Specjalistyczny portal rynek-kolejowy.pl poinformował, że narodowy czeski Ceske Drahy na zlecenie Ministerstwa Transportu uruchomi międzynarodową linię Ex32. To linia, która kursować będzie z Pragi przez Padrubice do Wrocławia. Wystartować ma w 2024 roku, a połączenie będzie mogło być wydłużone do Gdyni.
Czeskie Ministerstwo Transportu już w 2021 roku chciało udzielić duże zamówienie na pociągi międzynarodowe państwowym Ceskim Drahom.
Ostatecznie 4 linie prowadzące do Austrii mają być przedmiotem przetargu, a piątą, do Polski – chciano ponownie przydzielić CD; jednak po notyfikacji ponownie zgłosili się po nią chętni prywatni operatorzy. Zarządzono więc uproszczony tryb konkurencyjny – tzw. “rozstřel”, w którym składa się oferty bez z góry narzuconych kryteriów. Według nieoficjalnych informacji “Rynku Kolejowego”, wygrał państwowy przewoźnik. – pisze rynek-kolejowy.pl
Kursy pomiędzy Pragą, a Wrocławiem mają być obsługiwane przez cztery pary pociągów. Ceskie Drahy na polskim rynku są doskonale znane. PKP Intercity korzysta z wielosystemowych lokomotyw Vectron. Polski przewoźnik wypożycza także czeskie wagony.
Specjalistyczny portal przypomina, że Linia Ex32, o której mowa, jest zapisana w czeskim Planie Transportowym. Ma to być kontynuacja zawieszonego wiele lat temu połączenia Praga – Hradec Králové – Letohrad – Polska w ramach linii R10.
Odcinek Ústí nad Orlicí – Letohrad – granica został zelektryfikowany, co umożliwia korzystanie z pojazdów elektrycznych na całej długości trasy – w ten sposób kursy Praga – Wrocław realizował już Leo Express, który od niedawna ma zgodę na komercyjne kursy na tej trasie. Połączenia mają ruszyć w grudniu 2024 roku, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. – tak czytamy na portalu rynek-kolejowy.pl