Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Komunikacja i Rozkład Jazdy

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty nadal w grze

KK przez KK
9 czerwca 2025
w Komunikacja i Rozkład Jazdy, Wiadomości, Wideo/Galerie
0
Tramwaj na Psie Pole

86 procent mieszkańców Wrocławia, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach społecznych o tramwaju na Psie Pole, chce, by inwestycja powstała. Rozbieżne są jednak ich argumenty i oczekiwania co do tego, w którym wariancie. W czasie konsultacji społecznych wpłynęło około 2 tys. opinii.

Od 4 marca do 6 kwietnia 2025 odbywały się we Wrocławiu konsultacje społeczne dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole. Z przeprowadzonych analiz wynikało, że z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu – w zależności od wariantów: albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303, albo w stronę ronda Lotników Polskich. Te dwa warianty eksperci wskazali w „Studium korytarzowym” – opracowaniu, które w styczniu 2025 r. Urząd Miejski Wrocławia przedstawił mieszkańcom. W porównaniu z pozostałymi, były one najbardziej korzystne.

  • Wariant 1 – liczący około 5,93 km – to trasa prowadząca bliżej Widawy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze Trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Wg analiz pozwoli na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, że tylko w ciągu doby na tym odcinku trasy korzystałoby z niego ok. 20 tys. pasażerów.
  • Wariant 2 – 5,74 km – prowadzący ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola przez rondo Lotników Polskich, ulicą Kiełczowską do pętli bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim, wg analiz przewiezie na dobę najwięcej – ok. 25 tys. – pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią.
    Pozostałe warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.

Rozmawialiśmy z mieszkańcami o rekomendacjach ekspertów i dwóch proponowanych wariantach tej inwestycji. Docelowo chcemy tam tramwaje. Ale ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach jest pomysł poprowadzenia wcześniej Trasy Autobusowej a potem dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, że istniejąca siatka połączeń autobusowych działa tam sprawnie, tylko ważne by „odciąć je od ruchu samochodowego”. Na Psim Polu mieszka obecnie około 24 tys. osób – to, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest – wg nich – najlepszy.

Mieszkańcy mogli wziąć udział w e-spotkaniu, spotkaniu „na żywo”, część mieszkańców wzięła udział w spotkaniu sondażowym w formie kilkugodzinnych warsztatów, odbyły się też spotkania i warsztaty dla dzieci i młodzieży. Można było też wypełnić e-formularz dostępny na stronie wroclaw.pl/konsultacje. Zrobili to dość licznie – dopisała zarówno frekwencja na spotkaniach, jak i przesłane e-formularze – wymienia kierownik Działu Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia Krzysztof Ziental.

W sumie zebrano blisko 2 tys. opinii. Wśród mieszkańców byli też tacy, którzy wskazywali, że w ogóle nie chcą tramwaju. I choć z e-formularza wynika, że 86 proc. wypowiadających się osób chce powstania linii tramwajowej na Psie Pole, mieszkańcy nie wskazali jednak jednoznacznie żadnego z dwóch proponowanych wariantów.

Pojawiło się trochę obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi: ingerencji w tereny zieleni, możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska – wymienia dyrektor Wydziału Mobilności Miejskiej Monika Kozłowska-Święconek.

Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach? Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi szybko rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, że linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego, zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki. Wśród opinii osób biorących udział w konsultacjach najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 trasy tramwajowej jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.

Wskazując na wariant W2, czyli przez rynek osiedla mieszkańcy mówili o tym, że przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużą sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, że trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym. Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków, które nie maja piwnic i płytkie fundamenty. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.  Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu P&R lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.

Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów. Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy. Ta koncepcja, w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe, rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców co do usytuowania przystanków. Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców dotyczących budowy jednej i drugiej trasy. W obu opcjach pętla tramwajowa – zgodnie z sugestiami mieszkańców – będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego – informuje dyrektor Monika Kozłowska-Święconek.

 

  • Przetarg na wykonanie tej koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami zostanie podjęta decyzja o wyborze wariantu do dalszego projektowania budowlanego.
  • Cały raport jest dostępny tutaj: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/jak-pojedzie-tramwaj-przez-psie-pole-raport-z-konsultacji
Tramwaj na Psie Pole

Poprzez: UM Wrocław
Tagi: inwestycjekomunikacjasamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Nowy smak w strefie gastronomicznej centrum handlowego – to Tutti Santi

Następny wpis

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Następny wpis
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Wybaczyć żeby odzyskać siebie

Wybaczyć, żeby odzyskać siebie – metoda Tippinga – radykalne wybaczanie w praktyce

30 maja 2025
Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

Policja informuje! Będą utrudnienia w ruchu w związku z 15. Wrocławskim Marszem Równości

2 czerwca 2023
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

Jego elementy przypominają rusztowanie. Ciekawy pomysł architektów, ale i historia nowodworskiego kościoła

1
Lato kobiet neokryształy

Lato kobiet, neokryształy i prawie 70 marek z całej Polski – ostatnia przed wakacjami edycja Targów Dobry Design

9 czerwca 2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

9 czerwca 2025
Tramwaj na Psie Pole

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty nadal w grze

9 czerwca 2025
Nowy smak w strefie gastronomicznej

Nowy smak w strefie gastronomicznej centrum handlowego – to Tutti Santi

9 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Lato kobiet neokryształy
Handel

Lato kobiet, neokryształy i prawie 70 marek z całej Polski – ostatnia przed wakacjami edycja Targów Dobry Design

9 czerwca 2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie
Blisko Wrocławia

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

9 czerwca 2025
Tramwaj na Psie Pole
Komunikacja i Rozkład Jazdy

Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty nadal w grze

9 czerwca 2025
Nowy smak w strefie gastronomicznej
Biznes

Nowy smak w strefie gastronomicznej centrum handlowego – to Tutti Santi

9 czerwca 2025
Frida premiera baletowa
Kultura

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera
Inne

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Lato kobiet neokryształy

Lato kobiet, neokryształy i prawie 70 marek z całej Polski – ostatnia przed wakacjami edycja Targów Dobry Design

9 czerwca 2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

9 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT