26 czerwca (sobota) tramwaje pojadą pierwszym odcinkiem Trasy Autobusowo-Tramwajowej w kierunku Nowego Dworu. W ramach zadania powstały 2 km nowego torowiska, 5 nowych peronów, ale także 400 drzew, 2 km dróg rowerowych i drugie tyle chodników. Tramwaje pojadą od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej.

To jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia w historii. Od najbliższej soboty tramwaje pojadą tędy w szczycie z częstotliwością nawet co półtorej minuty – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Fragment od placu Orląt Lwowskich do ulicy Śrubowej jest dla nas bardzo ważny, ponieważ pozwoli nam na rozpoczęcie prac na ul. Legnickiej (na placu Strzegomskim) i potem na pl. Jana Pawła II. Tak więc pierwszym odcinkiem TAT pojedzie 7 linii tramwajowych, sześć z nich skieruje się w prawo w ulicę Śrubową i dalej Legnicką. Linia numer 23 pojedzie prosto do WPP. Na razie będą to linie stale kursujące po Wrocławiu, nowe linie skierujemy na TAT w 2023 roku, kiedy gotowa będzie cała trasa do Nowego Dworu. Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Obecnie z racji liczby linii tramwajowych, które kierujemy na ten odcinek, na trasie pojawią się tylko autobusy nocne.

TAT to w sumie aż 7 km trasy.

Odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska, 5 nowych peronów przystankowych. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują prace na tej budowie.

W ramach zadania przebudowano i wybudowano nowe sieci podziemne, a także 1913 m nowej drogi dla rowerów, 2335 m nowych chodników, na których powstały linie naprowadzające dla osób niedowidzących.

Kluczowy wiadukt

Przejazd TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ulicą Smolecką. W miejsce starego obiektu wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Jest ona już przygotowana na coraz to nowsze tramwaje, których waga rośnie. Próby obciążeniowe wiaduktu wykonane przez Politechnikę Wrocławską wypadły znakomicie. Obiekt ma 22,4 metry długości i 17,4 m szerokości. Wykorzystaliśmy do jego budowy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.

Warto dodać, że zabezpieczone zostały także słupy żeliwne podtrzymujące stary wiadukt. Trafiły do magazynu ZDiUM. Zarząd Zieleni Miejskiej wykorzysta je do aranżacji zieleni. Planowane ich wykorzystanie jest na terenie Parku Henrykowskiego, który powstanie na byłych terenach kolejowych.

Kilkaset drzew i nowe jezdnie

Na tym odcinku TAT posadzimy blisko 400 drzew m.in. klony polne, robinie, dęby. Najwięcej od strony wschodniej w pobliżu peronów przystankowych przy ul. Smoleckiej, gdzie planowane jest nasadzenie ponad 150 drzew.

Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku przebudowaliśmy już m.in. plac Orląt Lwowskich, ulicę Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. W ramach możliwości finansowych rozszerzaliśmy zakresy prac wykonywanych jezdniach oraz chodnikach. Wyremontowaliśmy chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, poprawiliśmy stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem, wyregulowane zostały studnie kanalizacji deszczowej, a także wybudowaliśmy nowe chodniki na tym odcinku.

Olbrzymie pieniądze i wsparcie Unii Europejskiej

Inwestycja jest realizowana ze środków miasta, przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej, za które bardzo dziękujemy. Odcinek, po którym będą jeździć tramwaje od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 miliony złotych. Unijne dofinansowanie to niespełna połowa tej kwoty, ponad 42 mln zł – mówi Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.

Fragment między placem Orląt Lwowskich, a ul. Smolecką to koszt rzędu 63,3 mln zł. Na nowy wiadukt nad ulicą Smolecką przeznaczono 6,6 mln zł.

TAT otwiera możliwości remontów

Otwarcie pierwszego fragmentu TAT pozwala MPK na rozpoczęcie prac związanych z remontem torowiska i przejazdu przez plac Strzegomski.

– W imieniu wszystkich naszych tramwajów dziękujemy za nowe tory. Jazda po nich będzie czystą przyjemnością – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Żeby nie być gorszymi w inwestycjach torowych, już w tę sobotę MPK rozpocznie naprawę przejazdu przez torowisko na placu Strzegomskim, a w sierpniu ruszymy z remontem placu Jana Pawła II. Dzięki TAT tramwaje będą omijać te odcinki, dzięki czemu zachowamy płynny przejazd w stronę Leśnicy.

Zmiany w komunikacji miejskiej

W związku oddaniem do ruchu TAT i remontem torowiska na pl. Strzegomskim od 26 czerwca (sobota) planowana jest zmiana trasy linii tramwajowych 3, 10, 20, 23, 31, 32 i 33 oraz linii autobusowych 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609.

Tramwaje linii 3, 10 i 33 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.

Tramwaje linii 23 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT do pętli przy ulicy Robotniczej.

Tramwaje linii 20 od ul. Podwale zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej, a tramwaje linii 31 i 32 od pl. Orląt Lwowskich pojadą w obu kierunkach przez TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.

Autobusy linii 106, 148 i 149 będą kursowały objazdem w obu kierunkach od ulicy Robotniczej przez ul. Śrubową, pl. Strzegomski, ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, ul. Kazimierza Wielkiego i pl. Dominikański.

Kursy linii 107, 109 i 609 realizowane z pl. Solidarności w kierunku Nowego Dworu pojadą ul. Legnicką, pl. Strzegomski, ul. Strzegomską i Śrubową do ul. Robotniczej, a w kierunku powrotnym obecną trasą przejazdu.

Dodatkowo, autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609 jadące w kierunku Nowego Dworu będą zatrzymywały się na przystanku „pl. Strzegomski” przy ul. Legnickiej.

Natomiast kursy linii nocnych 206 i 249 zostaną przekierowane na TAT i będą zatrzymywały się w obu kierunkach na nowych przystankach tramwajowo-autobusowych zlokalizowanych:

– przy dawnym dworcu Marchijskim;

– w pobliżu wiaduktu przy ul. Smoleckiej;

– przy skrzyżowaniu ul. Robotniczej i Śrubowej.

Prace przy remoncie torowiska tramwajowego na placu Strzegomskim potrwają około 2 miesięcy.

Czy we Wrocławiu dzisiaj zagrzmi? Sprawdź!

Poprzedni artykuł

Pułapki komunikacji elektronicznej – problem mamy wszyscy

Następny artykuł

Możesz także polubić

1 Treść komentarza

  1. Tramwaje fajnie ale szklane wiaty tragedia i niewypał ,zupełna bezmyślność w zatwierdzeniu takiego projektu .

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.