3,65 mln dolarów pozyskał Infermedica – wrocławski startup, który wspomaga system ochrony zdrowia poprzez oferowanie rozwiązań do wstępnej diagnozy medycznej. Firma wykorzystuje sztuczną inteligencję do wstępnego diagnozowania pacjentów.
Pozyskany kapitał (liczony w polskiej walucie wynosi ok. 14 mln zł) pochodzi z estoński fundusz Karma Ventures. Infermedica przeznaczy nowe środki na zwiększenie swojej obecności w Stanach Zjednoczonych i Europie oraz przyspieszenie rozwoju technologii. Od pewnego czasu przyglądamy się rozwojowi Infermedica. Jesteśmy pod wrażeniem zaangażowania i umiejętności zespołu, który tworzy wyróżniające się produkty i zamienia je w dochodowy biznes. To unikalne połączenie sprawia, że Infermedica ma duże szanse stać się zwycięskim rozwiązaniem na rynku – stwierdził Margus Uudam z Karma Ventures.
Firma Infermedica została założona w roku 2012 przez zespół inżynierów i lekarzy, którzy chcieli pomóc pacjentom w rozpoznawaniu swoich chorób. W ciągu ostatniego roku Infermedica powiększyła zespół do ponad 70 osób i prze-tłumaczyła swoje produkty na 13 języków, m.in. na chiński i arabski. Obecnie dostarcza swoje rozwiązania ponad 30 firmom na całym świecie, a z ich narzędzi korzystało dotąd ponad 3,5 miliona osób.
Zespół Infermedica stworzył aplikację działającą w przeglądarce internetowej oraz na urządzeniach mobilnych. Pacjent opisuje swoje objawy, a system, oparty o sztuczną inteligencję, zadaje pytania diagnostyczne i ocenia prawdopodobieństwo wystąpienia różnych chorób. Obecnie, ta sama technologia diagnostyczna, potrafi nie tylko wstępnie rozpoznać dolegliwości pacjentów, ale także ocenić, jak poważne są ich objawy (ang. triage) i zasugerować następne kroki. W zależności od stanu zdrowia pacjenta, system rekomenduje telekonsultację, wizytę u lekarza lub natychmiastowe zgłoszenie się na pogotowie. Ponadto, zebrane informacje mogą być wysłane do placówki lub lekarza, jeszcze przed wizytą.
Rozwiązania proponowane przez Infermedicę mają służyć redukcji niepotrzebnych kosztów leczenia. Dzieje się tak w sytuacji, gdy pacjent zgłosił się na pogotowie, a mógł zostać w domu. Ten sektor kosztów nie ma nic wspólnego z oszczędzaniem na procedurach, ale ma na celu racjonalne dysponowanie kwotami, jakimi obracają – szczególnie publiczne – agendy służby zdrowia. Według badań amerykańskiej National Academy of Medicine, tylko w USA kwota tzw. zbytecznych kosztów wynosi ok 765 mld dolarów, czyli jedną czwartą wszystkich wydatków na opiekę zdrowotną.
Infermedica planuje dalszą współpracę ze szpitalami i SOR-ami. Już w tym roku rusza pilotażowy program na jednym z największych szpitalnych oddziałów ratunkowych w Polsce. Sztuczna inteligencja dokładnie oceni stan pacjentów i skieruje ich do właściwego specjalisty, a informacja zwrotna od lekarzy umożliwi dalszy rozwój algorytmów diagnostycznych.