Szczepin, Ołbin, Tarnogaj i Nadodrze mogą się dziś doczekać kolejnych, płatnych miejsc postojowych. Zdecydują o tym radni podczas czwartkowej sesji. Sprawdź kto może ubiegać się o tańszy abonament.
SPP ma pojawić się w okolicach Osiedla Henrykowskiego, Kępy Mieszczańskiej, ul. Jaracza, ul. Inowrocławskiej i ul. Rybackiej. Stosowne uchwały w sprawie powiększenia SPP podjęły same rady osiedla, które przekazały wnioski do magistratu.
Mamy olbrzymi problem z parkowaniem na osiedlu i nie możemy tłumaczyć wszystkiego niewystarczającą liczbą miejsc parkingowych. Zastawione chodniki, przejścia dla pieszych, rozjeżdżone zieleńce, to nie tylko brak poszanowania prawa, ale przede wszystkim swoich sąsiadów – mówi Krzysztof Mazurkiewicz, przewodniczący zarządu osiedla Tarnogaj podkreślając, że wąskie, zabytkowe uliczki Osiedla Henrykowskiego nie są w stanie przyjąć takiej liczby aut, z którą mierzą się na co dzień. – Priorytetem są auta mieszkańców, zameldowanych na terenie osiedla – dodaje Mazurkiewicz.
Stąd pomysł wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Zdaniem Mazurkiewicza to pozwoli uporządkować przestrzeń oraz „odzyskać nasze osiedle, dziś zdominowane przez auta”.
Strefa z pewnością nie rozwiąże całego problemu, jednak pomoże pozbyć się aut, które pozostawiają osoby przesiadające się na tramwaj, czy wokół biurowców. Liczymy, że wprowadzenie SPP pomoże zmienić przyzwyczajenia studentów. Dziś na jedno studenckie mieszkanie przypadają często po cztery auta. Żadne osiedle nie jest w stanie sobie z tym poradzić.
SPP to mniej miejsc parkingowych, ale uporządkowanych
Zdaniem urzędników znalezienie miejsca postojowego jest znacznie łatwiejsze już po wprowadzeniu płatnej strefy. Chociaż miejsc jest mniej niż przed zmianami, wynika to przede wszystkim z wyznaczenia nowych miejsc legalnego parkowania, które muszą uwzględniać m.in. odległości od skrzyżowań, przejść dla pieszych, przystanków, bram wjazdowych.
Przede wszystkim musimy zadbać o ochronę interesów mieszkańców ścisłego centrum przez poprawę dostępności miejsc postojowych oraz dalszy rozwój tego obszaru jako wizytówki Wrocławia. Przestrzeń ulic jest tu zbyt cenna, aby przeznaczać ją na parkingi – potrzebujemy jej dla pieszych, na ogródki gastronomiczne, więcej zieleni i kultury – uważa Tomasz Stefanicki, zastępca dyrektora Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.
Tańszy abonament dla zameldowanych mieszkańców
Zameldowani mieszkańcy mogą w Zarządzie Dróg i Utrzymania Miasta wykupić specjalne abonamenty na daną podstrefę dla maksymalnie trzech pojazdów w cenie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W przypadku, gdy adres zameldowania zlokalizowany jest na granicy podstrefy, istnieje możliwość wyboru zakupu abonamentu obowiązującego na jednej z sąsiadujących podstref.
Wymogiem koniecznym do zakupu abonamentu dla mieszkańców jest posiadanie zameldowania stałego lub tymczasowego – wyjaśnia Klaudia Piątek z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Dla pozostałych kierowców wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć na strefę B i C, zaczynające się od 200 zł za miesiąc.