Wyjątkowy mural ozdobił kilkudziesięciometrowy tunel pieszo-rowerowy przy wjeździe na aleję Wielkiej Wyspy od strony ulicy Krakowskiej.
Postacie na rowerach czy hulajnogach, fantazyjne drzewa i krzewy pojawiły się na betonowych ścianach. Idea wykonania muralu w tym miejscu narodziła się podczas budowy alei Wielkiej Wyspy. Prace przy przygotowaniu powierzchni długiego na 38 metrów tunelu, malowania muralu na dwóch ścianach, a następnie jego zabezpieczeniu trwały kilka tygodni. Na realizację muralu ogłoszony został konkurs przez Wrocławskie Inwestycje nadzorujące budowę alei Wielkiej Wyspy. Wystartowało w nim 28 artystów zajmujących się m.in. sztuką uliczną. Wyróżniono nagrodami finansowymi projekty z drugiego i trzeciego miejsca przygotowane przez Daryę Trush i Dawida Celka Główną nagrodę „Zaprojektuj mural #InwestycjeWRO” otrzymał Andrzej Tylkowski. Autor chętnie angażuje się w społeczne inicjatywy: jest pomysłodawcą projektów billboardów i kartek promujących wrocławski Dzień Życzliwości.
Chciałem pokazać wrocławian jeżdżących na rowerach blisko natury. Często mają z tego frajdę i moje uśmiechnięte postacie na to wskazują. Charakterystyczne dla moich prac rysunki zacząłem tworzyć od początku lat 90 i tak powstają do dziś – mówi Andrzej Tylkowski.
Na pomysł wpadł Tomasz Czajka, wicedyrektor kontraktu z ramienia firmy Banimex budującej aleję. Zaproponował ogłoszenie konkursu, ufundował nagrody. Przeanalizowaliśmy możliwości techniczne i wydaliśmy zgodę – mówi prezes Wrocławskich Inwestycji Piotr Paś. Podglądałem, jak powstaje mural i każdego dnia uśmiechałem się coraz szerzej! Efekt jest super! Mega pozytywny! Bardzo się cieszę, że zostawimy po sobie we Wrocławiu nie tylko dwa piękne mosty, dwa wiadukty, ważną aleję dla wrocławian, ale i interesującą sztukę uliczną. Mural powstał przy współpracy z PPG POLAND producentem specjalistycznych farb odpornych na promienie UV, a także AP Chemie – producentem zaprawy wyrównującej, którą wykorzystaliśmy w tunelu oraz środka, którym zabezpieczony jest mural– mówi Tomasz Czajka z firmy Banimex.
Tunel został wyremontowany i przedłużony w ramach budowy alei Wielkiej Wyspy łączy trasy rowerowe przy ul. Krakowskiej z wybudowanymi w sąsiedztwie ul. Wilczej. AWW to 3,5 km drogi dla samochodów z wygodnymi chodnikami i trasami rowerowymi po obu stronach, z nowymi mostami przekraczającymi rzeki Oławę i Odrę. Most Olimpijski i most Na Wilczym Kącie w sumie mają aż 1050 m długości.
Prace w sąsiedztwie inwestycji nie zakończyły się całkowicie, bo przy partycypacji dewelopera uruchomiony zostanie tu nowy zjazd drogowy do ul. Wilczej. Aktualnie trwają prace projektowe, które określą przede wszystkim rozbudowę samej ulicy Wilczej i skrzyżowania z ul. Krakowską. To m.in. nowa jezdnia, ścieżki rowerowe łączące się z obecną infrastrukturą, chodniki oraz sygnalizacja świetlna. Projekt zgodnie z założeniem będzie gotowy do końca tego roku, a kierowcy pojadą nowym zjazdem do końca 2026 roku.
To pełen ciepła przekaz, który podkreśla zaangażowanie Wrocławia w rozwój tras rowerowych. Tylko na samej alei Wielkiej Wyspy mamy blisko 10 kilometrów nowych dróg rowerowych, a mural powstał w tunelu pieszo-rowerowym. Na ścianach mamy także interesujące rośliny. One z kolei wskazują na nasze inwestycji w zieleń, która jest dla nas tak ważna. Mural, który już możemy podziwiać jest wykonany według projektu Andrzeja Tylkowskiego, wrocławskiego rysownika znanego m.in. z grafik przygotowywanych na Dni Życzliwości, świątecznych kartek dla UNICEF, Polskiej Akcji Humanitarnej oraz fundacji SOS Wioski Dziecięce. Swoje rysunki tworzy już od lat 90. – podsumowuje wiceprezydent Wrocławia Renata Granowska.
Poprzez: wi.wroc.pl