Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

Wrocławski magistrat zaproponował ofertę. Czy pojedziemy koleją na Urbancard?

FM przez FM
1 grudnia 2022
w Wiadomości
0
Wrocławski magistrat zaproponował ofertę. Czy pojedziemy koleją na Urbancard?

Od kilku miesięcy trwają rozmowy między wrocławskim magistratem, Urzędem Marszałkowskim oraz Kolejami Dolnośląskimi i Polregio. Cel jest jeden – by kupując bilet na komunikację miejską móc na nim jechać koleją w granicach Wrocławia. Wrocławski magistrat w czwartek zaproponował jasną i przejrzystą ofertę dla kolei.

Dotychczas koleje zaprezentowały dwa sposoby dotowania przejazdów Wrocławian pociągami Kolei Dolnośląskich i POLREGIO.

– Pierwsza propozycja kolejarzy zakładała wynagrodzenie liczone w oparciu o liczbę zatrzymań (wynagrodzenie = liczba zatrzymań x stawka jedn.). Niestety nie przedstawiono kalkulacji stawki i kolejarze nie byli w stanie w żaden sposób uzasadnić takiego wyliczenia owej „stawki jednostkowej”. Wskazali, że dziś ta proponowana stawka wynosi 47,02zł netto a w przyszłym roku mogłaby wynieść po waloryzacji 54,07 zł. – wyjaśnia Sławomir Gonciarz.

Druga kolejowa propozycja zakładała wynagrodzenie wypłacane w oparciu o liczebność grupy paserów uprawnionych do przejazdów pociągami KD i POLREGIO po Wrocławiu.  

– Przewoźnicy kolejowi proponują, by brać pod uwagę „wskazaną przez Miasto liczbę osób uprawnionych”. Taka oferta nas nie zadowala, ponieważ naszym celem jest by wszyscy wrocławianie na dotychczasowych zasadach (posiadający ważny bilet czasowy lub okresowy na wszystkie linie lub prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacja miejską) mogli podróżować koleją w granicach miasta. A nie by mógł jeździć tylko ten kto ma np. bilet miesięczny, roczny czy semestralny – wyjaśnia Gonciarz.

Jak kształtowałoby się wynagrodzenie w tym modelu? Kolej założyła, że w tym przypadku koszt takiej usługi wynosiłby: 24 mln zł dla 10 tys uprawionych, a przy 150 tys. uprawionych aż do 253 mln zł.
Miasto nie może się zgodzić na takie „uznaniowe” –  nie poparte żadnymi kalkulacjami – propozycje.  

Jaka jest propozycja Wrocławia?

– Najprostsza możliwa i w dodatku bardzo transparentna – mówi Aleksander Łoś, z-ca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Wzięliśmy cennik Kolei Dolnośląskich. Według niego – najdroższy bezprzesiadkowy bilet na podróż po Wrocławiu kosztuje 9,10zł. Taką stawkę za każdą podróż zaproponowaliśmy przewoźnikom. W 2019 roku policzyliśmy, że takich podróży wewnątrz Wrocławia było około 2 milionów. Co oznacza, że koszt takiej usługi szacunkowo wyniósłby około 18 milionów złotych – dodaje.
W czasie obowiązywania poprzednich umów Miasto płaciło spółkom kolejowym za każdą podróż wewnętrzną nieco ponad 2 zł. Teraz jest gotowe zapłacić 9,10 zł, czyli stawkę z cennika kolejowego.
– Na początku, w pierwszym roku obowiązywania umowy na podstawie cennika KD jesteśmy gotowi zapłacić ok. 18 mln zł zakładając, że kolejami w granicach miasta przejedzie właśnie owe dwa miliony pasażerów, których policzyliśmy 3 lata temu. W tym czasie chcemy stworzyć i sfinansować – i to proponujemy kolejom – spójny i transparentny system liczenia pasażerów. Najpierw oparty na fizycznym liczeniu przez ankieterów – a potem poprzez zastosowanie systemu elektronicznego – dodaje Łoś.
Miasto jest gotowe zapłacić za każdą podróż równowartość najdroższego jednorazowego bezprzesiadkowego biletu Kolei Dolnośląskich po Wrocławiu (niezależnie od tego czy wrocławianin przejedzie jedną czy kilka stacji). Magistrat deklaruje także sfinansowanie systemu liczenia pasażerów.
Co teraz? Ponieważ oferta Miasta opiera się na wyliczeniach samych kolejarzy (cena biletu) w połączeniu z transparentnym i opłaconym przez Miasto badaniem liczby pasażerów – magistrat liczy na akceptację propozycji przez przewoźników tj. Kolei Dolnośląskich, POLREGIO i organizatora przewozów kolejowych, Urzędu Marszałkowskiego.

Wrocław stawia na komunikację aglomeracyjną

Już w najbliższych miesiącach miasto rozpisze nowy przetarg pn. „Świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka, Czernica i Siechnice”. Po jego rozstrzygnięciu aż 32 proc. floty w aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne.
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku  dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami.Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu .
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Z miejskiej kasy 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej Plus, w ramach którego uruchomiony zostanie Dworzec Świebodzki. Dodatkowe 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.
– Z miejskiej kasy ponad 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej + w ramach którego uruchomiony będzie Dworzec Świebodzki. Dodatkowo, z tegorocznego budżetu Wrocław przeznacza również kwotę 2,5 mln zł na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – dodaje Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.
– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.
Informacja prasowa Urzędu Miejskiego Wrocławia

Od kilku miesięcy trwają rozmowy między wrocławskim magistratem, Urzędem Marszałkowskim oraz Kolejami Dolnośląskimi i Polregio. Cel jest jeden – by kupując bilet na komunikację miejską móc na nim jechać koleją w granicach Wrocławia. Wrocławski magistrat w czwartek zaproponował jasną i przejrzystą ofertę dla kolei.

Dotychczas koleje zaprezentowały dwa sposoby dotowania przejazdów Wrocławian pociągami Kolei Dolnośląskich i POLREGIO.

– Pierwsza propozycja kolejarzy zakładała wynagrodzenie liczone w oparciu o liczbę zatrzymań (wynagrodzenie = liczba zatrzymań x stawka jedn.). Niestety nie przedstawiono kalkulacji stawki i kolejarze nie byli w stanie w żaden sposób uzasadnić takiego wyliczenia owej „stawki jednostkowej”. Wskazali, że dziś ta proponowana stawka wynosi 47,02zł netto a w przyszłym roku mogłaby wynieść po waloryzacji 54,07 zł. – wyjaśnia Sławomir Gonciarz.

Druga kolejowa propozycja zakładała wynagrodzenie wypłacane w oparciu o liczebność grupy paserów uprawnionych do przejazdów pociągami KD i POLREGIO po Wrocławiu.  

– Przewoźnicy kolejowi proponują, by brać pod uwagę „wskazaną przez Miasto liczbę osób uprawnionych”. Taka oferta nas nie zadowala, ponieważ naszym celem jest by wszyscy wrocławianie na dotychczasowych zasadach (posiadający ważny bilet czasowy lub okresowy na wszystkie linie lub prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacja miejską) mogli podróżować koleją w granicach miasta. A nie by mógł jeździć tylko ten kto ma np. bilet miesięczny, roczny czy semestralny – wyjaśnia Gonciarz.

Jak kształtowałoby się wynagrodzenie w tym modelu? Kolej założyła, że w tym przypadku koszt takiej usługi wynosiłby: 24 mln zł dla 10 tys uprawionych, a przy 150 tys. uprawionych aż do 253 mln zł.
Miasto nie może się zgodzić na takie „uznaniowe” –  nie poparte żadnymi kalkulacjami – propozycje.  

Jaka jest propozycja Wrocławia?

– Najprostsza możliwa i w dodatku bardzo transparentna – mówi Aleksander Łoś, z-ca dyrektora Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Wzięliśmy cennik Kolei Dolnośląskich. Według niego – najdroższy bezprzesiadkowy bilet na podróż po Wrocławiu kosztuje 9,10zł. Taką stawkę za każdą podróż zaproponowaliśmy przewoźnikom. W 2019 roku policzyliśmy, że takich podróży wewnątrz Wrocławia było około 2 milionów. Co oznacza, że koszt takiej usługi szacunkowo wyniósłby około 18 milionów złotych – dodaje.
W czasie obowiązywania poprzednich umów Miasto płaciło spółkom kolejowym za każdą podróż wewnętrzną nieco ponad 2 zł. Teraz jest gotowe zapłacić 9,10 zł, czyli stawkę z cennika kolejowego.
– Na początku, w pierwszym roku obowiązywania umowy na podstawie cennika KD jesteśmy gotowi zapłacić ok. 18 mln zł zakładając, że kolejami w granicach miasta przejedzie właśnie owe dwa miliony pasażerów, których policzyliśmy 3 lata temu. W tym czasie chcemy stworzyć i sfinansować – i to proponujemy kolejom – spójny i transparentny system liczenia pasażerów. Najpierw oparty na fizycznym liczeniu przez ankieterów – a potem poprzez zastosowanie systemu elektronicznego – dodaje Łoś.
Miasto jest gotowe zapłacić za każdą podróż równowartość najdroższego jednorazowego bezprzesiadkowego biletu Kolei Dolnośląskich po Wrocławiu (niezależnie od tego czy wrocławianin przejedzie jedną czy kilka stacji). Magistrat deklaruje także sfinansowanie systemu liczenia pasażerów.
Co teraz? Ponieważ oferta Miasta opiera się na wyliczeniach samych kolejarzy (cena biletu) w połączeniu z transparentnym i opłaconym przez Miasto badaniem liczby pasażerów – magistrat liczy na akceptację propozycji przez przewoźników tj. Kolei Dolnośląskich, POLREGIO i organizatora przewozów kolejowych, Urzędu Marszałkowskiego.

Wrocław stawia na komunikację aglomeracyjną

Już w najbliższych miesiącach miasto rozpisze nowy przetarg pn. „Świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka, Czernica i Siechnice”. Po jego rozstrzygnięciu aż 32 proc. floty w aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne.
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku  dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami.Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu .
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Z miejskiej kasy 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej Plus, w ramach którego uruchomiony zostanie Dworzec Świebodzki. Dodatkowe 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.
– Z miejskiej kasy ponad 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej + w ramach którego uruchomiony będzie Dworzec Świebodzki. Dodatkowo, z tegorocznego budżetu Wrocław przeznacza również kwotę 2,5 mln zł na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – dodaje Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.
– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.
Informacja prasowa Urzędu Miejskiego Wrocławia
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Tym razem się nie udało! Kot Jacka Sutryka nie wytypował poprawnego wyniku meczu z Argentyną

Następny wpis

Śmiertelny wypadek na przejeździe kolejowym. Nie żyje kierowca autobusu

Następny wpis
Śmiertelny wypadek na przejeździe kolejowym. Nie żyje kierowca autobusu

Śmiertelny wypadek na przejeździe kolejowym. Nie żyje kierowca autobusu

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

2 czerwca 2023
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa
Kultura

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera
Inne

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy
Sport

Ketija Vihmane dołącza do Ślęzy

6 czerwca 2025
Na Tarczyński Arenie Wrocław
Biznes

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Kolejny weekend z Wrocławskimi
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Kolejny weekend z Wrocławskimi Liniami Turystycznymi – historyczne pojazdy znów na trasach

5 czerwca 2025
Czas na futbolowe emocje
Sport

Czas na futbolowe emocje – Panthers Wrocław podejmą Prague Lions Stadionie Olimpijskim

5 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT