Wrocławski przewoźnik wraz z Politechniką Wrocławską oraz Fabryką Jelcz rozpoczyna remont autobusu Jelcz 043. Pojazd, nazywany potocznie „ogórkiem”, jest nie tylko legendą polskiej komunikacji, ale także ikoną wrocławskich strajków sierpnia 80’. Miejski przewoźnik da mu drugie życie.
Autobus jest remontowany w ramach umowy, którą podpisało Centrum Historii Zajezdnia z konsorcjum, na czele którego stoi MPK Wrocław. Przed wrocławskim przewoźnikiem nie lada wyzwanie – wyremontowanie poszycia zewnętrznego, dodanie nowego lakieru (kość słoniowa i czerwień), wykończenie wnętrza, w tym foteli i wykładziny. Oprócz tego, mechanicy MPK wyremontują także konstrukcję podwozia i nadwozia. Wszystko po to, aby strajkowy ogórek był przywrócony do swojego klasycznego wyglądu.
Wielu wrocławian darzy sentymentem wrocławskie „ogórki”, dlatego chcemy, żeby ten remontowany był jak najbardziej klasyczny. Zadbamy o to, aby wszystko, od lakieru po wykończenie wnętrza, oddawało ducha legendarnego Jelcza 043 – zapewnia prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder.
Pojazd ma być gotowy w sierpniu 2021 roku, tak aby mógł wziąć udział w przyszłorocznych obchodach Sierpnia ‘80. Przypomnijmy, że takim autobusem Tomasz Surowiec zablokował wyjazd z zajezdni autobusowej przy ul. Grabiszyńskiej, gdzie teraz znajduje się nasze Centrum. Miało to miejsce 26 sierpnia 1980 roku. Rozpoczęty w ten sposób strajk przyczynił się do powstania wrocławskiej „Solidarności – relacjonuje dyrektor Centrum Historii Zajezdnia Marek Mutor.
„Ogórek” trafi na stałe do Centrum Historii Zajezdnia. W tygodniu będzie przywoził do niego dzieci z wrocławskich szkół, a weekendami będą mogli nim podróżować turyści zwiedzający Wrocław. Postęp prac nad remontem pojazdu można obserwować na profilu „Drugie życie Ogórka”.