Jest umowa na odnowienie linii kolejowej z Wrocławia do Świdnicy przez Sobotkę. Za 200 mln zł przywrócone zostanie połączenie, na trasie którego mają też powstać nowe staje w obrębie miasta. Linia ma mieć łącznie 14 punktów zatrzymania.
Kontrakt podpisany jest na bazie Krajowego Programu Kolejowego. Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, związanych z rewitalizacją linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Główny – Świdnica Przedmieście wraz z linią 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto. Wykonawcą jest konsorcjum, którego liderem jest Schweerbau GmbH.
Przywrócenie magistrali pomiędzy Wrocławiem a Świdnica oznacza dostęp do połączeń kolejowych z Wrocławia Głównego m.in. dla mieszkańców Wojszyc, Ołtaszyna, Partynic oraz rejonu Kobierzyc, Domasławia, Bielan Wrocławskich. Linia przebiega przez Sobótkę Zachodnią, dlatego z odnowionej trasy z pewnością skorzystają turyści, wjeżdżający w rejon masywu Ślęży czy do Świdnicy. Podróż z Wrocławia do Świdnicy w zależności od liczby przystanków to czas ok. 60 – 80 minut.
Na 14 przystankach między Wrocławiem a Świdnicą mają powstać nowe oświetlone i oznakowane przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pociągi mają jechać z prędkością do 100 km/godz. Poziom bezpieczeństwa ma zwiększyć przebudowa 39 przejazdów kolejowo-drogowych. W 2019 r. roboty budowlane obejmą odcinek Sobótka Zachodnia – Świdnica Miasto. W roku 2020 przewidywane są prace od Sobótki Zachodniej do Wrocławia Głównego. Oddanie trasy do eksploatacji ma być możliwe pod koniec 2020 r.
Warto przypomnieć, że od 2018 r. trwa przebudowa odcinka trasy kolejowej ze Świdnicy przez Jugowice do Jedliny Zdrój. Zakończenie zaplanowano także na koniec 2020 r. Będzie zatem możliwość dotarcia pociągiem do miejscowości uzdrowiskowych oraz turystycznych atrakcji Gór Wałbrzyskich i Gór Sowich.