Od kilku miesięcy trwają rozmowy między wrocławskim magistratem, Urzędem Marszałkowskim oraz Kolejami Dolnośląskimi i Polregio. Cel jest jeden – by kupując bilet na komunikację miejską móc na nim jechać koleją w granicach Wrocławia. Wrocławski magistrat w czwartek zaproponował jasną i przejrzystą ofertę dla kolei.
Dotychczas koleje zaprezentowały dwa sposoby dotowania przejazdów Wrocławian pociągami Kolei Dolnośląskich i POLREGIO.
– Pierwsza propozycja kolejarzy zakładała wynagrodzenie liczone w oparciu o liczbę zatrzymań (wynagrodzenie = liczba zatrzymań x stawka jedn.). Niestety nie przedstawiono kalkulacji stawki i kolejarze nie byli w stanie w żaden sposób uzasadnić takiego wyliczenia owej „stawki jednostkowej”. Wskazali, że dziś ta proponowana stawka wynosi 47,02zł netto a w przyszłym roku mogłaby wynieść po waloryzacji 54,07 zł. – wyjaśnia Sławomir Gonciarz.
Druga kolejowa propozycja zakładała wynagrodzenie wypłacane w oparciu o liczebność grupy paserów uprawnionych do przejazdów pociągami KD i POLREGIO po Wrocławiu.
– Przewoźnicy kolejowi proponują, by brać pod uwagę „wskazaną przez Miasto liczbę osób uprawnionych”. Taka oferta nas nie zadowala, ponieważ naszym celem jest by wszyscy wrocławianie na dotychczasowych zasadach (posiadający ważny bilet czasowy lub okresowy na wszystkie linie lub prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacja miejską) mogli podróżować koleją w granicach miasta. A nie by mógł jeździć tylko ten kto ma np. bilet miesięczny, roczny czy semestralny – wyjaśnia Gonciarz.
Miasto nie może się zgodzić na takie „uznaniowe” – nie poparte żadnymi kalkulacjami – propozycje.
Jaka jest propozycja Wrocławia?
Co teraz? Ponieważ oferta Miasta opiera się na wyliczeniach samych kolejarzy (cena biletu) w połączeniu z transparentnym i opłaconym przez Miasto badaniem liczby pasażerów – magistrat liczy na akceptację propozycji przez przewoźników tj. Kolei Dolnośląskich, POLREGIO i organizatora przewozów kolejowych, Urzędu Marszałkowskiego.
Wrocław stawia na komunikację aglomeracyjną
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami.Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu .
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Z miejskiej kasy 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej Plus, w ramach którego uruchomiony zostanie Dworzec Świebodzki. Dodatkowe 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.
– Z miejskiej kasy ponad 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej + w ramach którego uruchomiony będzie Dworzec Świebodzki. Dodatkowo, z tegorocznego budżetu Wrocław przeznacza również kwotę 2,5 mln zł na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – dodaje Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.
– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.
Informacja prasowa Urzędu Miejskiego Wrocławia
Od kilku miesięcy trwają rozmowy między wrocławskim magistratem, Urzędem Marszałkowskim oraz Kolejami Dolnośląskimi i Polregio. Cel jest jeden – by kupując bilet na komunikację miejską móc na nim jechać koleją w granicach Wrocławia. Wrocławski magistrat w czwartek zaproponował jasną i przejrzystą ofertę dla kolei.
Dotychczas koleje zaprezentowały dwa sposoby dotowania przejazdów Wrocławian pociągami Kolei Dolnośląskich i POLREGIO.
– Pierwsza propozycja kolejarzy zakładała wynagrodzenie liczone w oparciu o liczbę zatrzymań (wynagrodzenie = liczba zatrzymań x stawka jedn.). Niestety nie przedstawiono kalkulacji stawki i kolejarze nie byli w stanie w żaden sposób uzasadnić takiego wyliczenia owej „stawki jednostkowej”. Wskazali, że dziś ta proponowana stawka wynosi 47,02zł netto a w przyszłym roku mogłaby wynieść po waloryzacji 54,07 zł. – wyjaśnia Sławomir Gonciarz.
Druga kolejowa propozycja zakładała wynagrodzenie wypłacane w oparciu o liczebność grupy paserów uprawnionych do przejazdów pociągami KD i POLREGIO po Wrocławiu.
– Przewoźnicy kolejowi proponują, by brać pod uwagę „wskazaną przez Miasto liczbę osób uprawnionych”. Taka oferta nas nie zadowala, ponieważ naszym celem jest by wszyscy wrocławianie na dotychczasowych zasadach (posiadający ważny bilet czasowy lub okresowy na wszystkie linie lub prawo do bezpłatnych przejazdów komunikacja miejską) mogli podróżować koleją w granicach miasta. A nie by mógł jeździć tylko ten kto ma np. bilet miesięczny, roczny czy semestralny – wyjaśnia Gonciarz.
Miasto nie może się zgodzić na takie „uznaniowe” – nie poparte żadnymi kalkulacjami – propozycje.
Jaka jest propozycja Wrocławia?
Co teraz? Ponieważ oferta Miasta opiera się na wyliczeniach samych kolejarzy (cena biletu) w połączeniu z transparentnym i opłaconym przez Miasto badaniem liczby pasażerów – magistrat liczy na akceptację propozycji przez przewoźników tj. Kolei Dolnośląskich, POLREGIO i organizatora przewozów kolejowych, Urzędu Marszałkowskiego.
Wrocław stawia na komunikację aglomeracyjną
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Tylko w 2022 roku dopłaciliśmy ok. 14 mln zł do 27 linii autobusowych aglomeracyjnych, które łączą Wrocław z 8 sąsiednimi gminami.Linie 9xx obsługują łącznie 73 autobusy– wymienia Paulina Tyniec-Piszcz, Dyrektor Wydziału Transportu .
Dodatkowo, miasto dokłada się do kolei – jako ważnego elementu całościowego systemu komunikacji aglomeracyjnej. Z miejskiej kasy 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej Plus, w ramach którego uruchomiony zostanie Dworzec Świebodzki. Dodatkowe 3 mln zł pochłonęło finansowanie infrastruktury niezbędnej do uruchomienia linii kolejowej nr 292 łączącej Wrocław z Jelczem.
– Z miejskiej kasy ponad 9 mln zł przeznaczonych będzie na program Kolej + w ramach którego uruchomiony będzie Dworzec Świebodzki. Dodatkowo, z tegorocznego budżetu Wrocław przeznacza również kwotę 2,5 mln zł na dodatkowe przewozy kolejowe o charakterze aglomeracyjnym – dodaje Tyniec-Piszcz.
Dodatkowo, przy przystankach kolejowych na terenie stolicy Dolnego Śląska tylko w tej kadencji samorządu miasto zbudowało 7 parkingów „parkuj i jedź”, których łączna wartość wynosi ok. 9,5 mln zł.
– Nasza współpraca z różnymi partnerami – władzami sąsiednich gmin oraz z przewoźnikami autobusowymi – układa się bardzo dobrze. Dowodem na to niech będzie fakt, że rokrocznie zwiększamy ofertę wspólnych linii autobusowych a prace nad wspólnym biletem aglomeracyjnym na linie 9xx są zaawansowane. Pilotaż ruszy już w 2023 roku – dodaje Tyniec-Piszcz.
Informacja prasowa Urzędu Miejskiego Wrocławia