VR to nie tylko przełomowa technologia dla branży rozrywkowej. To również doskonałe narzędzie do zdobywania konkretnych umiejętności zawodowych. W Wałbrzychu działa centrum wirtualnej rzeczywistości Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, gdzie to, co do niedawna wydawało się scenariuszem filmu science-fiction, dzieje się każdego dnia.
Znalezienie i zatrudnienie kompetentnego spawacza, tokarza czy ślusarza często przypomina szukanie igły w stogu siana. Nic dziwnego. Redukcja, jeszcze w latach 90., kształcenia zawodowego oraz przekonanie wielu młodych ludzi, że wymienione zawody są mało atrakcyjne, sprawiły, że pracodawcy mają olbrzymie problemy ze sprawnym skompletowaniem kompetentnej załogi.
Stąd idea, jaka pojawiała się w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej – by połączyć potrzeby pracodawców w zakresie dostępu do wykwalifikowanej kadry oraz osób młodych, które szukają możliwości rozwoju i nie tylko są na etapie wybierania dalszej drogi zawodowej, lecz także zaczynają już nabywać konkretną wiedzę i umiejętności, które będą stanowić o ich kolejnych latach na rynku pracy. – To również wsparcie dla rodziców, którzy często mają swój niebagatelny udział w wyborach, jakich dokonują nastolatkowie – mówi Anna Kaczmarczyk, Dyrektor Departamentu Innowacji i Współpracy Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Dziś działają dwie strefy: wykładowo-konferencyjna oraz virtual reality (rzeczywistość wirtualna – VR) wraz z augmented reality (rzeczywistość poszerzona – AR). Teraz korzystając z wirtualnego świata, można się uczyć spawania, i to nawet jeszcze przed skończeniem 18. roku życia. Wcześniej, aby tego spróbować, wymagane było osiągnięcie pełnoletności. Obecnie łącząc zabawę z faktycznymi realiami takiej pracy, można zacząć znacznie wcześniej. To właśnie te zajęcia cieszą się wśród młodzieży największym zainteresowaniem.
Ćwicz bezpiecznie
Dlaczego warto uczyć się wykonywania tej pracy z wykorzystaniem rzeczywistości wirtualnej? Powodów jest wiele. Przede wszystkim taka metoda zwiększa bezpieczeństwo. Spawanie może być czynnością niebezpieczną, a VR zapewnia bezpieczniejszy sposób nauki bez ryzyka obrażeń lub narażania na szkodliwe opary. Dzięki VR uczniowie mogą trenować techniki spawania w środowisku wirtualnym, zanim spróbują ich w prawdziwym świecie. To również sposób na obniżenie kosztów.
Sprzęt spawalniczy jest drogi, podobnie jak koszty materiałów wykorzystywanych podczas nabywania umiejętności. VR zapewnia opłacalny sposób szkolenia, ponieważ uczniowie mogą ćwiczyć techniki spawalnicze w środowisku wirtualnym bez potrzeby posiadania drogiego sprzętu lub materiałów.
Nie bez znaczenia jest zaangażowanie uczniów. Nowe, atrakcyjne technologie sprawiają, że nauka staje się bardziej wciągająca i interaktywna. Uczniowie mogą zobaczyć wirtualną reprezentację swoich spoin i otrzymać natychmiastową informację zwrotną na temat swojej techniki. To bardzo pomaga w nauce. Ponadto zaawansowane rozwiązania VR mogą służyć do tworzenia realistycznych scenariuszy spawania, takich jak praca w ograniczonej przestrzeni lub na wysokości. To pomaga uczniom przygotować się do rzeczywistych sytuacji, z jakimi mogą się spotkać w pracy, i rozwija ich umiejętności niezbędne do bezpiecznej, efektywnej i wysokojakościowej pracy. Trzeba pamiętać, że spawacz jest zawodem bardzo poszukiwanym, a taka nauka może pomóc poszczególnym osobom nie tylko przygotować się do kariery, lecz także rozwinąć obecne umiejętności.
Ponadto centrum posiada aplikacje służące do nauki w zakresie BHP w zakładzie produkcyjnym oraz obróbki. Wkrótce planowane jest powstanie linii przemysłowej 4.0, która będzie zorganizowana w sposób jak najbardziej realistyczny, czyli tak, aby odtworzyć rzeczywiste warunki panujące w prawdziwym zakładzie pracy. Powstanie z wykorzystaniem robotów takich same jak te, które na co dzień są na wyposażeniu przedsiębiorców. A wszystko ze szczególnym zwróceniem uwagi na zachowanie jak największej różnorodności parku maszynowego.
Dla każdego
Centrum to nie lada gratka również dla doradców zawodowych i nauczycieli. – Dzisiaj prowadzimy działania promocyjne, które mają przybliżyć im wszystkie możliwości wynikające ze współpracy z nami. Dla wielu pedagogów możliwości wynikające ze współpracy z nami to nowość, dlatego staramy się dotrzeć do nich z informacjami bezpośrednio do szkół – mówi Anna Kaczmarczyk.
Centrum mieści się w przemysłowej hali i dysponuje niemal 600 m² powierzchni użytkowej. Jego lokalizacja nie jest przypadkowa – ma w jak największym stopniu odwzorowywać naturalne środowisko dla wykonywania takiej pracy. Inwestycja warta była około 6 milionów złotych i w całości została sfinansowana ze środków Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej INVEST-PARK. Z Centrum zupełnie nieodpłatnie mogą skorzystać podmioty będące członkiem Klastra Edukacyjnego Invest in EDU, a pierwszeństwo mają zawsze ci, którzy wykazują się aktywnością w ramach jego działania.
Informacja Prasowa: Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna