Działania pod znakiem TORYwolucji trwają już od czterech lat. W ramach programu, MPK Wrocław zrealizowało do tej pory blisko 60 inwestycji o wartości ponad 300 milionów złotych. Przełożyło się to m.in. na znaczący, bowiem blisko 5-krotny w skali roku, spadek liczby wykolejeń tramwajów.
Tak w skrócie przedstawia się raport przedstawiony przez miejskiego przewoźnika. W ramach programu przez ostatnie cztery lata remontom poddane zostały newralgiczne punkty w różnych częściach miasta, zmodernizowano tabor i zorganizowano szereg kluczowych inwestycji. Publikujemy przekazany przez MPK Wrocław zestaw najważniejszych informacji o przeprowadzonych i planowanych działaniach.
- Już 2020 rok, czyli pierwszy okres TORYwolucji przyniósł znaczące efekty, na czele z dużą inwestycją przy Dworcu Głównym, kompleksowymi remontami alei Hallera i ulicy Żmigrodzkiej, a także poprawą sytuacji na ważnych skrzyżowaniach. MPK Wrocław skoncentrowało się na najbardziej wymagających torowiskach, eliminując miejsca zagrażające bezpieczeństwu uczestników ruchu. Inwestycje w 2020 roku objęły wymianę rozjazdów, remonty torowisk, zielone torowiska, modernizację pętli i peronów, co zrewolucjonizowało zarówno infrastrukturę, jak i komfort podróży pasażerów. Program TORYwolucja w 2020 roku, to także 32 wymienione zwrotnice, 14,5 tys. wymienionych metrów szyn i ponad 220 wymienionych metrów torów i rozjazdów.
Na początku kadencji przeprowadziliśmy audyt wrocławskich torowisk i przeraziliśmy się ich stanem. Choć z drugiej strony trudno się dziwić, jeśli były lata, gdy w ciągu całego roku na torowiska wydawane było 3-4 mln zł. Zmieniłem tę filozofię. Po pierwsze przekazaliśmy w 2019 roku remonty torów w zarządzanie MPK Wrocław. Wcześniej były w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta, czyli tory remontował nie ten, kto z nich korzystał. Zmieniliśmy też poziom nakładów. Audyt wykazał, ile potrzeba pieniędzy. Od 2020 roku wydawaliśmy rokrocznie po 80 milionów złotych – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
- W roku 2021 MPK zrealizowało wszystkie z 20 zaplanowanych inwestycji, obejmujące wymianę torów, rozjazdów i zwrotnic, a także modernizację kluczowych obszarów, w tym ul. św. Mikołaja i Ruskiej (pl. Jana Pawła II) oraz skrzyżowania Podwala i ul. Sądowej. Do osiągnięć TORYwolucji z 2021 roku zaliczyć należy m.in. kolejny etap remontu al. Hallera oraz
Złotoryjskiej (czyli łącznika ul. Legnickiej z Trasą Autobusowo-Tramwajową na Nowy Dwór). W tych miejscach MPK urządziło zielone torowiska. W sumie wymieniono 70 zwrotnic, a 11,2 km torowisk zostało poddane modernizacji lub remontowi. - Rok 2022 to kontynuacja ofensywy remontowej, obejmująca kolejne projekty poprawy infrastruktury tramwajowej. Wśród głównych osiągnięć znajdują się m.in. zmodernizowany plac Jana Pawła II oraz ulice Piłsudskiego, Jedności Narodowej i pl. Dominikański z wymienionymi rozjazdami. W ciągu tego roku przeprowadzono również szereg innych projektów, takich jak modernizacja ul. Kosmonautów, wymiana rozjazdów i skrzyżowań torów na różnych odcinkach miasta, czy też modernizacja fragmentu torowiska w al. Kochanowskiego. W sumie wymieniono 48 zwrotnic, 31 rozjazdów oraz 6,987 km torów pojedynczych i zrealizowano 1,628 m² zielonych torowisk. Wydatki na te inwestycje przekroczyły 91 mln zł. Program TORYwolucja objął także gruntowną modernizację przejść przez torowiska, zastępując starą kostkę brukową nowymi betonowymi płytami, na czym znacząco skorzystali pasażerowie autobusów i tramwajów, jak i piesi oraz rowerzyści, a także osoby
o szczególnych potrzebach – w tym seniorzy oraz osoby z niepełnosprawnościami. Wszystkie te działania te przyniosły rekordowy spadek liczby wykolejeń tramwajów o ponad 80%. - W 2023 roku najważniejszym przedsięwzięciem było kompleksowe odnowienie torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Legnickiej. Sfinalizowane zostały między innymi takie inwestycje jak wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu pl. Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączenia z zajezdnią Ołbin. Wymieniono także rozjazdy na ul. Świdnickiej i ul. Piłsudskiego i przejazdów drogowych na ul. Kosmonautów. Modernizacji poddane zostały także przejścia przez torowiska – punkty najpilniej wymagające działań wybrali mieszkańcy miasta w specjalnym głosowaniu przeprowadzonym przez MPK. Ponadto wymieniono słupy i stacje prostownikowe, a także przeprowadzono remont sieci trakcyjnej na kilku trasach.
Na rok 2024 planowane są kolejne inwestycje, takie jak wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego i Szewskiej, na skrzyżowaniu placu Powstańców Wielkopolskich z ul. Trzebnicką oraz przebudowa połączeń z zajezdnią Ołbin wraz z przebudową sieci trakcyjnej. W planach są także remonty torowisk w ul. Szczytnickiej i w ul. Powstańców Śląskich, a także budowa rozjazdu w ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin wraz z siecią trakcyjną, wymiana sieci trakcyjnej w ul. Powstańców Śląskich i na ul. Kosmonautów.
Poza TORYwolucją kończymy także modernizację trzech zajezdni: Gaj, Borek i Ołbin. Remonty, za prawie 100 mln zł, są potrzebne, by przygotować te obiekty do przyjęcia nowych tramwajów, które są regularnie przywożone do Wrocławia Sukcesywnie zjeżdżają do nas Moderusy Gamma, których mamy we flocie już 32 sztuki, a docelowo będzie ich łącznie 46. Ponadto za moment przyjadą do nas Pesy – wymienia prezes MPK Wrocław Witold Woźny.
Poprzez: MPK Wrocław