Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Dzieje się

Ruszyły tramwaje przez Popowice i Szczepin [SZCZEGÓŁY]

Dariusz Nowakowski przez Dariusz Nowakowski
15 maja 2023
w Dzieje się, Komunikacja i Rozkład Jazdy, Ważne, Wiadomości, Wrocław
0
Od poniedziałku 15 maja możemy jeździć tramwajem przez Popowice! To wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia, ale i także infrastrukturalna. Jeszcze nigdy w tak krótkim czasie nie przebudowano tak ważnych i skomplikowanych sieci podziemnych. Liczby robią wrażenie.

Fot. Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego Wrocławia

Wybudowano 4,4 km torowisk, zamontowano 18 rozjazdów, blisko połowa torowiska jest zielona na którym zasadzono 11 200 m2 rozchodnika. Pasażerowie korzystający z linii tramwajowej mają do dyspozycji 9 par przystanków. Po nowych torach jeżdżą linie tramwajowe 18 i 19. W sumie podczas tej inwestycji wybudowano lub przebudowano 25 przystanków. Pasażerowie korzystać mogą z dwóch węzłów przesiadkowych na kolej przy stacji Wrocław Popowice i Wrocław Szczepin.

Mkną po szynach linie 18 i 19

– To jedna z dwóch największych od czasów wojny inwestycji tramwajowych. Cieszymy się nie tylko nowym torowiskiem, ale też nowymi jezdniami, ścieżkami rowerowymi. Duże brawa i zapraszamy do tramwajów. Od poniedziałkowego świtu po wrocławskich torach jeżdżą dwie nowe linie tramwajowe 18 i 19. Dojedziemy nimi z Kozanowa na południe Wrocławia na Gaj i do zoo oraz Hali Stulecia na Wielkiej Wyspie  – mówił podekscytowany prezydent miasta Jacek Sutryk.  

Pierwsi pasażerowie pojawili się na przystankach przed 6 rano.

Linia 18 zastąpiła dotychczasowy tramwaj linii 32 i dodatkowo zmieniła trasę. Obecnie kursuje w relacji: Gaj – Świeradowska – Bardzka – Hubska – Gliniana – Borowska – Peronowa – Kołłątaja – Skargi – Teatralna – Widok – Kazimierza Wielkiego – Nowy Świat – most Pomorski – Pomorska – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Górnicza i w przeciwnym kierunku: Kozanów (Dokerska) – Dokerska – Pilczycka – Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Pomorska – most Pomorski – Nowy Świat – Kazimierza Wielkiego – Widok – Teatralna – Skargi – Kołłątaja – Peronowa – Borowska – Gliniana – Hubska – Bardzka – Świeradowska – Gaj.

Tramwaj linii 19 łączy natomiast okolice zoo i Hali Stulecia z Kozanowem. Na Wielkiej Wyspie zatrzymuje się na pętli na wysokości ul. Kopernika – tam gdzie lina 16. Dziewiętnastka jeździ trasą: Zoo – Wróblewskiego – Wajdy – most Zwierzyniecki – Skłodowskiej-Curie – pl. Grunwaldzki – Piastowska – Sienkiewicza – pl. Bema – Drobnera – Dubois – most Mieszczański – Dmowskiego – Długa – Starogroblowa – Popowicka – Pilczycka – Dokerska – Kozanów (Dokerska). W przeciwnym kierunku: Górnicza – Pilczycka – Popowicka – Starogroblowa – Długa – Dmowskiego – most Mieszczański – Dubois – Drobnera – pl. Bema – Sienkiewicza – Piastowska – pl. Grunwaldzki – Skłodowskiej-Curie – most Zwierzyniecki – Wajdy – Wróblewskiego – zoo. Linie 18 i 19 jeżdżą z częstotliwością w szczycie co 12 min, czyli na nowych przystankach na Popowicach i Szczepinie tramwaj pojawia się co 6 minut.

Inwestycja za ponad 227 mln zł

–Budowa tramwaju przez Popowice to wielka inwestycja komunikacyjna Wrocławia. Kosztowała ponad 227 milionów złotych. Była dofinansowana kwotą ponad 82 milionów ze środków Unii Europejskiej. 12 milionów złotych dołożyli deweloperzy, których inwestycje powstały w pobliżu. Koszty były ogromne, ale żeby zrozumieć ich skalę trzeba wejść pod ziemię i nad nią – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, za którego kadencji wybudowano tę trasę tramwajową.

To największa w historii inwestycja pozwalająca przebudować ponad 67 kilometrów sieci energetycznych niskiego i średniego napięcia! Labirynt podziemnych kabli ciągnie się w okolicy ul. Długiej oraz Głównego Punktu Zasilania. Wykonawcy wymienili tam dziesiątki kilometrów kabli energetycznych. Ułożono też ponad 27 kilometrów sieci trakcyjnej, ponad 2 km sieci wodociągowej, 1,9 km kanalizacji ogólnospławnej, 1,4 km kanalizacji deszczowej.

Wielkie wyzwanie pod ziemią

Na ul. Długiej przebudowano kanał, w którym po ulewnym deszczu woda potrafiła płynąć z natężeniem przepływu ponad 3 metrów sześciennych na sekundę, powodując 100 procentowe wypełnienie kanału 1700x2800mm!
Przy skrzyżowaniu ulic Popowickiej i Milenijnej przebudowane zostały dwa potężne kolektory ściekowe, którymi w kierunku oczyszczalni podąża blisko 70 procent wrocławskich ścieków.
– Po odkopaniu ich okazało się, że ich stan jest niepokojący. Musieliśmy reagować jak chirurg podczas operacji, kiedy dowiaduje się, że potencjalnie zdrowy człowiek jest zagrożony poważną chorobą. Prace wykonali  wysokiej klasy specjaliści. Jedna z dwóch firm w Europie zajmujących się takimi zadaniami  – opowiada Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji, które nadzorowały zadanie.

Przebudowane zostało potężne skrzyżowanie ul. Dmowskiego i Jagiełły, a także w części skrzyżowanie ulicy Popowickiej z obwodnicą śródmiejską, a także mniejsze skrzyżowania na Szczepinie i Popowicach. Ułożonych zostało ponad 60 tysięcy metrów kwadratowych nowych nawierzchni bitumicznych m.in. na ulicach Dmowskiego, Jagiełły, Starogroblowej, Długiej czy Popowickiej, powstały 7,3 kilometry nowych dróg dla rowerów i 7,8 km nowych chodników z liniami naprowadzającymi dla niewidomych.

Most Dmowskiego wzmocniony
Wzmocniony został wybudowany kilkadziesiąt lat temu most Dmowskiego. W celu wzmocnienia konstrukcji obiektu wykonano sprężenie przęsła w systemie zewnętrznym oraz wzmocniono konstrukcję stalową poprzez wspawania dodatkowych nakładek z płaskowników zwiększających nośność obiektu. Pozwoliło to na kursowanie po nim tramwajów ważących ponad 40 ton.

– Prace spawalnicze prowadzone były w bardzo trudnych warunkach, ponieważ należało je wykonać wewnątrz zamkniętych dźwigarów skrzynkowych co wymagało wprowadzenia szczególnych zasad BHP. Łączna długość wykonanych na obiekcie spoin przekroczyła 3 km, co jednoznacznie pokazuje jak skomplikowaną operacją był proces dostosowania parametrów obiektu do aktualnych norm. Wszystkie istniejące elementy takie jak podpory, przyczółki skrzydła, konstrukcja nośna zostały oczyszczone, wyremontowane i ponownie zabezpieczone antykorozyjnie – mówił Bartosz Nowak z Wrocławskich Inwestycji.
Konstrukcję nośną mostu tramwajowego stanowią dwa stalowe, spawane, zamknięte dźwigary skrzynkowe, połączone górą stalową płytą pomostową, na której wykonano podbudowy pod szyny blokowe w postaci żelbetowych, monolitycznych belek z betonu oraz płytę pomostową z betonu lekkiego. Całość została zabezpieczona poprzez ułożenie izolacji w postaci – żywicy epoksydowo – poliuretanowej. Na obiekcie ułożono szyny blokowe tramwajowe oraz wykonano nową sieć trakcyjną.
Nowy wiadukt i ponad 230 drzew

W ramach współpracy z PKP przebudowany został wiadukt przy ul. Długiej. Zamiast 18 metrowego obiektu powstał wygodny wiadukt o długości 43 metrów. Wykorzystano do jego budowy 212 ton stali konstrukcyjnej, 110 ton stali zbrojeniowej i 965 metrów sześciennych betonu. To właśnie obok niego powstał przystanek kolejowy Wrocław Szczepin.
Nasadzonych zostało 234 drzewa wśród nich najwięcej lip drobnolistnych, dębów szypułkowych oraz klonów polnych, a także różnokolorowe krzewy. Ich pojawiło się na Popowicach i Szczepinie aż kilkadziesiąt tysięcy. Na trasie przez Szczepin i Popowice mamy ponad 2 kilometry zielonego torowiska obsadzonego kilkoma gatunkami rozchodnika.

Informacja Prasowa: Biuro Prasowe Urzędu Miejskiego Wrocławia
Tagi: komunikacjatramwajtrasa na popowicewrocław
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Gwardia po raz drugi przegrywa z Visłą. Wrocławianie kończą sezon na 4. miejscu!

Następny wpis

WROCŁAW: Ta kobieta usiłowała odebrać z przedszkola nieswoje dziecko

Następny wpis
WROCŁAW: Ta kobieta usiłowała odebrać z przedszkola nieswoje dziecko

WROCŁAW: Ta kobieta usiłowała odebrać z przedszkola nieswoje dziecko

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Aquapark Wrocław świętuje

Aquapark Wrocław świętuje Dzień Dziecka oraz otwarcie terenów zewnętrznych

30 maja 2025
Fortnite Royale Festival

Fortnite Royale Festival

28 maja 2025
Arche Klasztor Wrocław

Arche Klasztor Wrocław – wielkie otwarcie

27 maja 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Dzień Dziecka to emocje

Dzień Dziecka to emocje – zapraszamy do Krainy Wartości

30 maja 2025
Aquapark Wrocław świętuje

Aquapark Wrocław świętuje Dzień Dziecka oraz otwarcie terenów zewnętrznych

30 maja 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Wybaczyć żeby odzyskać siebie
Wiadomości

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Startuje Hubi Cup 2025
Sport

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Dzień Dziecka to emocje
Handel

Dzień Dziecka to emocje – zapraszamy do Krainy Wartości

30 maja 2025
Aquapark Wrocław świętuje
Wiadomości

Aquapark Wrocław świętuje Dzień Dziecka oraz otwarcie terenów zewnętrznych

30 maja 2025
Dzień rodzicielstwa (Zdjęcie w tle na Facebooka) - Dzień rodzicielstwa tło wydarzenia
Inne

Dzień Rodzicielstwa Zastępczego – to nie tylko święto

30 maja 2025
Remonty przejść dla pieszych
Na sygnale

Remonty przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych – w ciągu ulicy ks. Mariana Stanety

29 maja 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Startuje Hubi Cup 2025

Startuje Hubi Cup 2025 – Wrocław gości czołówkę polskich tenisistów do lat 12

30 maja 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT