MPK Wrocław torami zajmuje się formalnie od listopada 2019 roku, jednak prawdziwy boom inwestycyjny rozpoczął się wiosną 2020 roku. Takie przesłanie trafia do wrocławian od przewoźnika. Teraz mieszkańcy mogą oceniać zaprezentowane podsumowanie i plany – do czego zapraszamy w komentarzach do poniższych informacji przekazanych przez MPK podczas dzisiejszego briefingu z udziałem władz miasta i spółki.
Jedną z kluczowych zmian jest wydłużenie okresu remontowego. MPK prowadzi roboty inwestycyjne niemal cały rok, a nie tylko w okresie wiosenno-letnim. Przykładem jest zakończona z kilkunastodniowym wyprzedzeniem duża inwestycja przy dworcu głównym. To bardzo skomplikowane skrzyżowanie ulic Hugona Kołłątaja, Peronowej i Marszałka Józefa Piłsudskiego. MPK wymieniło tam aż pół kilometra torów, w tym 5 rozjazdów, 7 zwrotnic i 16 krzyżownic. Przepustowość skrzyżowania zwiększyła się dzięki stworzeniu skrajni na skręcie z Kołłątaja w Piłsudskiego, co oznacza, że tramwaje będą mogły się tam mijać. Prace prowadzono jesienią, a inwestycja została oddana do użytku jeszcze przed końcem roku.
Wśród bardzo ważnych inwestycji należy wymienić prowadzone niemal równolegle kompleksowe remonty w ciągu alei Hallera oraz ulicy Żmigrodzkiej. Aleja Józefa Hallera w widoczny sposób zmieniła się dzięki nowemu zielonemu torowisku. Na remontowanym 600-metrowym odcinku – od ul. Mieleckiej do Ojca Beyzyma – między torami rośnie trawa, przez co jest nie tylko estetyczniej, ale też ciszej. Wymienione zostało również 1,6 km sieci trakcyjnej wraz ze słupami. Podobny efekt MPK uzyskało w ciągu ul. Żmigrodzkiej. Zazielenionych zostało 800 metrów nowego torowiska od ul. Władysława Broniewskiego do ul. Na Polance. Teraz jest tam ciszej a tramwaje mogą jeździć szybciej. Wcześniej obowiązywało ograniczenie prędkości ze względu na zły stan infrastruktury.
Z nową jakością mieszkańcy spotkali się również na pętli Zawalna. Poza wymianą torów odnowione zostały przejazdy drogowe, przejścia dla pieszych i trasy rowerowe przecinające pętlę. Co ważne, w deszczowe dni skończyły się problemy z zalanymi torami, gdyż MPK wybudowało system odwodnienia terenu. Ingerencji inżynierów i ekipy budowlanej wymagał też kluczowy węzeł przesiadkowy – rondo Ronalda Reagana. Pozapadaną kostkę brukową zastąpiła solidna, równa betonowa nawierzchnia, a perony 3 i 4 zostały wyniesione do wysokości wejścia do autobusów i tramwajów, co znacznie ułatwia korzystanie z nich nie tylko osobom z niepełnosprawnościami. Wiele energii MPK poświęciło w mijającym roku na poprawę sytuacji na ważnych skrzyżowaniach. Wymieniło rozjazdy na przecięciu Podwala ze Świdnicką, Świdnickiej z Piłsudskiego czy Kołłątaja z Teatralną.
Przewoźnik dokonuje remontów tam, gdzie są one najbardziej konieczne, bo stan torowiska grozi wykolejeniem tramwaju. Jednym z takich miejsc jest pętla Sępolno, która została wyremontowana w ostatnich dniach. Równocześnie ogromną uwagę poświęca na nadzór pracy wykonawców i egzekwowanie wysokiej jakości robót. MPK realizuje wcześniej przyjęty plan remontów, ale reaguje także elastycznie na bieżące potrzeby. Trzy wykolejenia na pętli Leśnica, do których doszło w krótkim czasie spowodowały natychmiastową reakcję przewoźnika – spółka błyskawicznie wymieniła ponad 100 metrów szyn, wyraźnie poprawiając bezpieczeństwo przejazdów w tym rejonie.
Kolejną inwestycją MPK jest kompleksowy remont torowiska i sieci trakcyjnej w ciągu ul. Karola Olszewskiego wraz z pętlą Biskupin przeznaczono ok 20 mln zł. W sumie wymienianych jest obecnie 3,5 km toru pojedynczego oraz 1500 m sieci trakcyjnej. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Wielkiej Wyspy będą mogli poruszać się tramwajem ciszej, bezpieczniej i bardziej komfortowo.
Od początku mojej kadencji postawiłem na poprawę jakości życia mieszkańców naszego miasta, a w tym zakresie jednym z kluczowych elementów jest komunikacja zbiorowa. Stąd moja decyzja o radykalnym zwiększeniu środków na poprawę stanu torowisk. Przed nami jeszcze dużo pracy, ale tempo pierwszego roku TORYwolucji jest bardzo zadowalające – tym bardziej, że równolegle budujemy dwie zupełnie nowe linie tramwajowe – podsumowuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
#TORYwolucja to szereg działań zmierzających do poprawy stanu torowisk, na które MPK przeznacza – od 2020 roku – 80 mln zł rocznie. Skutkiem nowej polityki jest przejęcie torów przez MPK i stworzenie w tej miejskiej spółce zespołu fachowców nadzorujących w sposób kompleksowy naprawy infrastruktury oraz duże inwestycje.
Konsekwentna i mozolna poprawa stanu wrocławskich torowisk jest priorytetem przewoźnika, dlatego na przyszły rok zaplanowano szereg ważnych zadań inwestycyjnych przy najważniejszych skrzyżowaniach we Wrocławiu. W 2021 roku stawiamy sobie ambitny plan wymiany rozjazdów na kluczowych skrzyżowaniach w mieście. Ich pogarszający się stan wymaga szybkich działań. Będzie to szereg inwestycji w newralgicznych punktach miasta, takich jak plac Jana Pawła II czy skrzyżowanie alei Hallera z ulicą Powstańców Śląskich – zapowiada prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Rozjazdy zostaną wymienione także na skrzyżowaniu Podwale-Krupnicza-Sądowa czy na ulicy Powstańców Śląskich. Ekipy remontowe MPK zauważyć też będzie można na pl. Dominikańskim, ul. Ruskiej czy Grabiszyńskiej. Poza tym przewoźnik naprawi przejazdy przez torowisko na pl. Strzegomskim oraz w ul. Legnickiej przy. Ul. Zachodniej. Łącznie MPK planuje przeprowadzić w przyszłym roku 19 inwestycji o łącznej wartości ponad 53 mln zł.
TORYwolucja 2020 w liczbach:
wymieniono 14,5 tys. metrów szyn (11 tys. metrów w ramach bieżącego utrzymania i zakończonych inwestycji oraz dodatkowe 3,5 tys. metrów szyn dodając do tego prace na ulicy Olszewskiego),
wymieniono 32 zwrotnice,
wymieniono ponad 4,5 tys. poprzeczek, śrub stopowych, podkładów itp.,
rozebraliśmy i ułożyliśmy przeszło 1000 mkw. kostki kamiennej lub betonowej,
zużyto niemal 300 m³ mieszanek mineralno-asfaltowo-grysowych, asfaltu twardolanego, mieszankami na zimno,
wyregulowano ponad 220 metrów torów i rozjazdów,
wykonano niemalże 1200 metrów ław podszynowych z żywic.
torowcy spędzili na wyjazdach awaryjnych w ciągu roku ponad 250 godzin.
TORYwolucja 2021 – najważniejsze pozycje w planie:
19 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ponad 53 mln zł
wymiana kluczowych dla bezpieczeństwa i komfortu przejazdów węzłów rozjazdowych/komunikacyjnych i zwrotnic
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Legnicka – ul. Złotoryjska (DOLMED) i remont toru w ul. Śrubowej (odcinek od rozjazdu do ul. Strzegomskiej),
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Podwale-Krupnicza-Sądowa, rozjazd na ul. Podwale od pl. Orląt Lwowskich,
wymiana rozjazdu w węźle ul. Piotra Skargi – ul. Teatralna, rozjazd od pl. Dominikańskiego
wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. P. Skargi ,
wymiana rozjazdów i skrzyżowania torów na Jana Pawła II,
remont torowiska w ul. Św. Mikołaja oraz ul. Ruskiej,
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza rozjazd od ul. Ruskiej,
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Kazimierza Wielkiego – ul. Krupnicza, rozjazd od pl. Dominikańskiego,
Dominikański wymiana rozjazdu od ul. Kazimierza Wielkiego – Widok,
wymiana rozjazdów na pl. Dominikańskim od ul. Oławskiej (pl. Społecznego),
wymiana rozjazdu i skrzyżowania w węźle Kazimierza Wielkiego – Widok – Szewska (od ul. Widok od ul. Świdnickiej),
wymiana rozjazdów w węźle rozjazdowym przy zajezdni Borek,
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Powstańców Śląskich, rozjazd od ul. Hallera,
wymiana rozjazdu na skrzyżowaniu ul. Hallera – ul. Grabiszyńska, rozjazd w ul. Hallera,
wymiana dwóch rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śląskich – Hallera, rozjazdy w ul. Powstańców Śl.,
remont torowiska w ul. Hallera od ul. Powstańców Śląskich do ul. Mieleckiej,
naprawa przejazdu przez torowisko na pl. Strzegomskim,
naprawa przejazdu przez torowisko w ul. Legnickiej przy ul. Zachodniej,
wymiana rozjazdów na skrzyżowaniu ul. Słowiańska – ul. Jedności Narodowej.