Pociągami Kolei Dolnośląskich i Polregio od 1 sierpnia będzie można podróżować po Wrocławiu na podstawie biletów MPK.
Umowa będzie obowiązywać od czwartku. Dzięki niej, legitymując się biletami MPK Wrocław (co najmniej 24-godzinnymi), będziemy mogli podróżować pomiędzy 31 stacjami i przystankami z nazwą Wrocław oraz do Iwin – przystanku położonego obok wrocławskiego osiedla Jagodno. Przewoźnicy regionalni będą honorować miejskie bilety na podstawie umowy podpisanej przez prezydenta Wrocławia Jacka Sutryka oraz prezesa zarządu Kolei Dolnośląskich Damiana Stawikowskiego i przedstawicieli Polregio.
Z biletu skorzystają mieszkańcy nie tylko mieszkańcy Wrocławia, ale także aglomeracji wrocławskiej. Dzięki umowie od pierwszej stacji w obrębie miasta Wrocławia będą mogli podróżować na jednym bilecie – tym samym, który honorowany jest w MPK. Umowa zakłada, że zarówno w pociągach Polregio jak i w KD przewoźnicy będą też honorować wszystkie ulgi i prawo do bezpłatnych przejazdów jakie mają pasażerowie korzystający we Wrocławiu z MPK. To oznacza, że – dzieci i młodzież szkół podstawowych, ponadpodstawowych do ukończenia 21 roku życia, seniorzy od ukończenia 65 roku życia, honorowi krwiodawcy i pozostałe grupy, które mają te ulgi we wrocławskim MPK pojadą bezpłatnie. A pozostali? Jakie konkretnie bilety dają prawo do bezpłatnych przejazdów koleją w granicach Wrocławia?:
- bilety czasowe: 24h , 48h , 72h i 168h,
- bilety okresowe imienne, w tym z taryfy Nasz Wrocław: 7 dni, 30 dni, 60 dni, 90 dni, 180 dni, 365 dni, semestralne 4 i 5 miesięcy (za wyjątkiem biletów 30 dni, 4 i 5 miesięcy na 2 dowolne linie),
- okresowe na okaziciela: 30 dni, 60 dni, 90 dni,
- bilety pracownicze np. MPK.
Gdy umowa obowiązywała przed trzema laty, dziennie z pociągów – na biletach miejskich – korzystało kilka tysięcy wrocławian. Od tego czasu rozwinęła się liczba stacji w obrębie miasta Wrocławia, ale też zwiększyła się liczba połączeń regionalnych świadczonych przez Koleje Dolnośląskie. Dzięki umowie pociągi Kolei Dolnośląskich i Polregio staną się integralną częścią komunikacji miejskiej stolicy Dolnego Śląska. Włączenie pociągów w miejską komunikację oznacza, na przykład przejazd z Popowic czy okolic Tarczyński Arena na Dworzec Główny w 10 minut, z Leśnicy nawet w 14 minut, ze Świniar do centrum w kwadrans. Z Psiego Pola w 20 minut, a z Partynic w 11 minut, zaś z Jagodna, a właściwie Iwin, nawet w 6-8 minut. To realna alternatywa wobec tramwajów i autobusów. Z każdego kierunku jest od 15 do nawet blisko 50 połączeń dziennie.
- To ważny dzień dla Dolnego Śląska, a przede wszystkim dla Wrocławia i jego aglomeracji. To efekt dobrej współpracy samorządu województwa, samorządu Wrocławia i innych samorządowców, bo umowa nie byłaby możliwa, gdyby nie współpraca, zaangażowanie i determinacja na wielu szczeblach – mówi marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz.
- Chciałem podziękować przedstawicielom miasta, Jackowi Sutrykowi i Renacie Granowskiej, za szybkie osiągnięcie porozumienia. W ciągu ostatnich kilku lat zainwestowaliśmy w tabor blisko miliard złotych. Dzięki temu jesteśmy lepiej przygotowani do obsługi ruchu nie tylko regionalnego, ale i aglomeracyjnego – zaznacza prezes zarządu Kolei DolnośląskichDamian Stawikowski.
- To istotne uzupełnienie miejskiej siatki połączeń, dzięki któremu z bezpłatnych przejazdów skorzysta blisko 300 tys. wrocławianek i wrocławian. Spełniamy naszą zapowiedź z kampanii wyborczej i jednocześnie jest to dobry prognostyk dla przyszłej współpracy. Nasze porozumienie pokazuje wspólną odpowiedzialność za region i jego stolicę – dodaje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
- Szybki, bezpieczny i ekologiczny transport jest kwestią cywilizacyjną, a nie polityczną. Dzięki porozumieniu między samorządami osiągnęliśmy pierwszy sukces, a nie jest to nasze ostatnie słowo. Zamierzamy wprowadzić jednolity bilet na terenie całego Dolnego Śląska. Poprzez zwiększenie dostępności oferty kolejowej chcemy przekonywać Dolnoślązaków do korzystania z pociągów – zapewnia wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej Michał Rado.
- Sprawa UrbanCard to był absolutny priorytet dla nowego zarządu województwa. Obiecywaliśmy w kampanii wyborczej, że załatwimy ją w 3 miesiące i rzeczywiście udało nam się to zrealizować – podkreśla wicemarszałek województwa dolnośląskiego Wojciech Bochnak.
- W imieniu zarządu powiatu z całego serca dziękuję marszałkowi i prezydentowi. Naszym mieszkańcom będzie łatwiej dojeżdżać do miejsc gdzie pracują i się uczą. To fantastyczny pierwszy wspólny projekt po wyborach samorządowych i wierzę w to, że nie ostatni – podsumowuje starosta powiatu wrocławskiego Włodzimierz Chlebosz.
Umowa została zawarta na okres od 1 sierpnia 2024 do końca 2025 roku. Miasto Wrocław będzie współfinansować kursowanie pociągów w swoim obszarze. Łączna wartość umowy wynosi ok. 53 mln zł. W umowie finansowo, poza miastem Wrocław, partycypują również powiat wrocławski oraz stowarzyszenie Aglomeracja Wrocławska. Podobna umowa działa m.in. w Warszawie, gdzie pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej można podróżować na biletach miejskich.
Poprzez: kolejedolnośląskie.pl / UM Wrocław / umwd.pl