Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

WROCŁAW: Most Grunwaldzki zostanie wyremontowany!

FM przez FM
12 lipca 2023
w Wiadomości, Wrocław
1
WROCŁAW: Most Grunwaldzki zostanie wyremontowany!

fot. Wrocławskie Fakty

Most Grunwaldzki to unikatowe dzieło sztuki inżynierskiej, monumentalna budowla sprawia bowiem wrażenie zgrabnej i lekkiej dzięki wiszącej konstrukcji i stosunkowo niedużej wysokości. Ten jeden z nielicznych na świecie podwieszanych mostów drogowo-tramwajowych pracuje dla nas nieprzerwanie od 1910 r.

Historia

Budził emocje jeszcze na etapie szkiców konkursowych, wybrano go właśnie z uwagi na oryginalne rozwiązania konstrukcyjne: pasma nośne wykonane są z blachy ułożonej na płask, nietypowy jest również sposób mocowania wieszaków podtrzymujących belki. Mimo że inne nadesłane projekty były bardziej ekonomiczne, szalę zwycięstwa dla mostu Grunwaldzkiego przeważyła monumentalność dzieła, kompozycja wpisana idealnie w otoczenie oraz wysokość niezasłaniająca Ostrowa Tumskiego.

Do budowy zużyto 1976 t żelaza zlewnego, 289,5 t stali zlewnej, ponad 4 t ołowiu, 1,4 t miedzi i 7160 m3 betonu.
Na czas oblężenia Breslau most został pozbawiony elementów architektonicznych utrudniających starty i lądowania na utworzonym w obrębie placu Grunwaldzkim lotnisku, a sam pomost został odcięty i przetrwał ofensywę, leżąc na 4 barkach na wodzie.

Na leżąco most cały czas przenosił ruch drogowy, jednakstalowe elementy łuków i taśm doznały wielu uszkodzeń w czasie ostrzału. W 1947 r. most odbudowano i ponownie podwieszono i od tamtej pory przez dekady przejeżdżały przez niego tysiące ciężarówek i tirów, kursujących drogą krajową nr 8.

Ważny szlak komunikacyjny

Od początku swego istnienia most był istotnym połączeniem przez Odrę i ważnym szlakiem miejskiej komunikacji. Jeździły po nim bowiem już konne tramwaje. Remonty obiektu, jezdni i torowiska o mniejszym i większym zakresie wykonywano na na moście stopniowo od 1956 r. Ostatnie prace remontowe, obejmujące stabilizację łożysk, zabezpieczenia antykorozyjne oraz naprawę granitowych elementów pylonów i nabrzeży, miały swój początek 30 lat temu.

Budowa i oddanie w 2012 r. AOW pozwoliły co prawda uwolnić most od destrukcyjnego dla elementów nośnych ciężkiego ruchu tranzytowego, ale coraz nowocześniejsze tramwaje oraz autobusy są niestety o wiele cięższe niż tabor produkowany 10 czy 20 lat temu.

Przedłużenie życia

W przypadku tak zabytkowych obiektów poddawanych codziennym dużym obciążeniom tylko regularne naprawy i remonty mogą zapewnić ich dalszą eksploatację. A także wspaniały wygląd.
Elementy ustroju nośnego mostu są w złym stanie, aby utrzymać jego nośność na obecnym poziomie 30 t, należy wykonać remont.
To jednak perspektywa co najmniej dwóch, a nawet trzech lat. Najpierw musimy wykonać dokumentację projektową.

Ogłosiliśmy przetarg opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego branż: konstrukcyjnej, drogowej, torowej, elektrycznej (oświetlenie, trakcja), odwodnienia, teletechnicznej(MKT), ruchu zastępczego i docelowego, przebudowy kolizyjnego uzbrojenia.

Biuro projektowe, które wygra przetarg, będzie zobowiązane również do wykonania innych opracowań (m.in. pomiary geodezyjne, badania stratygraficzne, przedmiar robót, kosztorys inwestorski, STWiORB), a także uzyskania wszelkich opinii, uzgodnień i decyzji niezbędnych do realizacji zadania (m.in. decyzji konserwatorskiej i pozwolenia na budowę).

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, biuro będzie miało na realizację zadania 12 miesięcy.

Informacja prasowa ZDiUM Wrocław
Tagi: inwestycjeMost GrunwaldzkiZDiUM Wrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Biotts: Polski biotech jako pierwszy na świecie skutecznie podał semaglutyd przez skórę! To ważna informacja m. in. dla diabetyków

Następny wpis

Zielony skwer przy TAT na Nowy Dwór! Jak się prezentuje? [SZCZEGÓŁY]

Następny wpis
Zielony skwer przy TAT na Nowy Dwór! Jak się prezentuje? [SZCZEGÓŁY]

Zielony skwer przy TAT na Nowy Dwór! Jak się prezentuje? [SZCZEGÓŁY]

Komentowane 1

  1. Piotr Narowski says:
    2 lata temu

    Warto dodać, że most został wykonany przez firmę Beuchelt, mającą siedzibę w Gruenbergu/Obecnie Zielona Góra/

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

Ewakuacja w Pasażu Grunwaldzkim! Co się stało?

4 lipca 2023
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
Odkryj Wrocław z innej bajki

Odkryj Wrocław z innej bajki – ruszają wakacyjne spacery z…

3 lipca 2025
Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają
Sport

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację
Na sygnale

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Pierwszy pokój w Hampton
Biznes

Pierwszy pokój w Hampton by Hilton Wrocław Airport już gotowy

4 lipca 2025
Wakacyjna balanga na
Inne

Wakacyjna balanga na pl. Wolności

4 lipca 2025
Adam Maciejczyk Chcemy przełamywać
Dolny Śląsk

Adam Maciejczyk: „Chcemy przełamywać bariery. Nie tylko bólu…”

4 lipca 2025
Ponad 1000 meczów
Sport

Ponad 1000 meczów i tysiące spełnionych dziecięcych marzeń

3 lipca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Futbolowe emocje wracają

Futbolowe emocje wracają na Stadion Olimpijski

4 lipca 2025
ZDiUM zmienia organizację

ZDiUM zmienia organizację ruchu na ulicach Moniuszki i Śniadeckich – od 5 lipca 2025

4 lipca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT