Kwiecień już za rogiem, a wraz z nim początek konsultacji społecznych w sprawie wprowadzenia w 2025 roku tzw. „Strefy Czystego Transportu”. Według jej założeń spora część starszych samochodów spalinowych otrzymałaby zakaz wjazdu do centrum miasta. Jak spora? To już zależy od przyjętego wariantu, a te są trzy: łagodny, zrównoważony oraz ambitny.
Mniej więcej w połowie 2022 roku we Wrocławiu przeprowadzone zostało badanie emisji spalin. Obserwowano przeszło 70 tysięcy aut w dziewięciu miejscach w mieście. Zwrócono też uwagę na wiek samochodów. Jak się okazało, stolica Dolnego Śląska ma wysoki procent samochodów liczących ok. 20 lat. Takie auta nie mają zastosowanych nowoczesnych, bardziej ekologicznych rozwiązań przy spalaniu i emitują więcej zanieczyszczeń niż nowe modele. Z tym właśnie walczyć ma Strefa Czystego Transportu. Wraz z biegiem lat coraz kolejne „roczniki” produkcji samochodów otrzymywałyby zakaz wjazdu do centrum miasta. Co rozumiemy przez ten termin? Otóż:
Rozmiar Strefy
- I wariant – najbardziej ostrożny. Według niego Strefa miałaby obejmować ścisłe centrum, czyli tereny otoczone przez Fosę Miejską oraz Odrę
- II wariant – pośrednia opcja. Zawiera to co wariant I, ale do tego jeszcze Kleczków, Nadodrze, Ołbin, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie, Szczepin i Popowice.
- III wariant – najbardziej „ambitny” lub jak kto woli „radyklany”. Do terenów z dwóch wariantów powyżej doszłyby jeszcze Zacisze, Zalesie, Szczytniki, Biskupin, Sępolno, Dąbie, Bartoszowice, Tarnogaj, Gaj, Huby, Borek, osiedle Powstańców Śląskich i Gajowice. To by oznaczało w gruncie rzeczy, że starsze samochody na południe od Starej Odry mogłyby jeździć tylko po skrajnych dzielnicach jak Wojszyce, Jagodno, Brochów czy Klecina (Bielany też, także Ikea niezagrożona).
Wiek samochodów
To akurat najlepiej widać na zamieszczonej poniżej grafice:

Konsultacje rozpoczną się 1 kwietnia i potrwają do 30 kwietnia (niedziela), a formularze dostępne są TUTAJ. W czwartek 13 kwietnia o godz. 17.30 odbędzie się e-spotkanie. Zaplanowane zostały też dwie debaty. Pierwsza z nich dotyczyć będzie technicznych i zdrowotnych skutków wprowadzenia SCT, a odbędzie się 18 kwietnia (wtorek) o 17.30. Podczas drugiej (26.04.2023 r., środa, godz. 17.30) odbędą się rozmowy nt. społecznych i ekonomicznych skutków wprowadzenia strefy. Każda z debat będzie miała miejsce w ODLOCIE. Strefie Partycypacji przy ul. Piłsudskiego 34. Zorganizowane zostaną też konsultacje młodych, w ich ramach odbędą się warsztaty z przedstawicielami Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz młodzieżowych organizacji społecznych.
Ratuszowym znudziła się robota najwyraźniej…