Nieco starsi wrocławianie mogą pamiętać fabrykę wagonów Pafawag, która funkcjonowała i była jednym z najważniejszych lokalnych zakładów przemysłowych. Dziś przy ulicy Fabrycznej tradycje wrocławskiego przemysłu kolejowego są poniekąd kontynuowane. Powstają tam części do elektrycznych pociągów, które eksportowane są do Norwegii.
Chodzi o firmę Alstom – producenta z branży kolejowej. To firma, która swoje hale ma w Niemczech, Francji, ale i Polsce. W naszym kraju działa od ćwierć wieku
Zakład mieści się przy ul. Fabrycznej – obok Wrocławskiego Parku Przemysłowego. To właśnie tu po wojnie funkcjonowała Państwowa Fabryka Wagonów Pafawag. W 1975 roku zatrudniała 7800 osób.
Alstom stara się czerpać z dziedzictwa dawnych zakładów. To właśnie przy Fabrycznej produkowane są nadwozia lokomotyw i pojazdów pasażerskich. Projekty, które realizowane są we Wrocławiu opiewają na kwotę 700 milionów euro.
Jednym z projektów realizowanych przez wrocławskie zakłady jest produkcja nadwozia do pociągów regionalnych Coradia Nordic zamówionych przez Norwegów. To właśnie te składy wyjadą na podmiejskie i pośpieszne trasy w obszarze metropolitalnym Oslo.
To pociągi, które są przystosowane do norweskich warunków. Składy są niskopodłogowe i elektryczne, a ich prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Alstom wyprodukuje 30 pociągów, a ich dostawy rozpoczną się w 2025 roku. Złożono także drugie zamówienie, które obejmuje 25 składów.
Cała wartość umowy pomiędzy Alstom, a firmą Norske tog to 1,8 mld euro! Dodatkowe zamówienie warte jest 230 milionów euro.
Warto wiedzieć, że wrocławski zakład zatrudnia ponad 1000 pracowników.
Szkoda że nie ma całego montażu we Wrocławiu.Najgorszą robotę wykonują Polacy a Niemcy w całości składów sprzedają. A taka była fabryka we Wrocławiu jak PAFAWAG
Ja nie kumam jednego dlaczego nie robimy prawie nic sami… a jak robimy to i tak kupujem od kogoś innego.. a co z łupkami?