Zakończył się pilotaż sygnalizowanego przez nasz portal projektu „Szkolna ulica”. Po analizach zdecydowano, że działanie będzie kontynuowane przy Szkole Podstawowej nr 34, zlokalizowanej na ul. Gałczyńskiego, a także w innych placówkach, które zechcą przystąpić do akcji. 

W październiku przed dwoma wrocławskimi placówkami, tj. Szkołą Podstawową nr 34 przy ul. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego oraz Zespołem Szkół nr 9 przy ul. Rafała Krajewskiego – realizowany był pilotażowy program „Szkolna Ulica”. Przez cały miesiąc, na pół godziny przed pierwszą lekcją, ulica przed szkołą była zamykana dla ruchu samochodowego, by dzieci w bezpieczny sposób mogły przebyć ostatni odcinek drogi do szkoły samodzielnie. Nad ich bezpieczeństwem czuwali strażnicy miejscy.

Podczas trwania pilotażu Biuro Zrównoważonej Mobilności przeprowadziło obserwacje i badania ruchu oraz ankiety wśród rodziców, a za ich pośrednictwem – także wśród dzieci. O wyrażenie swoich opinii i obserwacji poproszeni zostali dyrektorzy szkół, Straż Miejska oraz rady osiedli.

Pilotażowy projekt „Szkolna ulica” oceniam bardzo pozytywnie. Ograniczono w godzinach porannych ruch przy samej szkole, dzięki czemu okolice placówki są miejscem zdecydowanie spokojniejszym i sprzyjającym ruchowi pieszemu.

Dzieci mogą pokonywać drogę przy szkole bez obawy o swoje bezpieczeństwo. Jest to program, który powinien zachęcić i zmobilizować inne placówki szkolne do jego wprowadzenia. Poszłabym nawet o krok dalej i pomyślała o uspokojeniu przy SP nr 34 także ruchu dodatkowo o godziny kończenia zajęć pierwszej zmiany i rozpoczęcia lekcji drugiej zmiany – ocenia projekt radna miejska Wrocławia i radna osiedla Ołtaszyn Edyta Skuła, a prywatnie mama dwójki dzieci, uczęszczających do tej placówki.

Bez dwóch zdań projekt przyczynił się do zapewnienia bezpieczeństwa uczniom. Mniejszy ruch na ulicy stworzył swego rodzaju strefę ciszy przed lekcjami. Droga jest bezpieczniejsza i co cieszy, to fakt, że spora liczba dzieci dojeżdża do szkoły rowerami, na hulajnogach czy porusza się pieszo, dzięki czemu dba o swoją aktywność fizyczną. Jeśli inne szkoły zastanawiają się nad dołączeniem do projektu, ze swojej strony serdecznie zachęcam. Myślę, że trzeba spróbować takiego rozwiązania i przekonać się o pozytywnych aspektach tego projektu – mówi z kolei dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 34 Halina Godlewska.

Zebrane informacje zostaną poddane szerszej analizie, jednak już wstępne rozpoznanie pozwoliło odpowiedzieć na pytanie: „co dalej?”. Zdecydowaliśmy, że projekt będzie kontynuowany przy Szkole Podstawowej nr 34 przy ul. K.I. Gałczyńskiego. Wskutek zmian w organizacji ruchu ograniczono niebezpieczne sytuacje, co potwierdzili strażnicy miejscy, wspierający projekt. Przychylne kontynuacji projektu były także dyrekcja szkoły oraz Rada Osiedla Ołtaszyn. Istotne było dla nas, że większość rodziców z tej szkoły, którzy wypowiedzieli się w ankietach, opowiedziała się za utrzymaniem ograniczenia ruchu przy szkole – mówi Anna Szmigiel-Franz z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

W drugiej lokalizacji, na ul. R. Krajewskiego, zdecydowano o przywróceniu poprzedniej organizacji ruchu. Nadal będziemy dążyć do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci przed tą szkołą, dlatego do końca tego roku przedstawimy propozycję zmiany organizacji ruchu w obrębie placówki. Zebrane wyniki badań oraz opinie użytkowników są dla nas istotnym wkładem. Projekt będziemy konsultować z dyrekcją szkoły oraz radą osiedla, licząc na to, że wypracujemy najkorzystniejsze dla najmłodszych użytkowników rozwiązanie – dodaje Anna Szmigiel-Franz.

„Szkolna ulica” z założenia będzie realizowana także wokół innych, wrocławskich placówek, które już mogą zgłaszać akces do przystąpienia do projektu. Szczególnie czekamy na zgłoszenia takich szkół, które w okolicy placówki widzą problemy ze zbyt dużym, porannym natężeniem samochodów. Najlepiej, gdyby były to szkoły znajdujące się na osiedlowych ulicach, których zamknięcie o poranku nie będzie stanowiło dużego utrudnienia dla mieszkańców. Wszelkie zgłoszenia będziemy analizować na bieżąco i tam, gdzie będzie to uzasadnione, zaproponujemy wdrożenie projektu szkolnej ulicy – podsumowuje oficer piesza wrocławskiego UM.

  • Przed rozpoczęciem roku szkolnego miasto ruszyło z akcją odmalowywania przejść dla pieszych przed placówkami edukacyjnymi.
  • W ramach corocznej akcji „Szkoła” zlecono odmalowanie oznakowania 500 przejść dla pieszych.
  • Wrocławska straż miejska dba o porządek i bezpieczeństwo uczniów przy placówkach, w ramach akcji „Bezpieczna droga do szkoły”.
  • Strażnicy miejscy cyklicznie odwiedzają także uczniów, realizując z nimi zajęcia na temat bezpieczeństwa na drodze, pierwszej pomocy czy ekologii.

Do Aquaparku wejdziesz na piękne oczy – wrocławski kompleks basenowy wprowadza płatność okiem

Poprzedni artykuł

„Chryzantemy dla Bohaterów” – szczytna akcja wielu środowisk [FOTO / VIDEO]

Następny artykuł

Zainteresuje Cię także:

Komentarze

Zostaw swój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.