Mieszkańcy kolejnego osiedla wnioskują o Strefę Płatnego Parkowania. Przypomnijmy, że w kwietniu wrocławscy radni zadecydowali o uporządkowaniu parkowania na Szczepinie, Ołbinie, Tarnogaju i Nadodrzu. Tym razem o wdrożenie podobnego rozwiązania poprosiła Rada Osiedla Gajowice.
Płatne miejsca parkingowe mają pomóc mieszkańców w znalezieniu miejsca postojowego. Teoretycznie po wprowadzeniu SPP miejsc jest mniej niż przed zmianami, ale zdaniem urzędników znalezienie miejsca postojowego jest znacznie łatwiejsze już po wprowadzeniu płatnej strefy.
Poprawa z dostępnością miejsc jest zauważalna na innych osiedlach:
Mieszkańcy przez dłuższy czas narzekali na problemy z parkowaniem. Działaliśmy w ich imieniu razem z radą osiedla Stare Miasto. Wynikało to z tego, iż wiele przyjezdnych osób zajmowało miejsca parkingowe w tym rejonie. Od ponad dwóch lat działa SPP między ul. Zielińskiego, Piłsudskiego a Grabiszyńską. Mieszkańcy są zachwyceni, wreszcie kiedy wracają do domu wieczorem, mogą zaparkować w pobliżu. Natomiast przyjezdni teraz muszą płacić, albo wybierać tramwaj lub autobus. Teraz czekamy na objęcie SPP reszty osiedla, między ul. Grabiszyńską i Tęczową aż do ul. Wysokiej – mówi Magdalena Szczepaniak, przewodnicząca zarządu Rady Osiedla Przedmieście Świdnickie
Mieszkańcy parkują taniej
Zameldowani mieszkańcy mogą w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta wykupić specjalne abonamenty na daną podstrefę dla maksymalnie trzech pojazdów w cenie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W przypadku, gdy adres zameldowania zlokalizowany jest na granicy podstrefy, istnieje możliwość wyboru zakupu abonamentu obowiązującego na jednej z sąsiadujących podstref.
Miasto chce zniechęcić do korzystania z samochodów
Zdaniem Tomasza Stefanickiego najważniejsza przestrzeń publiczna miasta powinna być dostępna dla wszystkich mieszkańców oraz odwiedzających, stąd inwestycje w ścieżki rowerowe i komunikację miejską.
Samochód powinien być ostatnim wyborem, gdy chcemy dotrzeć do ścisłego centrum. A jeśli w danej sytuacji jest koniecznością, parkujmy raczej w parkingach kubaturowych, niż przy ulicy. W strefie A i B mamy łącznie ok. 3400 miejsc postojowych w parkingach kubaturowych i niespełna 1300 na ulicach – przekonuje Tomasz Stefanicki
Magistrat podaje, że od początku funkcjonowania SPP we Wrocławiu nie zdarzyła się sytuacja, aby po wprowadzeniu opłat dostępność miejsc postojowych nie uległa poprawie.
Wrocław ma obecnie jedną z najmniejszych stref płatnego parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach, takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. Z kolei w Krakowie strefa płatnego parkowania obejmuje ponad czterokrotnie więcej miejsc postojowych, przekraczając 22 tysiące wyznaczonych miejsc.
W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku w Strefie Płatnego Parkowania mieliśmy 5733 płatne miejsca postojowe