Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Wrocławski ratusz podaje: „Przepisy umożliwiające budowę tramwaju na Jagodno już są” – co dalej z obiecaną inwestycją?

KK przez KK
11 lutego 2025
w Wiadomości, Wrocław
1
Wrocławski ratusz podaje

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało przepisy jak mają się krzyżować tory tramwajowe z kolejowymi.

To sprawia, że będzie można projektować torowisko na Jagodno – informuje wrocławski Ratusz. Od 2019 roku samorząd Wrocławia w kilkudziesięciu pismach prosił Ministerstwo Infrastruktury o wskazanie kolejarzom i naszym projektantom jak technicznie rozwiązać problem krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi. Technicznie możliwe, bo na świecie są takie realizacje – przekonują urzędnicy wrocławskiego ratusza i dodają, że teoretycznie nie było problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno, ale w praktyce brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom. Bo jak projektować, jeśli nie ma przepisów określających, co w takim projekcie należy wprowadzić? Od 3 lutego 2025 to się zmieniło.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie (Dz. U. z 3 lutego 2025 roku, poz. 138) jest opublikowane. Określa warunki techniczne dla skrzyżowań linii kolejowych z liniami tramwajowymi. Ten kluczowy dokument otwiera drogę do zakończenia przetargu na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno – jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji komunikacyjnych w naszym mieście. Rozporządzenie jasno określa jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe (prędkość szlakowa nie większa niż 120kmh, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80kmh, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów (w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni).

Nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W szczególności dla skrzyżowań jednopoziomowych, gdzie kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych wynosi od 45 do 90 stopni – jak ma to miejsce w przypadku planowanej inwestycji na Jagodnie – określono precyzyjne wytyczne dotyczące m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej. Takie rozwiązania zapewnią maksymalne bezpieczeństwo przy jednoczesnym utrzymaniu płynności ruchu zarówno tramwajowego, jak i kolejowego. Wrocław ma teraz otwartą drogę do otwarcia ofert w przetargu na projekt tramwaju.

Na decyzje ministerialne nie czekaliśmy z założonymi rękami. Ostatnie dwa miesiące wykorzystaliśmy na przygotowanie porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice – żeby móc formalnie projektować na terenie poza granicami miasta. Tu warto przypomnieć, że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu – do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednichporozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym – czyli przy współudziale gminy Siechnica możliwe jest dalsze poprowadzenietorowiska poza granice Wrocławia – opisuje Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.

 

Teraz przed samorządem Wrocławia stoi zadanie uzupełnienie ogłoszenia przetargowego o te porozumienia i czekanie na oferty Projektantów. Jest szansa, że uda się utrzymać obecny termin 28 lutego br.
Warto przypomnieć, że w połowie 2025 będzie gotowa wydzielona trasa autobusowa na Jagodno, która potem zostanie uzupełniona o tory tramwajowe. Już teraz budowa Trasy Autobusowej zawiera elementy, które posłużą wbudowaniu torowiska (słupy trakcyjne, tramwajowa geometria przystanków, podbudowa pod torowisko).

To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, w szczególności Premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

 

Miejsce przyszłego przecięcia
Poprzez: UM Wrocław
Tagi: inwestycjekomunikacjasamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Najlepszy styczeń w historii Portu Lotniczego Wrocław – dokąd najczęściej lataliśmy już w nowym roku?

Następny wpis

Nowa hala tenisowa przy ul. Spiskiej – obiekt już działa ku zadowoleniu amatorów aktywności sportowej

Następny wpis
Nowa hala tenisowa przy ul

Nowa hala tenisowa przy ul. Spiskiej – obiekt już działa ku zadowoleniu amatorów aktywności sportowej

Komentowane 1

  1. Anonim says:
    5 miesięcy temu

    Najpierw poszła kasa na położenie asfaltu pod drogę dla autobusów a teraz będą ja zrywać żeby osadzić szyny i słupy trakcyjne. To się nazywa racjonalne wydawania publicznych pieniędzy we Wrocławiu. To miasto to stan umysłu i układy zamknięty. Może niedługo referendum rozstrzygnie o losach nieudolnego prezydenta i jego kolesi i miejskich spółkach.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Niebawem przejedziemy całą

Niebawem przejedziemy całą Wschodnią Obwodnicą Wrocławia?

1 lipca 2025
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Galeria w Galerii na wirtualnej trasie

„Galeria w Galerii” na wirtualnej trasie – we Wrocławiu zainaugurowano cyfrowy pokaz „Drogi do Jerozolimy”

2 lipca 2025
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT