Wrocławskie Fakty

WIDEO

WYWIAD

FELIETON

POLITYKA

KONTAKT

SZUKAJ

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie
Wrocławskie Fakty
Home Wiadomości

To będzie jedna z najdroższych w historii inwestycji – poznaj rekomendowane warianty trasy tramwaju na Psie Pole

KK przez KK
7 stycznia 2025
w Wiadomości, Wrocław
0
To będzie jedna z

Grafika: kolejne kroki w związku z tramwajem na Psie Pole

Po prezentacji rekomendowanych wariantów trasy tramwajowej na Psie Pole wiadomo, że będzie to najdroższa w historii inwestycja komunikacyjna planowana do realizacji przez gminę Wrocław.

Budowa tramwaju na Psie Pole to bardzo wyczekiwana inwestycja we Wrocławiu. Połączenie tego osiedla z centrum miasta usprawni w znaczący sposób komunikację dla mieszkańców. W pierwszym kwartale 2025 roku miasto planuje konsultacje społeczne. Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole obejmowało analizę dziesięciu wariantów. W pierwszym etapie – tzw. preselekcji, eksperci odrzucili cztery z nich. Zdecydowały o tym kryteria społeczne i ekonomiczne. Sprawdzili, jak wielu obecnych mieszkańców i tych w dalekiej przyszłości – czyli w 2050 roku, miałoby komfortowy dostęp pieszo do tramwaju w każdym z analizowanych wariantów. W preselekcji odrzucone zostały także warianty najmniej efektywne ekonomicznie, czyli najdroższe w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Następnie pozostało 6 tras do dokładnej analizy. Sprawdzano pięć głównych aspektów: ruchowy, ekonomiczny, społeczny, techniczny oraz środowiskowy. Przy analizach studium brano pod uwagę m.in. kryteria dotyczące dostępności do przystanków tramwajowych w odległości do 500 metrów, liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2030 i 2050!), koszt inwestycji, kolizje z obszarami chronionymi, długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków, liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia, wydzielenie torowiska z jezdni, czas podróży, wpływ na klimat i wiele innych elementów niezbędnych do planowania tego typu zadania.

Grafika: wszystkie 10 wariantów

Studium korytarzowe trasy tramwajowej na Psie Pole to bardzo obszerny dokument. Liczy ponad 400 stron. Prace przy nim trwały rok. Opracowanie wykonane zostało przez firmę Databout z podwykonawcą Politechniką Wrocławską – mówi prezes Wrocławskich Inwestycji Piotr Paś.

 

Z analiz wynika, że najkorzystniejsze są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Przy wielkiej wrocławskiej nekropolii mogłaby powstać pętla tramwajowa z parkingiem Park&Ride. Byłaby to dogodna lokalizacja także dla mieszkańców gminy sąsiedniej oraz pasażerów korzystających z komunikacji zbiorowej w dniu Wszystkich Świętych i kolejny wielki wrocławski cmentarz zostałby skomunikowany tramwajami.

Następnie poprowadzone wzdłuż alei Brücknera do ul. Krzywoustego, dalej przez nowy most nad Widawą i tu w zależności od wariantów albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. W drugim wariancie trasa prowadziłaby w stronę ronda Lotników Polskich i dalej w kierunku cmentarza na ul. Kiełczowskiej – mówi dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Monika Kozłowska-Święconek.

 

Grafka: warianty rekomendowane po analizach

Każdy z wariantów to blisko 6 km trasy tramwajowej i 12 przystanków.  Do obsługi każdego z wariantów potrzeba 12 tramwajów, a szacowane koszty inwestycji to ok. 830 milionów złotych, bez wykupu gruntów oraz zakupu taboru. W kwocie uwzględniono także potrzebę przebudowy ul. Wyszyńskiego wraz z budową trasy tramwajowej, bo tramwaj na Psie Pole wymaga wzmocnienia układu tras także w centrum. Teraz przed nami kolejne kroki w tym wielkim zadaniu. Chcemy porozmawiać o rekomendacjach ekspertów z mieszkańcami i wybrać wariant, na który ogłosimy przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną – dodaje dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miasta Monika Kozłowska-Święconek.

Podczas opracowywania studium analizowano także różne warianty prowadzące od strony Zalesia, Kowal, Swojczyc. W tych przypadkach koszty realizacji byłyby jeszcze większe a efektywność inwestycji była znacznie mniejsza. Co to oznacza w praktyce? Po prostu trasa dojazdu do centrum wydłużyłaby się i obsługiwałaby mniejszą liczbę mieszkańców, dodatkowo inwestycja prowadziłaby m.in. przez tereny cenne przyrodniczo albo wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów.

Chcemy, aby Wrocław był miastem szybkiego i wygodnego transportu publicznego. Niedawno informowaliśmy o rozpoczęciu budowy linii tramwajowej na Swojczyce, na którą przeznaczymy ponad 55 mln zł. Ogłosiliśmy również przetarg na projekt linii tramwajowej na Klecinę, a projektowanie trasy na Maślice i do Szpitala Borowska jest w toku. Po przeprowadzeniu szczegółowych analiz dziesięciu wariantów tras na Psie Pole, możemy teraz przedstawić mieszkańcom dwa najbardziej korzystne rozwiązania – podsumowuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

 

Grafika: trasy, które zostały po preselekcji (pierwszym etapie)
Grafika: wyniki kryteriów głównych – warianty uzyskały najlepsze oceny

Poprzez: UM Wrocław
Tagi: inwestycjekomunikacjasamorząd
UdostępnijUdostępnijUdostępnij
Poprzedni wpis

Nietrzeźwy kierowca sprawcą niebezpiecznego zdarzenia drogowego

Następny wpis

Pełna kontrola VBW Gdyni w starciu ze Ślęzą

Następny wpis
Pełna kontrola VBW

Pełna kontrola VBW Gdyni w starciu ze Ślęzą

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz jeszcze

  • Najnowsze
  • Komentowane
  • Popularne
Na Tarczyński Arenie Wrocław

Na Tarczyński Arenie Wrocław będzie się działo przez cały czerwiec

6 czerwca 2025
Pływalnia Letnia Orbita otwiera

Pływalnia Letnia Orbita otwiera sezon

6 czerwca 2025
Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

Rozpoczyna się przebudowa dworca kolejowego w Oławie

9 czerwca 2025
Frida premiera baletowa

„Frida” – premiera baletowa w Operze Wrocławskiej

6 czerwca 2025
Jesień Katarzyny Minkowskiej

„Jesień” Katarzyny Minkowskiej na zakończenie sezonu

11 czerwca 2025
Inicjatywa studentów Uniwersytetu

Inicjatywa studentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – pierwszy w Polsce Studencki Fundusz Inwestujący na Rynku Kapitałowym

11 czerwca 2025
Wrocławskie restauracje na

Wrocławskie restauracje na kartach Michelin

11 czerwca 2025
Renoma kończy 95 lat

Renoma kończy 95 lat – wrocławska ikona modernizmu w nowej roli centrum życia miejskiego

11 czerwca 2025

Reklama

timcatering katering

Ostatnie aktualności

Jesień Katarzyny Minkowskiej
Kultura

„Jesień” Katarzyny Minkowskiej na zakończenie sezonu

11 czerwca 2025
Inicjatywa studentów Uniwersytetu
Biznes

Inicjatywa studentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – pierwszy w Polsce Studencki Fundusz Inwestujący na Rynku Kapitałowym

11 czerwca 2025
Wrocławskie restauracje na
Biznes

Wrocławskie restauracje na kartach Michelin

11 czerwca 2025
Renoma kończy 95 lat
Inne

Renoma kończy 95 lat – wrocławska ikona modernizmu w nowej roli centrum życia miejskiego

11 czerwca 2025
Mistrzostwa Polski Karate WKF
Sport

Mistrzostwa Polski Karate WKF Juniorów Młodszych, Juniorów i Młodzieżowców – z udziałem wrocławskiej reprezentacji

10 czerwca 2025
Młodzieżowe Domy Kultury już
Edukacja

Młodzieżowe Domy Kultury – już zapraszają na nowy semestr

10 czerwca 2025

WrocławskieFakty.pl - wiarygodne informacje z Wrocławia i regionu. Sprawdzone fakty i opinie.

Social Media

Polityka prywatności
Kontakt

Kategorie

  • Biznes
  • Blisko Wrocławia
  • Długołęka
  • Dolny Śląsk
  • Dzieje się
  • Edukacja
  • Felieton
  • Handel
  • Inne
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Kultura
  • Na sygnale
  • Oświadczenie
  • Polityka
  • Rozkład Jazdy
  • Sport
  • Syców
  • Ważne
  • Wiadomości
  • Wideo/Galerie
  • Wrocław
  • Wywiad
  • Zdrowie

Ostatnie aktualności

Jesień Katarzyny Minkowskiej

„Jesień” Katarzyny Minkowskiej na zakończenie sezonu

11 czerwca 2025
Inicjatywa studentów Uniwersytetu

Inicjatywa studentów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu – pierwszy w Polsce Studencki Fundusz Inwestujący na Rynku Kapitałowym

11 czerwca 2025
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Aktualności
    • Wrocław
    • Dolny Śląsk
  • Polityka
  • Na sygnale
  • Wrocławskie Fakty TV
  • Sport
  • Kultura
  • Komunikacja i Rozkład Jazdy
  • Zdrowie

© 2022 WroclawskieFakty.pl

Drogi użytkowniku
Po zapoznaniu się z niniejszą informacją, poprzez kliknięcie na „Przejdź do serwisu” lub zamknięcie tego okna zgadzasz się na to, aby Twoje dane osobowe były przetwarzane
w taki sposób jaki został omówiony w regulaminie oraz niniejszej polityce (https://wroclawskiefakty.pl/polityka-prywatnosci)

PRZEJDŹ DO SERWISU
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
SAVE & ACCEPT