Za 217 mln zł odbudowano 60-kilometrową linię kolejową nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą. Po ponad 20 latach przerwy, dzięki sygnalizowanej w serwisie video naszego portalu inwestycji realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych pochodzących z RPO Województwa Dolnośląskiego, pierwsi pasażerowie wsiądą do pociągu Kolei Dolnośląskich już w najbliższy poniedziałek.
Połączenie z Wrocławia przez Sobótkę Zachodnią do Świdnicy liczy ok. 60 km. Zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz. Planowany przejazd inauguracyjny pociągu ze stacji Wrocław Główny zaplanowano na godz. 9:30 w poniedziałek 6 czerwca 2022 r. na peronie 5 z toru 10. Regularne przejazdy ruszą tydzień później, czyli od niedzieli 12 czerwca br. wraz z nowym rozkładem jazdy. Czas podroży rejsowego pociągu wynosi ok. 60 minut w zależności od liczby zatrzymań składu.
Na trasie zlokalizowano 14 przystanków z nowymi peronami: Wrocław Wojszyce, Wrocław Partynice, Bielany Wrocławskie, Domasław, Kobierzyce, Wierzbice Wrocławskie, Pustków Żurawski, Rogów Sobócki, Sobótka, Sobótka Zachodnia, Szczepanów, Marcinowice, Pszenno, Świdnica Przedmieście.
Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie oraz oznakowanie i gabloty informacyjne. Na peronach są wiaty i ławki. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery.
Na trasie ułożono nowy tor, mosty i wiadukty, po których od Sobótki Zachodniej do Świdnicy już od 2020 r. prowadzony jest ruch towarowy. Prace objęły modernizację ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych. Zgodnie z wymogami są ustawione znaki drogowe, a w miejscach, które tego wymagają jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki. Dodatkowo na przejazdach szczególnie ważnych w drogowym systemie komunikacyjnym, wymalowano czerwone pola, na których kierowcy nie powinni się zatrzymywać. Takie rozwiązanie ma zapobiegać wjeżdżaniu na przejazdy bez zapewnionego bezpiecznego zjazdu. Każdy przejazd na linii zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe jest dodatkowo oznakowany. Od wewnętrznej strony krzyży św. Andrzeja lub na napędach rogatek znajdują się żółte naklejki posiadające trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego składający się z dziewięciu cyfr, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.
Należy dodać, że przedłużenie prac przy odbudowie linii kolejowej 285 wynikało z aktualizacji planu rozwoju kolei. Zdecydowano w nim budowy drugiego toru na odcinku Wrocław – Kobierzyce oraz o reaktywacji linii z Kobierzyc w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej (nr 310). Na stacji w Kobierzycach układ torów został gruntowanie przeprojektowany i jest przebudowany. Jest dwukrawędziowy peron i nowa mijanka, która zapewni możliwość obsługi większej liczby połączeń. Dla podróżujących ważna jest też informacja, że na przedmieściach Wrocławia czynny będzie przystanek Bielany Wrocławskie. W obszarze miasta pociąg zatrzyma się na przystankach: Wrocław Partynice i Wrocław Wojszyce, gdzie perony wybudowano w nowych lokalizacjach: przystanek Wrocław Partynice jest bliżej ul. Zwycięskiej a Wrocław Wojszyce przy ul. Grota-Roweckiego. Aby maksymalnie ograniczyć czas zamknięcia przejazdów obok obu przystanków, perony usytuowano po obydwu stronach drogi.
Wczoraj jedno z miejsc – przystanek Pszenno – gdzie ponownie będzie można będzie wsiąść do pociągu pomiędzy Wrocławiem a Świdnicą wizytowali minister Michał Dworczyk – szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, poseł Marcin Gwóźdź oraz przedstawiciele inwestora, operatora połączeń i samorządu Dolnego Śląska.
Po ponad 20 latach pojedziemy pociągiem z Wrocławia przez Sobótkę do Świdnicy. Mieszkańcy naszego regionu zyskają dodatkowy dostęp do kolei. Połączenie zapewni przejazd pociągów pasażerskich z maksymalną prędkością nawet do 120 km/godz. Dziękuję PKP PLK S.A. za dobrą współpracę przy tym strategicznie ważnym przedsięwzięciu – komentuje realizację inwestycji wicemarszałek Dolnego Śląska Grzegorz Macko.
Foto: Grzegorz Macko – Facebook / plk-sa.pl