Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Blisko Wrocławia

Trzebnica to kierunek idealny – 15 lat temu linia kolejowa stała się przewozowym strzałem w dziesiątkę

KK przez KK
16 października 2024
w Blisko Wrocławia, Dolny Śląsk, Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości
0
Trzebnica to kierunek idealny

15 lat minęło od kiedy po raz pierwszy w Polsce samorząd województwa przejął i wyremontował linię kolejową korzystając z własnych pieniędzy. Wkrótce potem tą trasą pojechał pierwszy pociąg pasażerski i w ten sposób po blisko dwóch dekadach kolej wróciła do Trzebnicy.

Gdy w całej Polsce decyzją rządu zamykano tysiące kilometrów linii kolejowych, władze Dolnego Śląska miały inny pomysł. Po ustaleniach z rządem przejęto linię kolejową od stacji Wrocław Psie Pole do Trzebnicy, za własne pieniądze wyremontowano ją, by wreszcie w 2009 przywrócić na niej – po 18 latach – regularne połączenia pasażerskie. Trzebnica była kierunkiem idealnym: codziennie do Wrocławia wjeżdżały tysiące samochodów, a w ciągu starej drogi krajowej nr 5 wraz z kierowcami w ogromnym korkach czekali również pasażerowie licznych autobusów i busów. Wrocław był i jest miejscem nauki i pracy tysięcy mieszkańców powiatu trzebnickiego.

Pamiętam, gdy ruch na linii kolejowej został wznowiony. Nagle dla tysięcy mieszkańców Trzebnicy i powiatu trzebnickiego dojazd do Wrocławia stał się dużo łatwiejszy, szybszy i bardziej komfortowy. Teraz, mieszkając w naszym pięknym powiecie mamy dostęp do korzyści, jakie niesie ze sobą metropolia taka, jak Wrocław – mówi starosta powiatu trzebnickiego Małgorzata Matusiak.

 

Linia z dnia na dzień stała się przewozowym strzałem w dziesiątkę. Otwarta z pompą, pod batutą orkiestry i w obecności oficjeli, była trzecią linią kolejową obsługiwaną regularnie przez pociągi Kolei Dolnośląskich. Dziś żółto białe pociągi na dolnośląskich torach są powszednim widokiem, ale wówczas spółka dopiero zaczynała się rozwijać.

Obserwujemy ogromny wzrost pasażerów na tej linii rok w rok. Wraz z zakupem nowych, hybrydowych pojazdów w ciągu ostatnich kilku lat skok liczby pasażerów przekroczył aż 60 proc. Co roku z tej linii korzysta blisko milion pasażerów. To pokazuje, jak ogromny potencjał drzemie w kolei – mówi prezes zarządu Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski.

 

Żaden urząd marszałkowski w Polsce nie dokonał tego wcześniej. Najpierw marszałkowie dolnośląscy powołali – zupełnie od podstaw – własnego przewoźnika kolejowego. Później przejęli linię kolejową, wyremontowali ją i przywrócili na niej funkcjonowanie połączeń pasażerskich. Władze Dolnego Śląska poszły za ciosem: po Trzebnicy wyremontowano, z własnych środków, linię od Szklarskiej Poręby do granicy z Czechami, linię do Bielawy, Świeradowa-Zdroju i Chocianowa. Na tym Dolny Śląsk nie ma zamiaru poprzestać. Jadąc po torach należących do samorządu województwa pociągi wrócą wkrótce do Karpacza, Stronia Śląskiego i Łagiewnik.

Na Dolnym Śląsku rozpoczęliśmy modę na kolej. To ta linia – z Wrocławia do Trzebnicy – rozpoczęła realizowany do dziś plan rozbudowy sieci kolejowej w regionie. Przejmujemy nieużywane linie, remontujemy je, a następnie uruchamiamy połączenia naszego przewoźnika, Kolei Dolnośląskich. Moim celem jest wpięcie do sieci kolejowej kolejnych stolic powiatów na Dolnym Śląsku. A połączenia do Oławy, ma realizować najlepszy regionalny przewoźnik kolejowy w Polsce, Koleje Dolnośląskie –mówi wicemarszałek województwa dolnośląskiego Michał Rado.

 

Pociągi wracają nie tylko do miejscowości, do których tory buduje samorząd województwa – połączenia przywracane są również dzięki rewitalizacji linii prowadzonych przez PKP PLK. Tylko w ostatnich pięciu latach wróciły połączenia pasażerskie dla ponad 200 tys. Dolnoślązaków. Na linii kolejowej do Złotoryi rozpoczęły się prace związane z modernizacją, co otworzy możliwość remontu dalej, w kierunku Lwówka Śląskiego. Dolnoślązacy chętnie i często korzystają z pociągów Kolei Dolnośląskich; średnia długość jednej podróży sięga 50 km, a każdy mieszkaniec województwa – uśredniając – korzysta rocznie z kolei kilkanaście razy w roku.


Poprzez: umwd.pl / kplus.agency
Tagi: komunikacjaTrzebnica
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Von Schpargau z wyjątkowym pop-upem – kolekcja vintage i jej twórcy

Następny wpis

Wrocław polską stolicą padla – dwa dni pełne sportowych emocji

Następny wpis
Wrocław polską stolicą padla

Wrocław polską stolicą padla – dwa dni pełne sportowych emocji

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Burza wokół szalika Jacka Sutryka

Burza wokół szalika Jacka Sutryka

4 października 2021
Na wrocławskie ulice wyruszą

Na wrocławskie ulice wyruszą zabytkowe pojazdy – bezpłatna komunikacja w Noc Muzeów 2025

16 maja 2025
Karpacz wraca na mapę kolejową

Karpacz wraca na mapę kolejową – 14 par pociągów w weekendy i KD Retro na trasie

16 maja 2025
Noc Muzeów 2025

Noc Muzeów 2025 – kulturalny weekend w Miliczu

16 maja 2025
Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe

Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe

23 maja 2025
Hydropolis i ZOO Wrocław łączą

Hydropolis i ZOO Wrocław łączą siły dla dobra zwierząt

23 maja 2025
MVP ligi szwedzkiej nową

MVP ligi szwedzkiej nową koszykarką Ślęzy

23 maja 2025
Trzy wrocławskie uczelnie

Trzy wrocławskie uczelnie i seniorzy – projekt WAZZA

23 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe
Kultura

Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe

23 maja 2025
Hydropolis i ZOO Wrocław łączą
Edukacja

Hydropolis i ZOO Wrocław łączą siły dla dobra zwierząt

23 maja 2025
MVP ligi szwedzkiej nową
Sport

MVP ligi szwedzkiej nową koszykarką Ślęzy

23 maja 2025
Trzy wrocławskie uczelnie
Inne

Trzy wrocławskie uczelnie i seniorzy – projekt WAZZA

23 maja 2025
Dolny Śląsk Atrakcyjny na
Blisko Wrocławia

Dolny Śląsk „Atrakcyjny na lato. Atrakcyjny na lata”

23 maja 2025
Tkanki miejskie sztuka
Kultura

„Tkanki miejskie – sztuka budowania relacji”

22 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe

Wrocław znów stanie się stolicą polskiego kina – ruszają dwa festiwale filmowe

23 maja 2025
Hydropolis i ZOO Wrocław łączą

Hydropolis i ZOO Wrocław łączą siły dla dobra zwierząt

23 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT