397 480 381,71 – taka jest wartość inwestycyjna prawie 6-kilometrowej obwodnicy Wałbrzycha i Szczawna-Zdroju w ciągu drogi krajowej nr 35. Wartość praktyczna to komfort bezpieczeństwa dla podróżujących i poprawa jakości życia mieszkańców obu miast.
Dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu, nowe drogi dojazdowe i oświetlenie drogowe, urządzenia ochrony środowiska oraz system odwodnienia obwodnicy i pozostałych dróg z nią powiązanych. Ten lapidarny wykaz to jednak w istocie jedno z najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć inżynieryjnych na Dolnym Śląsku w ostatnich latach. Efektem staje się od kilku godzin zmniejszenie hałasu i zanieczyszczeń w zabudowie mieszkalnej i wzdłuż drogi krajowej 35. Już od dzisiaj nastąpi radykalne odciążenie centrów Wałbrzycha i Szczawna-Zdroju od ruchu pojazdów, a szczególnie tranzytu. Jak już sygnalizowaliśmy wcześniej zdecydowanie poprawi się przejezdność układu komunikacyjnego Wałbrzycha na osi północ – południe dzięki spięciu nową arterią Piaskowej Góry, Starego Zdroju i Śródmieścia.
Oczekiwana co najmniej od kilkunastu lat trasa mogła powstać dzięki zaangażowaniu i współpracy wielu instytucji. Zgodnie podkreślali to dzisiaj – podczas uroczystości otwarcia obwodnicy – premier Mateusz Morawiecki, marszałek Sejmu Elżbieta Witek, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej. Włodarz miasta podkreślał sprawność pracy firmy „Budimex” oraz swoich współpracowników z ratusza. Dziękował również parlamentarzystom, wśród których wymienił ministrów Michała Dworczyka i Ireneusza Zyskę oraz Tomasza Siemoniaka.
Warto przypomnieć, że projekt budowy obwodnicy Wałbrzycha w obecnym kształcie po raz pierwszy pojawił się w pierwszej połowie 2012 r. Trzy lata później, pod koniec 2015 r., decyzją ówczesnego wicepremiera i ministra finansów Mateusza Morawieckiego skierowano na ten cel niemal 300 mln zł w tzw. osi priorytetowej IV – Infrastruktura drogowa dla miast w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020, o czym informowaliśmy w naszym portalu. Wkład gminy miejskiej Wałbrzych wyniósł ok. 60 mln zł, zaś wkład Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 35 mln zł. GDDKiA w całości sfinansowała budowę odcinka o długości ok. 1,1 km, przebiegającego przez teren Gminy Szczawno-Zdrój. Tuż po tym powierzono realizację inwestycji samorządowi miejskiemu Wałbrzycha. W pierwszej połowie 2019 r. podpisano umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Nie bez problemów natury technicznej, ale pomyślnie obwodnicę Wałbrzycha i Szczawna-Zdroju oddano do użytku 28 października 2022 r. Rok wcześniej, w plebiscycie ogłoszonym przez samorząd duża grupa wałbrzyszan nazwała, nie bez relacjonowanych w naszym portalu kontrowersji, nową drogę „Europejką”.
Ubóstwo i bezrobocie to była dola mieszkańców zagłębia wałbrzyskiego. Wszystko to mieszkańcy noszą w sercu i na pewno jest im z tym ciężko, dlatego tak ważna jest współpraca rządu z samorządem dla dobra mieszkańców Zrobimy wszystko, we współpracy z samorządowcami, by przywrócić dawny blask Wałbrzycha, żeby miał szerokie perspektywy i wiele godnych miejsc pracy. Ta droga jest rzeczywiście symbolem naszej sprawczości, efektywności i skuteczności. Jej historia jest bardzo długa, a otwiera ona zupełnie nowe perspektywy rozwojowe przed Wałbrzychem, Szczawnem i całym regionem – mówił w trakcie uroczystości, której przekaz na żywo udostępnialiśmy w serwisie społecznościowym premier Mateusz Morawiecki.
Foto: obwodnicawalbrzycha.pl / gov.pl/premier