Wschodnia Obwodnica Wrocławia to jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych obecnie na Dolnym Śląsku. Oczekiwana przez Dolnoślązaków, realizowana przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego inwestycja jest niezwykle ważna dla Wrocławia i całej aglomeracji wrocławskiej.

— Obecnie trwają intensywne, zaawansowane, zgodne z harmonogramem prace na 10-kilometrowym odcinku północnym trasy, łączącym miejscowość Łany z Długołęką. Są to roboty związane zarówno z budową głównego korytarza trasy, ale również licznych obiektów inżynierskich, m.in. wiaduktu nad linią kolejową Wrocław-Jelcz Laskowice, oraz mostu nad rzeką Widawą. — informuje Michał Nowakowski, rzecznik prasowy Marszałka Województwa Dolnośląskiego.

Mieszkańcy są zaniepokojeni jakością kruszywa

Badanie zlecone przez mieszkańców Kiełczowa pokazuje 9-krotne przekroczenie norm toksycznych substancji kruszywie wykorzystywanym pod budowę Wschodniej Obwodnicy Wrocławia.

Jarosław Kaciuba, przedstawiciel mieszkańców mówił w rozmowie z Radiem Wrocław — Czy to jest odpad niebezpieczny, czy produkt niebezpieczny jest kwestią drugorzędną. Mamy odpady pohutnicze, które mogą penetrować w glebę i uwalniać rakotwórczy chrom.

Rzecznik prasowy przekazał nam informację, że wykorzystane przez wykonawcę północnego odcinka trasy kruszywo jest produktem budowlanym posiadającym aprobatę techniczną wydaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów w Warszawie. — Wykonawca odcinka północnego zlecił badania laboratoryjne próbek kruszywa. Badania zostały wykonane w niezależnym Laboratorium Badawczym Eurofins Polska (Ośrodek Badań i Kontroli Środowiska) w Katowicach – akredytowanym przez Polskie Centrum Akredytacji. Badania sprawdzające oddziaływanie kruszywa na środowisko nie wykazały podwyższonych wartości zanieczyszczeń kruszywa w odniesieniu do dopuszczalnych norm. — mówi Nowakowski.

Badanie zlecone przez Wykonawcę budowy obwodnicy dotyczyło sprawdzenia przez laboratorium badawcze jak kruszywo będzie faktycznie oddziaływać na środowisko w warunkach umiejscowienia w podbudowie drogowej, w reakcji na czynniki takie jak np.: podsiąkanie wodami gruntowymi. Badania wykazały, że właściwości kruszywa nie odbiegają od wymaganych norm.

— Fakt, że wykonane zostały również badania na zlecenie osoby prywatnej pokazują, że budowa obwodnicy jest transparentna. Jednak badania te dotyczyły według naszej wiedzy samego składu chemicznego kruszywa, a nie faktycznego oddziaływania w środowisku w warunkach rzeczywistych. — podkreśla Michał Nowakowski.

fot. https://dsdik.wroc.pl

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska nadal nie zajęła stanowiska w sprawie odwołania od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

Chodzi o decyzję w sprawie budowy odcinka od Bielan Wrocławskich przez ul. Grota Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich. Fragment drogi ma przechodzić przez wieś Wysoka. Niestety na taki przebieg nie zgadzają się mieszkańcy wsi. Generalna dyrekcja postanowiła wyznaczyć nowy termin na załatwienie sprawy, do 1 października. Obecnie ten odcinek jest w fazie projektowej.

Południowa część trasy podzielona jest na dwa odcinki: Bielany Wrocławskie – ul. Grota-Roweckiego oraz od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wrocławskich. Na odcinku od Bielan Wrocławskich przez Wysoką do ul. Grota-Roweckiego trwają prace projektowe wraz z uzyskiwaniem niezbędnych decyzji i pozwoleń administracyjnych. Po ich zakończeniu zostanie przeprowadzony przetarg na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych. Z kolei odcinek od ul. Grota-Roweckiego do Żernik Wrocławskich jest realizowany w formule „zaprojektuj i wybuduj”. — Wykonawca obecnie oczekuje na wydanie przez Wojewodę Dolnośląskiego pozwolenia na rozpoczęcie realizacji prac budowlanych w terenie. Planujemy, aby cała obwodnica została wykonana i udostępniona kierowcom w 2023 roku. — informuje Michał Nowakowski.

WOW w liczbach

Odcinek WOW Łany Długołęka:

  • Wykonawca: Konsorcjum Kobylarnia-Mirbud
  • Koszt budowy odcinka: 164 mln zł
  • Długość odcinka: ok. 10 km

Odcinek WOW Bielany Wrocławskie – Wysoka – Grota Roweckiego:

  • Wykonawca projektu: Firma Contek
  • Koszt projektu odcinka: ok. 2,2 mln zł
  • Długość odcinka: ok. 4 km

Odcinek WOW Grota Roweckiego – rondo w Żernikach Wrocławskich:

  • Wykonawca: Budimex
  • Koszt zaprojektowania i budowy odcinka – ok. 30 mln zł
  • Długość odcinka – ok. 2,5 km
Piotr Krejner

Niemcom łatwiej, Polakom trudniej? Nowe zasady na granicy polsko-niemieckiej

Poprzedni artykuł

Miotacz z Los Angeles Dodgers dołączył do Barons Wrocław – poprowadzi treningi z młodzieżą

Następny artykuł

Możesz także polubić

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.