W Wrocławiu łącznie od 2019 r. na infrastrukturę rowerową przeznaczono około 100 mln złotych. Tylko w 2023 r. za 18 mln zł wybudowano 23 kilometry nowych dróg rowerowych – podaje ratusz.
Rok 2024 to czas zaplanowanych dróg rowerowych wzdłuż Alei Wielkiej Wyspy, którą już jeżdżą samochody, rozbudowa Dolnobrzeskiej czy oddanie dróg po przebudowie ulicy Pomorskiej. Oddany ma też być kolejny odcinek Promenady Krzyckiej czy nastąpić ma przebudowa al. Armii Krajowej z wydzieleniem dróg rowerowych. Prawdziwa rowerowa rewolucja czeka jednak mieszkańców zachodu Wrocławia. Tu zacznie się projektowanie Zielonej Osi Wrocławia. Właśnie ogłoszono wyniki przetargu na projektowanie w pierwszym etapie budowy tej drogi, wybrano trzy biura projektowe, teraz inni maja dwa tygodnie na ewentualne odwołania. Jeśli protestów nie będzie – może ruszyć projektowanie.
To będzie większa zmiana od tej, jaka dokonała się na południu dzięki autostradzie rowerowej na Grabiszyńskiej i trasie na Karkonoskiej. Droga prowadząca z zachodu do centrum miasta będzie nie tylko dłuższa, ale też projektowana w nowym standardzie i według holenderskich wzorców. Nic nie tracąc z przepustowości i dostępności będzie prowadziła wśród zieleni wprowadzając rowerzystów w samo centrum miasta – opowiada dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności Monika Kozłowska-Święconek.
W zasięgu tej arterii będzie aż 165 tysięcy wrocławian. Jeśli będą chcieli, to rowerem pojadą z dala od dużego ruchu aut, wśród zieleni, z małą liczbą zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. To alternatywna dla ulicy Legnickiej trasa od stadionu miejskiego przez ul. Bystrzycką, Dąbrówki, Zachodnią, Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i centrum miasta. Cała trasa będzie miała ponad 6 km długości.
Rozpocznie się przy ul. Metalowców, skąd prowadzić będzie przez park Idzikowskiego, następnie wjedziemy w ulicę Bystrzycką, którą dojedziemy do ul. Dąbrówki. Dalej przez Dworzec Mikołajów, wzdłuż Stacyjnej do planowanego przejazdu rowerowego po zachodniej stronie skrzyżowania Legnickiej z Zachodnią. Dalej Zachodnią z wyniesionymi przystankami wiedeńskimi i Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i Grodzkiej, gdzie na wysokości Krzesła Kantora wykonany zostanie przejazd rowerowy i przejście dla pieszych – opisuje Monika Kozłowska-Święconek.
To będzie szeroka droga dla rowerów, cała asfaltowa o szerokości trzech metrów i do tego szeroki na dwa metry chodnik dla pieszych z kostką betonową. Wszystko z dedykowanym oświetleniem dla rowerów i pieszych. Wszystkie przejazdy przez wloty i zjazdy będą wyniesione, co z jednej strony ułatwi jazdę dla rowerów, z drugiej, będzie naturalnym progiem zwalniającym dla samochodów z dróg bocznych. Wszystko skomunikujemy dodatkowo z istniejącym i funkcjonującym parkingiem rowerowym przy P&R w obszarze ul. Idzikowskiego – zapowiada Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Jest jeszcze jedna ciekawostka. Od 1 stycznia 2024 r. uruchomiono usługę automatycznego zliczania rowerzystów. Działanie to jest wynikiem dwóch projektów pilotażowych przeprowadzonych w ramach CityLab Wrocław na potrzeby Biura Zrównoważonej Mobilności, w których wzięły udział firmy dostarczające tego typu rozwiązania. Na system składa się z oraz 11 czujników i jednej kamery Sccanoo CAM, czyli specjalnego aparatu rejestrującego różne zdarzenia na skrzyżowaniach. Kamera ta została umieszczona na skrzyżowaniu ul. Grodzkiej i wjazdu na Most Uniwersytecki. Za jej pomocą mierzony jest tu ruch rowerowy z uwzględnieniem rozróżnienia rejestrowanych pojazdów ze względu na rodzaj, tj. osoby poruszające się na hulajnogach, rowerach czy na przykład dostawców jedzenia. Sccanoo PIR, czyli małe szare skrzyneczki nie wymagają podłączenia do zasilania z zewnątrz. Mierzą one liczbę rowerzystów korzystających z 11 tras rowerowych w mieście.
Dzięki automatycznym pomiarom ruchu takie dane mamy niemal natychmiast, możemy dzięki nim sprawdzać na bieżąco, czy realizowane przez nas działania przyczyniają się do tego, że ludzie przesiadają się na rowery. Takie informacje są potrzebne zarówno przy planowaniu i realizowaniu nowych inwestycji rowerowych, jak również przy organizacji akcji promujących i popularyzujących jazdę rowerem – mówi Urszula Jagielnicka z Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu Miejskiego Wrocławia.