Jak wynika z raportu Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, Wrocław to dobre miejsce do życia, studiowania i pracy.
Z czym Wrocław kojarzy się Polakom? Takie pytanie postawiono w badaniu opinii przeprowadzonym w Polsce na początku stycznia. Wśród wielu atrakcji miasta najwięcej głosów zyskało wrocławskie ZOO oraz krasnale. To także miasto, które nie-wrocławianie wskazywali najczęściej jako miejsce, w którym chcieliby zamieszkać. Z badania przeprowadzonego przez IBIiMS wynika, że Wrocław kojarzy się Polakom również z ofertą kulturalną, perspektywą uzyskania dobrej pracy i wrocławskimi uczelniami wyższymi. Najbardziej rozpoznawalnymi wydarzeniami kulturalnymi jest Jarmark Bożonarodzeniowy, festiwale Jazz nad Odrą i Nowe Horyzonty oraz z odbywającym się regularnie na początku maja biciem rekordu Guinnesa.
Wrocław przoduje wśród miast, do których Polacy chcieliby się przenieść. Około 30 procent respondentów bierze pod uwagę Wrocław jako potencjalne miejsce zamieszkania. Spośród tych, którzy planują w najbliższym czasie przeprowadzkę to 40 procent – podkreśla dyrektor Departamentu Marki Miasta Radosław Michalski. Niezwykle nas cieszy, że wydarzenia kulturalne są tak silnymi atraktorami, są tak dobrze postrzegane przez Polaków i tak dobrze oceniane. Wyróżnione w badaniach marki kulturalne to wydarzenia z długa tradycją we Wrocławiu. Jazz nad Odrą ma już 61 lat, a Przegląd Piosenki Aktorskiej przyciąga publiczność z całej Polski. W tym roku 45 raz! – mówił dyrektor Departamentu Kultury i Sportu Jarosław Perduta.
Jako elementy ściągające do Wrocławia ankietowani wymieniali przede wszystkim możliwość znalezienia dobrej pracy, bezpieczeństwo i zieleń. Wrocław przyciąga różne branże, w tym największe światowe firmy, dzięki temu, że od 20 lat promuje strategię gospodarki opartej na wiedzy. Zauważalny jest potencjał rynku pracy, a także oferta edukacyjna. Wrocław jest ważnym ośrodkiem edukacyjnym. To 106 tysięcy studentów i 30 uczelni wyższych, publicznych i prywatnych i to daje możliwości rozwojowe – zaznaczyła prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej Magdalena Okulowska.
Wrocław w czerwcu ubiegłego roku powołał do życia Departament Marki Miasta. Takie departamenty istnieją w wielu europejskich, ale nie tylko w europejskich miastach. Stolica Dolnego Śląska była czwartym miastem w Polsce, które powołało taką jednostkę, po Rzeszowie, Warszawie i Gdańsku, która ma skupiać się przede wszystkim nad całością tego czym jest marka Wrocławia.
Te badania pomogą nam zrozumieć, jakie skojarzenia i emocje budzi słowo Wrocław. W jaki sposób na tej marce można zbudować trwały kapitał i projekty rozwojowe dla miasta. Potencjał emocjonalny, sentyment, który mamy, kiedy słyszymy o Wrocławiu sprawia, że podejmujemy poważne decyzje na temat tego, gdzie osiąść, gdzie pojechać na studia, z jakim miejscem związać swoją przyszłość – podkreślił dyrektor Departamentu Marki Miasta Radosław Michalski.
Pozytywne opinie Polaków na temat Wrocławia potwierdzają także międzynarodowe badania. W prestiżowym rankingu EuropeanCities& Regions of the Future 2025 Wrocław zajął nie tylko pierwsze miejsce w kategorii europejskich miast średniej wielkości, ale został liderem, jeśli chodzi o przyjazność dla biznesu oraz kapitał ludzki i najlepsze miejsce do życia. Przyznano mu też drugą lokatę wśród miast o największym potencjale ekonomicznym.
- Badania przeprowadzone były w styczniu na reprezentatywnej grupie 1036 osób, wyłączając mieszkańców Wrocławia.
Poprzez: UM Wrocław