Zaczyna się remont jednego z najważniejszych skrzyżowań we Wrocławiu. MPK wymieni przy dworcu głównym 5 rozjazdów, 7 zwrotnic i 16 krzyżownic – łącznie ponad pół kilometra torów!
Dzięki wykonaniu tych prac znacznie poprawi się komfort jazdy pasażerów. Wagony będą płynniej przejeżdżały przez skrzyżowanie, bez niepotrzebnego szarpania, stukania czy hałasów. To o tyle istotne, że przez ten komunikacyjny węzeł prowadzi na co dzień aż sześć tramwajowych linii.
Na remoncie skorzystają również kierowcy samochodów i pasażerowie licznie kursujących tamtędy autobusów. Pozapadana nawierzchnia skrzyżowania zostanie wymieniona na nową, solidniejszą i – przede wszystkim – równą. Nowa inwestycja to także dobra wiadomość dla motorniczych, ponieważ dzięki niej tramwaje będą mogły mijać się na skrzyżowaniu. W tym momencie jest to niemożliwe, ponieważ nie jest tam zachowana skrajnia.
Inwestycja warta jest nieco ponad 9 mln zł. Prace planujemy zakończyć do końca stycznia. To jedna z najważniejszych i największych tegorocznych inwestycji torowych. Obszar prac to nie tylko skrzyżowanie ulic Marszałka Józefa Piłsudskiego, Hugo Kołłątaja i Peronowej, lecz również torowisko w samej ul. H. Kołłątaja, od ul. J. Piłsudskiego aż do skrzyżowania z ul. Tadeusza Rejtana.
Skrzyżowanie przy dworcu głównym można nazwać „współczesną bramą Wrocławia”, bo właśnie od niego wielu turystów i gości rozpoczyna swoją podróż po stolicy Dolnego Śląska. Dobre pierwsze wrażenie jakie pozostawimy spowoduje, że osoby, które nas odwiedzą chętniej będą do nas wracać – mówi prezes MPK Krzysztof Balawejder.
Prace rozpoczną się już w najbliższą sobotę 7 listopada br. W trakcie ich trwania będzie zamknięta większa część krzyżówki. Możliwy będzie jedynie skręt w prawo z ulicy Peronowej w ul. J. Piłsudskiego. Objazdami pojadą zarówno samochody, jak i tramwaje oraz autobusy. Dla wygody pasażerów linii 0L, 4, 8, 9, 15, 31 i 32, na czas robót, zostanie uruchomiony dodatkowy przystanek przed skrętem z ul. Piłsudskiego w Stawową.
Zmiany w trasach komunikacji tramwajowej na czas remontu:
- Linia 0L/0P
Linia okólna będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od placu Legionów, przez ulicę Piłsudskiego, Stawową, Borowską, Glinianą, Hubską, Pułaskiego, plac Wróblewskiego i most Grunwaldzki do Ronda Reagana z pominięciem przystanku „Pułaskiego” (przy ulicy Małachowskiego przy skrzyżowaniu z ulicą Pułaskiego).
- Linia 2
„Dwójka” będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od ulicy Powstańców Śląskich przez ulicę Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi, z pominięciem przystanku „Dworzec Główny” i „Wzgórze Partyzantów”.
- Linia 4
„Czwórka” będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Piłsudskiego, Stawową, Borowską, Glinianą, Hubską, Pułaskiego, plac Wróblewskiego i most Grunwaldzki do Ronda Reagana z pominięciem przystanku „Narodowe Forum Muzyki”, „Zamkowa”, „Świdnicka” i „Galeria Dominikańska”.
- Linia 5
Tramwaje linii 5 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego do placu Dominikańskiego z pominięciem przystanku „Arkady (Capitol)”, „Dworzec Główny” i „Wzgórze Partyzantów”.
- Linia 8
„Ósemka” będzie kursowała w obu kierunkach objazdem od ulicy Borowskiej przez ulicę Stawową, Piłsudskiego, Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi z pominięciem przystanku „Wzgórze Partyzantów”.
- Linia 9
Tramwaje linii 9 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od ulicy Borowskiej przez ulicę Stawową, Piłsudskiego, Świdnicką, plac Teatralny i ulicę Teatralną do ulicy Piotra Skargi z pominięciem przystanku „Wzgórze Partyzantów”.
- Linia 11
Tramwaje linii 11 będą kursowały w obu kierunkach objazdem od placu Legionów przez ulicę Sądową, Krupniczą, Kazimierza Wielkiego do placu Dominikańskiego z pominięciem przystanku „Arkady (Capitol)”, „Dworzec Główny” i „Wzgórze Partyzantów”.
Dodatkowy przystanek dla tramwajów:
Aby poprawić dostępności do Dworca Głównego PKP, na ulicy Piłsudskiego przed skrzyżowaniem z ulicą Stawową zostanie uruchomiony dodatkowy tymczasowy przystanek tramwajowy dla linii 0L, 4, 8, 9, 15, 31 i 32 jadących od strony przystanku „Arkady (Capitol)” w kierunku Dworca Autobusowego.
Zmiany w trasach dziennej komunikacji autobusowej na czas remontu:
- Autobusy linii K, N, 145, 146 jadące w kierunku ulicy Kołłątaja będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej, obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (obecny przystanek dla linii 112, 113 i 612) i realizowały kursy objazdem przez Gwarną i Kościuszki.
- W kierunku przeciwnym obecny przystanek autobusowy z ulicy Peronowej dla linii K, N, 110, 145 i 146 zostanie przeniesiony na ulicę Stawową przed skrzyżowanie z ulicą Bogusławskiego (obecny przystanek dla linii 602).
- Dodatkowo autobusy linii 145 i 146 kursujące od strony Ronda Reagana w kierunku Osiedla Gaj będą kursowały objazdem od ulicy Podwale przez ulicę Kołłątaja z pominięciem przystanku „Dworzec Główny (Dworcowa)”, który zlokalizowany jest przy ulicy Dworcowej.
- Autobusy linii 112, 113 i 612 rozpoczynające kursy przy Dworcu Głównym w kierunku Osiedla Wojszyce i Ołtaszyn, na ulicy Peronowej będą zawracały na torowisko tramwajowe w ciągu ulicy Peronowej i realizowały kursy po swojej trasie przejazdu w kierunku ulicy Borowskiej.
Zmiany w trasach nocnej komunikacji autobusowej na czas remontu:
- Autobusy linii 241, 242, 243, 245, 246, 251, 253, 255 i 259 jadące w kierunku ulicy Kołłątaja będą zatrzymywały się na przystanku w zatoce autobusowej przy ulicy Peronowej obok bocznego wejścia do holu Dworca Głównego PKP (obecny przystanek dla linii 250) i realizowały kursy objazdem przez Gwarną i Kościuszki.
- W kierunku przeciwnym obecny przystanek autobusowy z ulicy Peronowej w kierunku Petrusewicza dla linii 240, 241, 242, 243, 245, 246, 247, 248, 251, 253, 255, 257 i 259 zostanie przeniesiony na ulicę Stawową przed skrzyżowanie z ulicą Bogusławskiego.
- Autobusy linii 206, 247, 248, 249 i 257 jadące z Petrusewicza w kierunku Nowego Dworu lub Karłowic i Różanki będą kursowały z pominięciem przystanku „Dworzec Główny” przy ulicy Peronowej.
W związku z planowanym rozpoczęciem prac związanych z wymianą rozjazdów tramwajowych na skrzyżowaniu ulicy Podwale, Krupniczej i Sądowej (rozjazdy w jezdni ulicy Podwale od strony ulicy Muzealnej), od 7 listopada 2020 roku (sobota) planowane jest wprowadzenie zmiany trasy linii tramwajowych 6, 7, 14 i 20. Prace potrwają około miesiąca.
- Tramwaje linii 6 i 7 w kierunku pętli Krzyki i Klecina zostaną skierowane objazdem od ulicy Krupniczej przez ulicę Sądową, pl. Legionów i ulicę Piłsudskiego do ulicy Powstańców Śląskich.
- Tramwaje linii 14 i 20 w kierunku przystanku FAT i pętli Oporów pojadą objazdem od ulicy Kazimierza Wielkiego przez ulicę Widok, pl. Teatralny i ulicę Świdnicką do ulicy Powstańców Śląskich, a w kierunku przeciwnym linia 20 do Leśnicy będzie kursowała objazdem od ulicy Powstańców Śląskich przez ulicę Świdnicką, pl. Teatralny i ulicę Widok do ulicy Kazimierza Wielkiego.
- Komunikacja autobusowa będzie kursowała bez zmian.
ZMIANA NAZWY PRZYSTANKU „DWORCOWA”:
Z dniem 7 listopada 2020 roku (sobota) zostanie zmieniona nazwa przystanków „Dworcowa”, które zlokalizowane są przy ulicy Dworcowej oraz przy ulicy Kościuszki pomiędzy ulicą Dworcową i Dąbrowskiego na „Dworzec Główny (Dworcowa)”.
ZMIANA STATUSU PRZYSTANKU „KATEDRA”:
Z dniem 7 listopada 2020 roku (sobota) zostanie wprowadzona zmiana statusu przystanku autobusowego „Katedra” który zlokalizowany jest przy skrzyżowaniu ulicy Wyszyńskiego, Szczytnickiej i Kominka na przystanek „stały” dla autobusów dziennych linii A, C, N i 111. Dla autobusów nocnych linii 246, 253 i 255 przystanek nadal będzie posiadał status przystanku „na żądanie”.
DODATKOWE PRZYSTANKI W TRASIE AUTOBUSU 937:
Z dniem 7 listopada 2020 roku (sobota) zostaną uruchomione dodatkowe przystanki w trasie przejazdu autobusów linii 937 o nazwie:
a) „Brzezina – Biedronka” przy skrzyżowaniu ulicy Chrobrego i Wiśniowej w podwrocławskiej miejscowości Brzezina;
b) „Brzezina – Zacisze” przy skrzyżowaniu ulicy Chrobrego i Zacisze w podwrocławskiej miejscowości Brzezina;
Przystanki będą posiadały status przystanków „na żądanie”.