Most Grunwaldzki to unikatowe dzieło sztuki inżynierskiej, monumentalna budowla sprawia bowiem wrażenie zgrabnej i lekkiej dzięki wiszącej konstrukcji i stosunkowo niedużej wysokości. Ten jeden z nielicznych na świecie podwieszanych mostów drogowo-tramwajowych pracuje dla nas nieprzerwanie od 1910 r.
Historia
Budził emocje jeszcze na etapie szkiców konkursowych, wybrano go właśnie z uwagi na oryginalne rozwiązania konstrukcyjne: pasma nośne wykonane są z blachy ułożonej na płask, nietypowy jest również sposób mocowania wieszaków podtrzymujących belki. Mimo że inne nadesłane projekty były bardziej ekonomiczne, szalę zwycięstwa dla mostu Grunwaldzkiego przeważyła monumentalność dzieła, kompozycja wpisana idealnie w otoczenie oraz wysokość niezasłaniająca Ostrowa Tumskiego.
Do budowy zużyto 1976 t żelaza zlewnego, 289,5 t stali zlewnej, ponad 4 t ołowiu, 1,4 t miedzi i 7160 m3 betonu.
Na czas oblężenia Breslau most został pozbawiony elementów architektonicznych utrudniających starty i lądowania na utworzonym w obrębie placu Grunwaldzkim lotnisku, a sam pomost został odcięty i przetrwał ofensywę, leżąc na 4 barkach na wodzie.
Na leżąco most cały czas przenosił ruch drogowy, jednakstalowe elementy łuków i taśm doznały wielu uszkodzeń w czasie ostrzału. W 1947 r. most odbudowano i ponownie podwieszono i od tamtej pory przez dekady przejeżdżały przez niego tysiące ciężarówek i tirów, kursujących drogą krajową nr 8.
Ważny szlak komunikacyjny
Od początku swego istnienia most był istotnym połączeniem przez Odrę i ważnym szlakiem miejskiej komunikacji. Jeździły po nim bowiem już konne tramwaje. Remonty obiektu, jezdni i torowiska o mniejszym i większym zakresie wykonywano na na moście stopniowo od 1956 r. Ostatnie prace remontowe, obejmujące stabilizację łożysk, zabezpieczenia antykorozyjne oraz naprawę granitowych elementów pylonów i nabrzeży, miały swój początek 30 lat temu.
Budowa i oddanie w 2012 r. AOW pozwoliły co prawda uwolnić most od destrukcyjnego dla elementów nośnych ciężkiego ruchu tranzytowego, ale coraz nowocześniejsze tramwaje oraz autobusy są niestety o wiele cięższe niż tabor produkowany 10 czy 20 lat temu.
Przedłużenie życia
W przypadku tak zabytkowych obiektów poddawanych codziennym dużym obciążeniom tylko regularne naprawy i remonty mogą zapewnić ich dalszą eksploatację. A także wspaniały wygląd.
Elementy ustroju nośnego mostu są w złym stanie, aby utrzymać jego nośność na obecnym poziomie 30 t, należy wykonać remont.
To jednak perspektywa co najmniej dwóch, a nawet trzech lat. Najpierw musimy wykonać dokumentację projektową.
Ogłosiliśmy przetarg opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego branż: konstrukcyjnej, drogowej, torowej, elektrycznej (oświetlenie, trakcja), odwodnienia, teletechnicznej(MKT), ruchu zastępczego i docelowego, przebudowy kolizyjnego uzbrojenia.
Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie zobowiązane również do wykonania innych opracowań (m.in. pomiary geodezyjne, badania stratygraficzne, przedmiar robót, kosztorys inwestorski, STWiORB), a także uzyskania wszelkich opinii, uzgodnień i decyzji niezbędnych do realizacji zadania (m.in. decyzji konserwatorskiej i pozwolenia na budowę).
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, biuro będzie miało na realizację zadania 12 miesięcy.
Informacja prasowa ZDiUM Wrocław
Warto dodać, że most został wykonany przez firmę Beuchelt, mającą siedzibę w Gruenbergu/Obecnie Zielona Góra/