Kierowcy muszą przygotować się na spore utrudnienia w centrum miasta w nadchodzące wakacje. ZDiUM planuje ogłosić przetarg na remont tunelu nieopodal Galerii Dominikańskiej. Prace będą odbywały się w jednym z bliźniaczych tuneli. Tym razem zlokalizowanym bliżej centrum handlowego. Drugi został odświeżony w 2013 roku.
Tunele samochodowe na placu Dominikańskim to budowle pochodzące z 1978 roku. Łatwo więc policzyć, że w tym roku skończą 43 lata. Największe wyzwania to prace związane z kanałem, który odpompowuje wodę, wentylacja, mury oporowe, czy naprawa stropu.
Plany remontowe obiektów inżynierskich na bieżący rok były trochę inne. Mieliśmy w tym sezonie dokończyć remont mostów Uniwersyteckich – w zakresie chodników, balustrad oraz zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji od spodu. Procedura uzyskania pozwolenia wodno – prawnego (aktualizacja posiadanego pozwolenia nie jest możliwa z uwagi na zmiany w przepisach) ze względu na czas jej trwania nie daje jednak szans na przeprowadzenie tego zadania jeszcze w tym roku, Dlatego mosty Uniwersyteckie przesuwamy na rok 2022, a przewidzianego na ten cel budżetu wykonamy remont tunelu (ujętego w planach na rok przyszły). – poinformowała nas Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Nie poznaliśmy jeszcze dokładnej daty rozpoczęcia prac. Ta zostanie podana po ogłoszeniu przetargu. Powinno to nastąpić na przełomie marca i kwietnia. Zakres prac dotyczący tunelu północnego (bliżej Galerii Dominikańskiej) będzie bliźniaczo podobny do jego odpowiednika po przeciwległej stronie, tunelu południowego (od strony byłego PZU), który został odrestaurowany w 2013 roku.
Kierowcy muszą liczyć się ze sporymi utrudnieniami. Gdy tunel zostanie zamknięty, ruch będzie odbywał się wyłącznie górą, na dwóch pasach ruchu. Dotychczas kierowcy mieli do dyspozycji dwa pasy górą i dwa pasy dołem (w tunelu).
W trakcie pandemii obserwujemy zmniejszony ruch samochodowy we Wrocławiu. Część rodziców nie odwozi dzieci do szkoły, ponieważ te uczą się w domu. Niektóre osoby nadal pracują zdalnie. Mimo tego kierowcy bedą musieli liczyć się z utrudnieniami i dlatego decydujemy się na podjęcie tych robót podczas wakacji gdy ruch jest najmniejszy. – dodaje Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Zakres prac remontowych przewiduje:
- demontaż istniejącej instalacji elektrycznej oświetlenia tunelu samochodowego i wykonanie nowej wraz z oświetleniem ledowym,
- rozbiórkę i odtworzenie okładziny ceglanej murów oporowych,
- montaż nowej elewacji systemowej z paneli wg projektu wykonawczego,
- rozbiórka fragmentów murów żelbetowych wraz z ich odtworzeniem,
- miejscowa naprawa PCC na elementach betonowych konstrukcji tunelu samochodowego,
- wymiana osłon i oczyszczenie komór wentylacyjnych tunelu,
- wymiana i naprawa dylatacji pionowych murów oporowych,
- naprawa kanałów odwodnienia wraz z wymianą uszkodzonych elementów wzdłuż murów oporowych materiałami typu hydrostop,
- oczyszczenie i odmulenie systemu odwodnienia całego obiektu,
- wymiana uszkodzonych krawężników betonowych,
- wymiana uszkodzonych przykryć płyt żelbetowych kanału odwodnienia liniowego,
- antykorozyjne zabezpieczenie balustrad stalowych na murach oporowych,
- antykorozyjne zabezpieczenie konstrukcji stalowej stropu tunelu samochodowego,
- rozbiórki nawierzchni bitumicznej w zakresie pozwalającym na wymianę krawężników,
- odtworzenie rozebranych fragmentów nawierzchni bitumicznej z wykonaniem przeciwspadków,
- rozebranie czap ceglanych na murach oporowych, wymiana uszkodzonych cegieł i ponowne odtworzenie czap,
- rozbiórka istniejących ceglanych murów czołowych i odtworzenie z uzupełnieniem brakujących elementów.
Wstępne plany zakładają, że tunel zostanie zamknięty w okolicach czerwca i pozostanie nieprzejezdny do września. Pozostałe prace będą wykonywane pod ruchem. Szykują się spore korki.
Piotr Krejner