Rada Ministrów znowelizowała rozporządzenie w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Dopisane zostały m.in. S8 z Wrocławia do Kłodzka i nowa droga ekspresowa S5 łącząca Wrocław, Świdnicę, Wałbrzych i Bolków (trasa S3). To historyczna decyzja dla naszego wałbrzyskiego subregionu. Drogi ekspresowe otwierają komunikacyjnie nasz region znakomicie ułatwiając połączenia nie tylko dla mieszkańców, ale również dla turystów oraz inwestorów.
Wyżej cytowana wiadomość (podana dwa dni temu) przez ministra Michała Dworczyka oznacza, że przesądzono na poziomie politycznym o budowie obu tras. Prace planistyczne dotyczące drogi ekspresowej S8 od Magnic (czyli od Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) przez Łagiewniki, Ząbkowice Śląskie do Kłodzka są w toku od kilku miesięcy.
Nowym elementem drogowego projektu jest dołączenie do rządowego wykazu dróg, jakie mają być budowane, arterii spinającej Wrocław ze Świdnicą i Wałbrzychem do Bolkowa. Dotychczasową drogę krajową nr 35 (której wypadkowość jest analogiczna do drogi krajowej nr 8) zastąpi droga ekspresowa S5. Jej przebieg będzie też odciążać coraz mniej pojemną autostradę A4. W pobliżu Bolkowa będzie się ona łączyć z drogą ekspresową S3, która łączy południową granicę Polski z północą i zespołem portowym w Szczecinie, a dalej ze Świnoujściem.
Jeśli inwestycja pod nazwą „S8” ruszy projektowo w 2020 r., w sensie fizycznej budowy w 2021 r., przejechanie drogą z Wrocławia do Kotliny Kłodzkiej może być możliwe nawet w 2026 lub 2027 r. Trzeba w tym miejscu przypomnieć, że budowana S8 będzie przebiegać odrębnie od istniejącej drogi krajowej nr 8, zatem podróżujący nie będą doświadczać uciążliwości charakterystycznych dla robót polegających na modernizacji czynnej trasy.
Powstanie S5 to kwestia ok. 8 lat. Opracowanie studium wykonalności i szeregu innych dokumentów, bez których nie jest możliwe zaprojektowanie drogi, to kwestia ok. 12 miesięcy. Kolejny rok to – po wybraniu wykonawcy w trybie „zaprojektuj – wybuduj” – przygotowanie projektów budowlanych i uzyskanie wszelkich pozwoleń. Zatem fizyczna budowa S5 może się zacząć mniej więcej w 2023 r.
Według założeń, które dwa dni temu ogłosił we Wrocławiu minister Michał Dworczyk, fragment już planowanej S8 będzie się pokrywać z mającą powstać S5, a cały korytarz „naszej” S8 będzie układany w sposób umożliwiający rozwidlenie obu tras na wysokości Sobótki. Tak ma powstać tzw. „sudecki ygrek” drogowy.
W najbliższej dekadzie południowa cześć Dolnego Śląska może radykalnie zmieni swój potencjał komunikacyjny. Praktycznie wszystkie ośrodki powiatowe znajdą się z bezpośredniej styczności z nowoczesnymi, pojemnymi i bezpiecznymi drogami.
Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 września 2019 r. dotyczące nowej sieci dróg krajowych i autostrad zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw. Decyzja ministrów była zapowiadana podczas niedawnych wizyt premiera Mateusza Morawieckiego w Ząbkowicach Śląskich i Świdnicy. Oznacza ona, że limit finansowy inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych w perspektywie do 2025 r. zwiększył się do 142,2 mld zł. Dodatkowe środki będą pochodzić z obligacji Skarbu Państwa, kredytów zaciągniętych w Europejskim Banku Inwestycyjnym oraz funduszy unijnych.
Komentowane 1