Strefa Płatnego Parkowania na kolejnych wrocławskich osiedlach. Oznakowanie i parkomaty jeszcze w tym roku pojawią się na osiedlach Huby i Tarnogaj. Wszystko w ramach współpracy miasta i Rad Osiedla, które wnioskowały o ich budowę. Za wdrożenie strefy będzie odpowiadał Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta, który już przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na te zadania.
W ramach tych zadań powstanie ponad tysiąc nowych płatnych miejsc postojowych. Na osiedlach pojawi się ok. 80 nowych parkomatów. Mieszkańcy osiedla zyskają też kilkadziesiąt lokalizacji umożliwiających bezpieczne przejście na drugą stronę ulicy.
– Mamy już zarezerwowane środki na te zadania i kończymy przygotowywać niezbędną dokumentację. Za kilka tygodni ogłosimy przetarg na montaż oznakowania, a następnie ustawimy parkomaty. Całe zadanie chcemy zrealizować do końca tego roku, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców i zgodnie z decyzją Rad Osiedla uporządkowana zostanie kwestia parkowania na tych osiedlach – wyjaśnia Tomasz Jankowski rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Liczba miejsc wytyczonych w ramach strefy zależy od przepisów prawa. Chodzi m.in. o odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych, czy zachowanie minimalnej szerokości chodnika. I choć przeważnie wytyczonych miejsc postojowych jest mniej, niż przed stworzeniem strefy, to rotacja, którą wymusza montaż parkomatów, powoduje, że realnie na danym osiedlu ubywa samochodów, którymi przyjeżdżają kierowcy spoza Wrocławia.
– Chodniki – co do zasady – służyć mają wygodnemu poruszaniu się pieszych. Ich konstrukcje, zwłaszcza te stare w śródmieściu, nie są dostosowane do długotrwałego obciążenia ciężarem kilkuset kilogramów, przez co parkowanie aut na nich powoduje ich szybką dewastację. Jeszcze szybciej niszczone są przyuliczne pasy zieleni, które są nam niezwykle w mieście potrzebne. Dodatkowy budżet z opłat parkingowych może pozwolić na remonty osiedlowych uliczek i chodników. Co więcej, po uregulowaniu parkowania zdecydowanie łatwiej jest też wygospodarować dodatkowe miejsca na nasadzenia drzew, montaż stojaków rowerowych, czy ławek – mówi Monika Kozłowska-Święconek dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Strefy Płatnego Parkowania porządkują też przestrzeń na ulicy i samym osiedlu, o czym przekonują się kolejne osiedla, bo to wyłącznie na ich wniosek miasto wprowadza taką strefę.
– Cieszymy się, że w końcu powstanie na naszym osiedlu Strefa Płatnego Parkowania nad którą pracowaliśmy z przedstawicielami miasta i jego jednostkami. Każdego dnia jako mieszkańcy osiedla mierzymy się z ogromną liczbą aut, które próbują parkować na chodnikach, przejściach dla pieszych czy zieleńcach. Wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby samochodów. W naszej ocenie to rozwiązanie pomoże nam uporządkować przestrzeń i odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta, dla ludzi. Przed nami jeszcze ustalenia szczegółów z przedstawicielami miasta, ale procesu odzyskiwania naszego osiedla dla mieszańców już się nie zatrzyma – mówi Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący Zarządu Osiedla Tarnogaj.
SPP zajmie dodatkowe miejsca na osiedlu Powstańców Śląskich
Zgodnie z uchwałą radnych i po konsultacjach z Radą Osiedla Powstańców Śląskich, w drugiej połowie września wyznaczone zostaną dodatkowe miejsca postojowe w ramach istniejącej Strefy Płatnego Parkowania. Pojawią się one na ulicy Zaporoskiej i Szczęśliwej.
Mimo sukcesywnie zwiększającej się liczby miejsc płatnych na osiedlach, Wrocław ma wciąż jedną z najmniejszych Stref Płatnego Parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. W Krakowie strefa ta już kilka lat temu przekraczała liczbę 22 000 miejsc. W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku Strefa Płatnego Parkowania obejmowała 6,5 tys. miejsc, z tego 4,5 tys. z nich znajdowało się poza ścisłym centrum miasta. W tym roku miejsca płatne wyznaczono już na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego i Szczepina, a wraz z Hubami i Tarnogajem do końca roku ta liczba wzrośnie w sumie do ponad 8,5 tys. miejsc w całej strefie.
Jakie stawki dla mieszkańców?
Zameldowani mieszkańcy, których nieruchomości znajdują się w pobliżu Strefy Płatnego Parkowania, mogą wykupić preferencyjne abonamenty w cenie zaledwie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W praktyce oznacza to, że postój dla kierowców posiadających abonament kosztuje ok. 30 gr/dziennie. Informacje na temat Stefy Płatnego Parkowania oraz Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania znajdą Państwo w specjalnie przygotowanym serwisie www.spp.zdium.wroc.pl.
Oczywiście, wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć od kwoty 200 zł za miesiąc. Dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, Miasto przygotowało 2 566 miejsc postojowych na 30 parkingach Parkuj i Jedź, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do Wrocławia, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych, czy przystankach kolejowych.
Informacja prasowa: ZDiUM
Złodzieje,