W miniony piątek wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski, podczas wizyty w Trzebnicy zapowiedział realizację długo oczekiwanej budowy tzw. Małej Obwodnicy Trzebnicy. Droga, która odciąży gęsto zabudowane centrum, przebiegać na północ od miasta.
Inwestycja obejmie nie budowę jezdni, ale też ciągu pieszo-rowerowego, przebudowę skrzyżowania, oświetlenia, ekranów akustycznych, a także reorganizację kolidujących z mającą powstać arterią sieci wodociągowej i linii energetycznych. Powstaną też drogi serwisowe i dojazdowe. Z uruchomieniem obwodnicy Trzebnicy wyraźnie zwiększy się pojemność układu komunikacyjnego pomiędzy drogą ekspresową S5 a drogą krajową nr 15 Trzebnica – Milicz. Przede wszystkim jednak z obrębu ścisłej zabudowy mieszkaniowej wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy, co w oczywisty sposób korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo mieszkańców i jakość życia w mieście. mieszkaniową, a przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Niebagatelne znaczenie w decyzji o budowie nowej arterii ma fakt, że konieczne jest wyeliminowanie negatywnego wpływu ruchu ciężkich pojazdów na unikatowe zespołu zabytkowego Sanktuarium Świętej Jadwigi Śląskiej oraz klasztoru pocysterskiego, które są jedną z pereł dolnośląskiej kultury materialnej.
We wspomnianej na wstępie konferencji prasowej na temat budowy obwodnicy obok wojewody dolnośląskiego Jarosława Obremskiego brali udział: burmistrz Trzebnicy Marek Długozima, poseł Paweł Hreniak – przewodniczący Parlamentarnego Zespołu do spraw Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku Paweł Hreniak oraz dyrektor dolnośląskiego oddziału GDDKiA Lidia Markowska.
Jak powiedział podczas briefingu powiedział burmistrz Trzebnicy Marek Długozima: Inwestycja jest spełnieniem obietnicy wyborczej mojej i mojego ugrupowania, a w tym m.in. radnego Rady Miejskiej i jednocześnie sołtysa Nowego Dworu Marka Paszkota, który zabiegał o tą drogę. Cieszę się, że po tylu latach starań, znalazłem wreszcie partnera, który nie tylko obiecuje i daje kolejne zapewnienia, ale także działa. Takim partnerem jest obecny rząd na czele z Premierem Mateuszem Morawieckim oraz Prezydentem RP Andrzejem Dudą. Chciałbym też podziękować posłowi na Sejm IX kadencji Pawłowi Hreniakowi, a także dyrektor Lidii Markowskiej za duże wsparcie i przychylność w sprawie powstania Małej Obwodnicy Trzebnicy. Podziękowania należą się także Annie Morawieckiej, która wsparła moje działania związane z powstaniem inwestycji.
Przewodniczący parlamentarnego zespołu do spraw infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku poseł Paweł Hreniak mówił m.in.: Trzebnica posiada już drogę ekspresową S-5, teraz powstanie również jej mała obwodnica, to stwarza wiele możliwości i szans, także tych inwestycyjnych. Mamy taki plan, by nasze województwo, było najlepiej skomunikowanym województwem w Polsce. I to nie tylko poprzez budowę nowych odcinków S3, S5 czy S8, ale również poprzez budowę takich mniejszych inwestycji, służących lokalnie.
GDDKiA planuje ogłoszenie pierwszego przetargu związanego z pracami przygotowawczymi inwestycji, tak, aby za około 3 lata rozpoczęła się fizycznie budowa arterii. Dzięki takim inwestycjom wyrównujemy szanse ludzi mieszkających w małych miejscowościach. W tym miejscu trzeba podkreślić znaczenie Funduszu Dróg Samorządowych. Funduszu, którego powstanie wspierał prezydent Andrzej Duda, powołując go do życia podpisując stosowną ustawę w listopadzie 2018 roku. Dzięki niemu powstaje wiele mniejszych dróg, które są bardzo ważne dla lokalnych społeczności w celu zlikwidowania wykluczenia komunikacyjnego i stworzenia nowych szans rozwoju. W ostatnich dwóch latach przeznaczono na ten cel ponad 300 mln zł, a w samej Trzebnicy powstała z tego dofinansowania droga łącząca Jaźwiny z Koczurkami, a obecnie budowana jest droga łącząca Cerekwicę z Masłowem – podsumował wojewoda dolnośląski Jarosław Obremski.