Na sierpniowym posiedzeniu Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego zapoznała się z informacją na temat przygotowań do wyborów parlamentarnych ze szczególnym uwzględnieniem nowych zadań jednostek samorządu terytorialnego dotyczących m.in. organizacji dowozu mieszkańców do lokali wyborczych.
W posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego udział wzięła Magdalena Pietrzak, szefowa Krajowego Biura Wyborczego, która na wniosek strony samorządowej zaprezentowała informację na temat przygotowań do rozpisanych na dzień 15 października 2023 r. wyborów do Sejmu i Senatu.
Stronę samorządową szczególnie interesowała kwestia związana z nowymi obowiązkami jakie ciążą przede wszystkim na gminach, w związku z organizacją wyborów. Chodzi przede wszystkim o zapewnienie dostępu do Internetu w lokalach wyborczych, których w zbliżających się wyborach będzie więcej. Lokale wyborcze tworzone są bowiem w miejscach, w których jest co najmniej 200 mieszkańców (dotychczas limit ten wynosił 500 mieszkańców). Samorządowców interesowały także zasady organizacji dowozu wyborców, w tym osób niepełnosprawnych do tych lokali, w szczególności zaś kwestie związane z finansowaniem tego zadania.
Dowóz wyborców sfinansuje budżet państwa
– Transport wyborców do lokali wyborczych jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej – wyjaśniał Paweł Szefernaker, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji. – W najbliższych dniach, najdalej do połowy września, wojewodowie przekażą samorządom stosowne informacje na ten temat. Oczywiście wojewodowie będą przekazywać gminom środki na realizację tego zadania – poinformował wiceminister Paweł Szefernaker.
Jak wynika z przekazanej przez wiceministra Pawła Szefernakera informacji dowóz mieszkańców do lokali wyborczych obejmuje swym zakresem dwa zadania. Pierwszym jest zapewnienie transportu do lokali wyborczych osobom, które w dniu wyborów ukończyły 60 lat (i starszym) oraz wyborcom niepełnosprawnym. Drugim jest zapewnienie transportu wszystkim wyborcom w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich. Dobrą informacją dla gmin jest, że środki na ich sfinansowanie wyłoży budżet państwa.
Samorządowcy dopytywali także komu taki indywidualny transport ma przysługiwać. O ile bowiem kryterium wieku jest jasne, o tyle gminy nie zawsze posiadają informacje na temat niepełnosprawności.
– Najważniejsze jest to, że ten wyborca niepełnosprawny sam się powinien zgłosić do tego transportu – wyjaśniał Grzegorz Ziomek, dyrektor Departamentu Administracji Publicznej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. – Oczywiście pewne informacje komu taki transport może przysługiwać mają odpowiednie jednostki gminne, np. ośrodki pomocy społecznej, czy centra usług społecznych, które mogą posiadać informacje o osobach niepełnosprawnych, które korzystają z usług socjalnych. Także zadanie to, co do zasady, będzie realizowane na wniosek, ale – być może – będzie też wymagało pewnego rozpoznania realizowanego przez pracowników socjalnych – tłumaczył dyrektor Grzegorz Ziomek.
Jeżeli natomiast chodzi o zapewnienie dostępu do Internetu w lokalach wyborczych, to gminy mogą składać wnioski do Ministerstwa Cyfryzacji o przekazanie routerów.
Z prośbą o propagowanie informacji o wyborach
Z kolei szefowa KBW, Magdalena Pietrzak poinformowała o działaniach, które państwowe organy wyborcze zrealizowały od dnia zarządzenia wyborów.
– Państwowa Komisja Wyborcza przede wszystkim realizuje zadania ustawowe, w tym również działania informacyjne. Przygotowane zostały i zamieszczone – od razu, z chwilą zarządzenia wyborów – informacje o tworzeniu komitetów wyborczych, które w tej chwili nie są już potrzebne, ponieważ 28 sierpnia minął termin na zgłaszanie komitetów wyborczych partii, komitetów koalicyjnych oraz komitetów wyborczych wyborców – mówiła szefowa KBW Magdalena Pietrzak dodając, że zgłosiły się 94 komitety, z czego 73 są już zarejestrowane, odmówiono rejestracji dwóm komitetom, a 1 dokonał samorozwiązania. Wobec pozostałych toczy się procedura.
Państwa Komisja Wyborcza przygotowała również w informacje dla wyborców: o warunkach udziału w głosowaniu wyborców kraju, za granicą i na statkach morskich, a także informacje dla wyborców z niepełnosprawnościami o przysługujących im uprawnieniach w związku z wyborami
– W tym miejscu zaapelowałabym i zachęcała do przekazywania dalej informacji o naszych stronach internetowych, na których można znaleźć właśnie wszystkie niezbędne informacje dla wszystkich uczestników procesu wyborczego. Zarówno dla wyborców, dla komitetów wyborczych, jak i dla kandydatów. Informacje te znajdują się i na stronie internetowej Państwowej Komisji Wyborczej. Mamy także wzorem lat ubiegłych dedykowaną stronę dotyczącą wyborów do Sejmu i Senatu w 2023 r., na której znajdują się wszystkie informacje, jak również zamieszczane są wszystkie uchwały Państwowej Komisji Wyborczej podjęte w związku z tymi wyborami – informowała Magdalena Pietrzak, szefowa Krajowego Biura Wyborczego.
Informacja prasowa: Unia Metropolii Polskich