 2023 mamy do zaoferowania następujące pociągi:
- Pociąg “Wielka Sowa“
WIELKA SOWA 14 PAŹDZIERNIKA 2023 | Przyjazd | Odjazd |
Wrocław Główny | >>> | 09:53 |
Sobótka | 11:00 | 11:01 |
Świdnica Miasto | 11:34 | 11:50 |
Zagórze Śląskie | 12:07 | 12:08 |
Jugowice | 12:13 | 12:14 |
Jedlina-Zdrój Centrum | 12:22 | 12:23 |
Jedlina Zdrój (Przerwa ~4,5h) | 12:28 | 16:41 |
Jedlina-Zdrój Centrum | 16:45 | 16:46 |
Jugowice | 16:52 | 16:53 |
Zagórze Śląskie | 16:57 | 16:58 |
Świdnica Miasto | 17:13 | 17:33 |
Sobótka | 18:04 | 18:05 |
Wrocław Główny | 18:46 | <<< |
Cena biletu:
Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 139 PLN / Bilet ulgowy 109 PLN
Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 129 PLN / Bilet ulgowy 99 PLN
2. Pociąg “Kalenica”
KALENICA 14 PAŹDZIERNIKA 2023 | Przyjazd | Odjazd |
Jedlina Zdrój | >>> | 12:40 |
Głuszyca | 12:45 | 12:47 |
Świerki Dolne | 12:57 | 12:58 |
Ludwikowice Kłodzkie | 13:03 | 13:04 |
Nowa Ruda (Postój ~2,5h) | 13:20 | 15:47 |
Ludwikowice Kłodzkie | 16:04 | 16:05 |
Świerki Dolne | 16:11 | 16:12 |
Głuszyca | 16:23 | 16:24 |
Jedlina Zdrój | 16:29 | <<< |
Cena biletu:
Wagon przedziałowy z lat 70. XX wieku – Bilet normalny 59 PLN / Bilet ulgowy 49 PLN
Wagon z ławkami drewnianymi z lat 20. XX wieku – Bilet normalny 49 PLN / Bilet ulgowy 39 PLN