Wraz z początkiem listopada, na wrocławskich drogach rozpoczął się sezon zimowy, który potrwa do 31 marca 2022 r. Drogowcy już działają i przygotowują się do nadchodzącego śniegu.
Podobnie jak w ubiegłym roku zwiększony został zakres terenów objętych zimowym utrzymaniem. Ilość oczyszczanych chodników i ciągów pieszo-rowerowych oraz wydzielonych ścieżek rowerowych wzrosła o ponad 100 tys. mkw. Powierzchnia oczyszczanych parkingów to blisko 10 tys. mkw. więcej, przybyło też 36 przystanków komunikacji miejskiej. Planowanym zimowym oczyszczaniem objętych zostało 1140 km dróg.
– Z roku na rok coraz więcej terenów objętych jest zimowym utrzymaniem pasa drogowego. Wynika to głównie z rozbudowy infrastruktury oraz zmian w komunikacji zbiorowej – mówi Dorota Witkowska, rzeczniczka Ekosystem sp. z o.o.
Prace w trakcie sezonu zimowego
Standardowo prace wykonywane w ramach sezonu zimowego obejmują:
- prowadzenie tzw. „akcji zima”, czyli oczyszczanie pasa drogowego w technologii zimowej (zapobieganie i likwidowanie gołoledzi, zlodowacenia lub śliskości, usuwanie śniegu).
- prace w technologii zamiennej, wykonywane w przypadku gdy warunki atmosferyczne nie wymagają prowadzenia prac w technologii zimowej. Polegają one na oczyszczaniu, mechanicznym oraz ręcznym, jezdni oraz pasa drogowego (wydzielonych ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, parkingów, przejść podziemnych, zieleńców, przystanków).
Częstotliwość wykonywania usług w technologii zamiennej:
- jezdnie: stała czystość (okolice Rynku), pozostałe 1 x w miesiącu;
- parkingi: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice 1 x w tygodniu;
- chodniki, ciągi pieszo-rowerowe: stała czystość (Stare Miasto), pozostałe dzielnice 2, 3 x w tygodniu;
- przystanki: stała czystość;
- wydzielone ścieżki rowerowe: 1 x w miesiącu;
- przejścia podziemne: zgodnie z harmonogramem;
- zieleńce i wydzielone torowiska: z różną częstotliwością;
- kosze uliczne: myte i dezynfekowane minimum raz w miesiącu.
Pługosyparki oraz brygady robocze w gotowości
Na potrzeby prowadzenia „akcji zima” przygotowanych jest 51 pługosyparek jezdniowych (w tym 5 napędzanych gazem ziemnym) oraz 24 pługosyparki chodnikowe. Wykonawcy zgromadzili 3460 Mg chlorku sodu, 76 Mg chlorku wapnia, 20 Mg chlorku magnezu oraz 622 Mg kruszywa.
– Specjalistyczne pojazdy wykorzystywane podczas „akcji zima”, ich obsługa oraz brygady robocze są gotowe, by w razie potrzeby rozpocząć prace mające na celu zapobieganie i likwidowanie śliskości w pasie drogowym czy też usuwanie śniegu. Działania podejmowane są na podstawie prognozowanych warunków meteorologicznych oraz monitorowania stanu jezdni – dodała Dorota Witkowska.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- za zimowe utrzymanie dróg wewnętrznych osiedlowych i zakładowych oraz place przed dworcami kolejowymi i autobusowym odpowiedzialni są zarządcy lub właściciele terenu;
- za usuwanie śniegu i likwidowanie śliskości na chodnikach odpowiedzialni są właściciele przyległych nieruchomości.