W jakich godzinach użytkownicy najchętniej jeżdżą na hulajnogach? Czy poniedziałki są popularniejsze niż soboty? Jeździmy do pracy, a może do centrum handlowego? Jak daleko? Po roku działalności w Polsce Bolt Rentals podsumowuje przyzwyczajenia Polek i Polaków w zakresie korzystania z elektrycznych hulajnóg.
W kwietniu ubiegłego roku Bolt udostępnił w Warszawie i Krakowie pierwsze zielone hulajnogi. Kolejne miasta dołączały do aplikacji systematycznie latem 2020, w tym roku dołączyło jeszcze 8. W sumie jednoślady estońskiej platformy są już dostępne w 20 polskich miastach. 365 dni działalności pozwoliło zaobserwować pewne trendy, które pokazują jak Polacy korzystają z hulajnóg na co dzień.
75-85% przejazdów odbywa się w od poniedziałku do piątku. We Wrocławiu większość przejazdów odbywa się w tygodniu między godziną 16 a 22 oraz w weekendy między godziną 17 i 19.
Użytkowniczki i użytkownicy przemieszczają się najczęściej do centrum miasta, parkując hulajnogi w okolicach przystanków transportu miejskiego. We Wrocławiu przejazdy (ich początki i końce) koncentrują się wokół Wroclavii, Renomy, Galerii Dominikańskiej oraz placu Bema.
Średnia przejechana odległość w tygodniu wynosi ok. 3 km, natomiast w weekendy użytkownicy jeżdżą więcej – do 5 km. Co ciekawe, 64% wypożyczeń to przejazdy krótsze niż 3 km. Średnia prędkość we Wrocławiu to 10,5 km/h.
– Do pracy, na spotkanie ze znajomymi, załatwić sprawy w okolicy – tak jeździmy na hulajnogach w Polsce. Nasze analizy potwierdzają, że urządzenia stały się komplementarnym środkiem transportu w polskich miastach. Bardzo cieszy nas też fakt, że coraz więcej osób wybiera tę formę przemieszczania się na krótkich dystansach, co wskazuje, że Polki i Polacy myślą o swoich wyborach także w kontekście dbałości o środowisko naturalne – powiedział Valerii Romanov, Country Manager Bolt Rentals w Polsce.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy padły też rekordy. Zielone hulajnogi wypożyczono ponad 4 mln razy w skali kraju, a w samym Wrocławia ponad 450 tys. razy. Najdłuższy przejazd wyniósł 25 km, a najwięcej przejazdów wykonała osoba, która wypożyczyła hulajnogę aż 855 razy. Ponadto jedna z użytkowniczek lub użytkowników przejechała w sumie 1511 km. Pomimo eksploatacji żadna z hulajnóg nie została wycofana z użytku w związku z uszkodzeniami, modułowa budowa trzeciej generacji urządzeń Bolt pozwoliła wykonać konieczne naprawy.
– Misją Bolt jest tworzenie bardziej przystępnych, wygodnych i odpowiedzialnych sposobów na codzienne przemieszczanie się po mieście. Polek i Polaków na pewno nie ominie europejski plan rozwoju Bolt na 2021 rok, w ramach którego hulajnogi platformy trafią do 100 miast a 130 000 elektrycznych urządzeń będzie dostępnych dla użytkowniczek i użytkowników – dodał Valerii Romanov.
Hulajnogi Bolt dostępne w większości Polskich miast zostały zaprojektowane przez wewnętrzny zespół inżynierski firmy. Są lekkie, ważą zaledwie 17 kg dzięki wykorzystaniu aluminium. Ich pojemny akumulator pozwala na przejechanie nawet 40 km na jednym ładowaniu. Jednoślad osiąga maksymalną prędkość 25 km/h, przednie i tylne oświetlenie zapewniają bezpieczeństwo podczas korzystania w godzinach późno popołudniowych. Pompowane opony natomiast poprawiają przyczepność do podłoża i płynną jazdę.
Rozwój rozwiązań mikromobilnych platformy Bolt jest elementem „zielonych porządków”, czyli brania odpowiedzialności za wpływ platformy na środowisko naturalne. W ubiegłym roku Bolt zadeklarował, że do końca 2020 wszystkie przejazdy hulajnogami będą miały ujemną emisję CO2.
Piotr Krejner