Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Blisko Wrocławia

Tunel w ciągu S3 na Dolnym Śląsku przebity – to było najbardziej skomplikowane ogniwo inwestycji

KK przez KK
24 lutego 2022
w Blisko Wrocławia, Dolny Śląsk
0
Tunel w ciągu S3 na Dolnym Śląsku przebity – to było najbardziej skomplikowane ogniwo inwestycji

Najbardziej spektakularnym elementem na budowie drogi ekspresowej S3 pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą jest wykonanie dwóch tuneli drogowych.

Pierwszy (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugi (TS-32) o długości około 320 metrów. Drążenie obu naw dłuższego z nich właśnie dobiegło końca. Budowa całego odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków – Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków – Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ – Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11. Na odcinku pomiędzy węzłami Bolków i Kamienna Góra Północ zostanie wybudowana dwujezdniowa droga ekspresowa S3 o długości ok. 16,1 km. Każda jezdnia będzie miała po dwa pasy ruchu i pas awaryjny.

Powstają tu również dwa dwunawowe tunele drogowe – tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków.

Wykonawcą robót jest konsorcjum firm PORR (lider) i PORR Bau (partner). Wartość umowy wynosi ponad 1,5 mld zł.  Po uzyskaniu 21 sierpnia 2020 r. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) wykonawca przystąpił do robót przygotowawczych, a następnie branżowych.

Sygnalizowane w naszym portalu drążenie tunelu od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku. Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu. Dłuższy tunel wydrążony został metodą górniczą w technologii NATM (ang. New Austrian tunnelling method; pol. Nowa austriacka metoda), która została wybrana m.in. ze względu na budowę geologiczną górotworu, przekrój poprzeczny tunelu oraz jego długość. Kolejnym etap prac będzie dotyczył zabezpieczenia wyrobiska górniczego, a następne prowadzone będą roboty związane z realizacją obudowy ostatecznej.

Krótszy tunel drogowy realizowany jest w technologii Cut&Cover, czyli w tzw. otwartym wykopie. Oznacza to, że w pierwszym etapie robót wykonywany został głęboki wykop, aż do poziomu fundamentów tunelu, a następnie wykonywana jest żelbetowa konstrukcja. Z wykopu wywieziono 223 tys. m3 materiału skalnego, co w przeliczeniu stanowi pojemność 744 basenów olimpijskich. Obecnie prowadzone są prace związane z montażem systemu deskowań do betonowania konstrukcji, zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu. Obudowa tunelu składać się będzie z 27 segmentów, z czego obecnie realizowany jest dwudziesty pierwszy.

Mimo trwającego od 15 grudnia do 15 marca okresu zimowego wykonawca w miarę korzystnych warunków atmosferycznych i możliwości technologicznych realizuje wykopy w gruntach nieskalistych i skalistych oraz rowy.

W zakresie branży mostowej prowadzone są m.in. nasuwania wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej. Jeden będzie miał długość 532 m, a drugi 349 m. Na innych obiektach prowadzone są prace związane z deskowaniem, zbrojeniem i wykonywaniem ustroju nośnego.

  • Umowna wartość drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki szacuje się na prawie 2,5 mld zł.
  • Inwestycja współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Poprzez: PAP MediaRoom / GDDKiA
Tagi: BolkówinwestycjePAPŚwidnica
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Wrocław wyraził solidarność z Ukrainą. SUTRYK: „Wrocław jest Waszym domem” [WIDEO]

Następny wpis

Firma Baumatech nadal w drużynie WTS Sparty Wrocław

Następny wpis
Firma Baumatech nadal w drużynie WTS Sparty Wrocław

Firma Baumatech nadal w drużynie WTS Sparty Wrocław

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Nowy zielony zakątek we

Nowy zielony zakątek we Wrocławiu otwarty

27 czerwca 2025
Nightskating wraca do Wrocławia

Nightskating wraca do Wrocławia

25 czerwca 2025
Patron z duszą i tradycją

Patron z duszą i tradycją – Stawy Milickie wspierają wrocławskie łowisko Park Glinianki

24 czerwca 2025
Bezpieczne Wakacje piknik

Bezpieczne Wakacje – piknik rodzinny w Hydropolis

24 czerwca 2025
Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Wojewódzkie obchody zakończenia

Wojewódzkie obchody zakończenia roku szkolnego

30 czerwca 2025
Polacy z wielką szansą na

Polacy z wielką szansą na awans do Mistrzostw Świata

30 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą
Inne

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w
Inne

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Wojewódzkie obchody zakończenia
Blisko Wrocławia

Wojewódzkie obchody zakończenia roku szkolnego

30 czerwca 2025
Polacy z wielką szansą na
Sport

Polacy z wielką szansą na awans do Mistrzostw Świata

30 czerwca 2025
Elektromobilność na tablicy
Biznes

Elektromobilność na tablicy – rozbudowa system szkolnictwa zawodowego we Wrocławiu

30 czerwca 2025
Summer party i pokaz
Inne

Summer party i pokaz samby w Aquaparku Wrocław

27 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą

Warsztaty z Wrocławską Orkiestrą Improwizowaną

30 czerwca 2025
III. Wrocławskie Mistrzostwa w

III. Wrocławskie Mistrzostwa w Pływaniu Pieskiem

30 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT