Odzwyczajenie mieszkańców od podróżowania własnymi samochodami, a w konsekwencji redukcja emisji CO2. To główne założenia tramwaju wodnego, który ma powstać we Wrocławiu. Długość planowanych tras wodnych wyniesie ok. 116 km. Przyglądamy się planom uruchomienia pilotażowej trasy.
Nie od dziś wiadomo, że we Wrocławiu prawdopodobnie nigdy nie powstanie metro. Głównym czynnikiem, który byłby sporym utrudnieniem w uruchomieniu takiej inwestycji jest położenie naszego miasta nad Odrą. Jednak potencjał rzeki można wykorzystać inaczej i utworzyć na niej np. tramwaj wodny.
W ramach przedsięwzięcia wprowadzenia systemu tramwaju wodnego na rzece Odrze we Wrocławiu, w pierwszej kolejności przewiduje się uruchomienie trasy pilotażowej. — Będzie ona łączyć rejon Uniwersytetu Wrocławskiego, Mostu Uniwersyteckiego i Wyspy Słodowej z m.in. bulwarami: Ks. Aleksandra Zienkiewicza, Xawerego Dunikowskiego, Marii i Lecha Kaczyńskich oraz im. Rektora Stanisława Kulczyńskiego, a następnie poprzez Śluzę Szczytniki, będzie łączyć odcinek Starej Odry z Kanałem Miejskim, z przystankiem końcowym w rejonie Mostu Osobowickiego oraz Śluzy Różanka. — informuje Tomasz Myszko-Wolski z biura prasowego UMW.
Miasto przeanalizowało obszar całego Wrocławskiego Węzła Wodnego na którym docelowo funkcjonować będę cztery trasy tramwaju wodnego, których przebieg wyznaczony został w oparciu o lokalne uwarunkowania oraz planowane inwestycje w rejonie rzeki Odry. Lokalizacja przystanków uwzględnia ważne miejsca na mapie Wrocławia oraz powiązanie z przystankami kołowej komunikacji publicznej. — Zakłada się, że funkcjonowanie tramwaju wodnego będzie całoroczne, przy uwzględnieniu warunków pogodowych i stanu wód. Analizowane są także możliwości połączenia w przyszłości systemów tramwajów wodnych w Gminach Aglomeracji Wrocławskiej położonych wzdłuż rzeki Odry. Wspólnie z kilkunastoma jednostkami samorządu terytorialnego złożyliśmy wniosek w ramach programu EUCF (European City Facility) na opracowanie koncepcji inwestycyjnej przedmiotowego przedsięwzięcia. Z pomocą tych funduszy, Gminy Aglomeracji Wrocławskiej zamierzają sfinansować opracowanie dotyczące uruchomienia tramwaju wodnego, jako zero emisyjnego środka transportu, który w przyszłości połączy obszary zlokalizowane po oby stronach rzeki Odry oraz przyczyni się do poprawy kontaktów pomiędzy gminami partnerskimi w Aglomeracji. Będzie to pierwszy na Dolnym Śląsku system połączeń wodnych na obszarze kilkunastu jednostek samorządu terytorialnego (JST). — dodaje Myszko-Wolski.
Miasto zapowiada przeprowadzenie analiz
W ramach powyższej koncepcji miasto chce przeprowadzić kilka analiz. Jedna z nich będzie analizą inwestycyjną wskazującą optymalne rozwiązania planowanego systemu w kontekście korzyści dla lokalnych społeczności. Ponadto ekonomiczno-finansową wskazującą źródła finansowania oraz badanie popytu na tego typu usługi.
Magistrat zakłada, że uruchomienie tramwaju wodnego może przyczynić się do zmniejszenia udziału samochodów w ogólnym udziale wszystkich przewozów w ramach ruchów komunikacyjnych w Aglomeracji Wrocławskiej oraz w jej poszczególnych gminach.
Lokalizacja przystanków we Wrocławiu była przedstawiona w Państwowym Gospodarstwie Wodnym Wody Polskie, Urzędzie Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu oraz zyskała uznanie we właściwym Ministerstwie. Długość planowanych tras wodnych to ok. 116 km. System poprawi ponadto dostępność do usług ponadlokalnych zlokalizowanych we Wrocławiu (np. zoo, opera, teatry, kina). Realizacja inwestycji ze względu na swój zakres oraz charakter, tj. rozwój wodnego transportu zeroemisyjnego pozwoli na osiągnięcie wskaźnika rezultatu w postaci redukcji emisji CO2.
Komentowane 1