Inicjatywę nadania tramwajowi imienia Jerzego Grotowskiego zrealizowano we współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Wrocławiu Według pomysłodawców ma to być niekonwencjonalna manifestacja szacunku dla sztuki i artystów w codziennym życiu mieszkańców oraz zachęta do zgłębienia dorobku wybitnego twórcy.
Jerzy Grotowski był twórcą Teatru Laboratorium, w ramach którego zrealizował szereg przełomowych przedstawień, takich jak „Akropolis”, „Tragiczne dzieje doktora Fausta” czy też „Książę Niezłomny”. Jego działalność ukierunkowana była głównie na poszukiwanie nowych form aktorstwa oraz głębsze zrozumienie istoty teatru. praktykiem i teoretykiem kultury. Decyzja o nadaniu imienia Jerzego Grotowskiego tramwajowi ma podkreśla szacunek dla dziedzictwa artysty, który wciąż inspiruje wielu twórców teatralnych na całym świecie. Uroczystość uruchomienia tramwaju im. Jerzego Grotowskiego miała miejsce na Placu Teatralnym dzisiaj w południe.
- Każdy wrocławski tramwaj ma wnętrze — są nim mieszkańcy Wrocławia, z ich problemami, ich codziennością. Bardzo cieszymy się, że wnętrze to zostało otoczone myślą Grotowskiego – zauważa dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego Jarosław Fret i podkreśla, że nowo nazwany pojazd jest co najmniej tak nowoczesny, jak nowoczesny był przed laty teatr Grotowskiego.
- Zawsze dużym świętem jest dla nas nadanie nowego patrona naszemu pojazdowi. Także dzisiejsza uroczystość to dla nas wyjątkowy moment, gdyż pozwala nam upamiętnić postać, która miała ogromny wpływ nie tylko na rozwój kultury wrocławskiej, ale także światowej. W MPK zawsze dążymy do tego, by patronami naszych pojazdów były osoby wyjątkowe, łączące mieszkańców Wrocławia, a kultura łączy nas bodaj najpiękniej. Wkład Jerzego Grotowskiego w rozwój teatru XX w. jest nieoceniony, a jego prace nadal ciekawią, inspirują, skłaniają do przemyśleń – powiedział prezes zarządu MPK Wrocław Witold Woźny.
Przypomnijmy, że Jerzy Grotowski z Wrocławiem na stałe r związał się w 1965 r. Wtedy przeniósł tu swój teatr i kontynuował działalność. We Wrocławiu spędził wiele lat twórczej pracy, prowadząc słynne Laboratorium, wokół którego tworzył wspólnotę teatralną oraz zgłębiał tajniki aktorstwa i teatru. Jego koncepcja teatru ubogiego oraz idea „aktu całkowitego” miały ogromny wpływ na nie tylko polski, a światowy teatr. Zmarł 14 stycznia 1999 r., pozostawiając po sobie ogromne dziedzictwo kulturalne jako pionier teatru eksperymentalnego i innowacyjnego. Jest Honorowym Obywatelem Wrocławia.