Czy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę?

To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova. Jej tytuł Rytuały będzie rozważany z kilku perspektyw: Rytuał: Ciało, Rytuał: Maszyny, Rytuał: Głos. W programie znajdą się zarówno utwory kameralne, jak i dzieła na duży zespół. Jako wizytówkę festiwalu chcemy nadal prezentować projekty spoza dziedziny czystej muzyki: taniec, instalacje, performanceʼy, wideo; kierunek ten odzwierciedla wielką ewolucję w muzyce współczesnej, w której kompozytorzy potrzebują poszerzyć wachlarz używanych przez siebie środków artystycznych i tworzyć nowe wizje. Przedstawimy też prawykonania kilku nowych utworów, które zamówiliśmy u kompozytorów z Francji, Austrii i Niemiec, aby podkreślić europejski wymiar festiwalu. Nowe zamówienia są dla nas niezwykle ważne, ponieważ chcemy utrzymywać stałe i mocne relacje z artystami z zagranicy. Zaprezentujemy wyjątkową wersję Święta wiosny w wykonaniu zespołu baletowego Davida Wampacha. W przedstawieniu tym muzyka Strawińskiego jawi się tylko jako duch: została zastąpiona czterdziestopięciominutowym, obsesyjnym rytuałem oddychania w kręgu! W programie nie zabraknie też kilku kompozytorów z ubiegłego wieku, takich jak Luigi Nono, Ivo Malec czy George Crumb, których utwory pełne są skomplikowanych kontrapunktów – można je traktować również jako rytuały.

Międzynarodowy Festiwal – Musica Electronica Nova – RYTUAŁY
26 – 30 maja 2021 – Wrocław  
  • Środa – 26 maja 2021 – godz. 21:00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Czarna) – Wrocław

Rytuał: Log in / log out – koncert online – Oddziału Wrocławskiego Związku Kompozytorów Polskich – Joanna Freszel – sopran, Tomasz Skweres – wiolonczela, Adam Porębski, Sławomir Kupczak, Grzegorz Wierzba, Mateusz Ryczek – elektronika. Małgorzata Kazińska – reżyseria / direction (LOG IN In statu nascendi). Program: Adam Porębski inVisible na sopran, wiolonczelę i elektronikę (2021), Sławomir Kupczak Rococo na głos, wiolonczelę i elektronikę (2021), Grzegorz Wierzba Sirius II na improwizującą wiolonczelę, komputer i taśmę w przestrzeni 4-kanałowej (2021), Katarzyna Dziewiątkowska 03/04 na sopran, wiolonczelę i elektronikę (2021), Małgorzata Kazińska, Mateusz Ryczek LOG IN In statu nascendi na sopran, wiolonczelę, elektronikę i wideo (2021).

  • czwartek niedziela2730 maja 2021 – Narodowe Forum Muzyki – Wrocław (foyer -3)

Martwa Natura – instalacja prezentowana w ramach 19. Biennale Sztuki Mediów WRO 2021 REVERSO. Instalację można oglądać w dniach: 27 maja w godz. 13.00 – 20.00, 28 maja w godz. 13.00 – 18.00, 29 maja w godz. 13.00–19.00, 30 maja w godz. 13.00–18.00.  W dniach 27, 29 i 30 maja oglądanie instalacji w ostatniej godzinie jej udostępniania jest możliwe tylko na podstawie biletu na wydarzenie festiwalowe odbywające się w danym dniu (odpowiednio: Rytuał: Głos, Rytuał: Ciało i Rytuał: En face).  Współorganizator: Centrum Sztuki WRO

  • Czwartek – sobota – 27 – 29 maja 2021, 13.00 16.00 oraz 17.30 19.30performance jest powtarzany co 30 minut

Rytuał: Intymność – Gwen Rouger – performerka. Program: performance dla jednego odbiorcy na pianino solo z wykorzystaniem muzyki Charliego Sdrauliga  dla osób powyżej 14. roku życia. Partnerzy: Institut Français, Institut Français de Pologne

  • Czwartek – 27 maja 2021 – godz. 20.00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Czerwona) – Wrocław

Rytuał: Głos – koncert z okazji 20. rocznicy powstania zespołu ElettroVoce: Agata Zubel – głos, Cezary Duchnowski – elektronika, fortepian. Program; ElettroVoce Widzimisię na fonotyzator semantochłonowy (2020), Widzimisię na werbafon desemantryczny (2020), Alejandro Viñao Borges y el espejo na sopran i komputer (1992), Krzysztof Wołek Cookbook for the Modern Boygirl na głos i elektronikę na żywo (2021), Wojciech Błażejczyk Co-Relations na głos i gestofon (2021), Wolfgang Mitterer cells of perspective na sopran i elektronikę (2021), ElettroVoce Stories Nowhere from (2014). Zamówienie utworu cells of perspective na sopran i elektronikę Wolfganga Mitterera dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.  Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Polskie Wydawnictwo Muzyczne

  • Piątek – 28 maja 2021 – godz. 20:00 – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego – Wrocław,

Carte blanche – koncert online Studia Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Robert Kurdybacha – dyrygent, kierownictwo artystyczne, reżyseria, scenografia.  Sound Factory Orchestra: Joanna Talarek – altówka, Olgierd Żemojtel wiolonczela, Aniela Pawłowska – kontrabas, Renata Raczyło – klarnet basowy, Mariusz Kuśnierz – saksofon tenorowy, Michał Honisz – gitara elektryczna, Dominik Maciążek – akordeon, Jakub Lechki – perkusja, Michał Kram – instrumenty perkusyjne, Piotr Bednarczyk – komputer, realizacja wideo, Paweł Lisek – realizacja wideo, reżyseria, scenografia, Studio Kompozycji Komputerowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Program: Magdalena Gorwa on the verge of… na altówkę, akordeon, perkusję i elektronikę (2020), Krzysztof Rau Anchor na elektronikę (2019), Paul Preusser (Re)Constructing a Misfit na saksofon tenorowy, gitarę elektryczną, kontrabas, perkusję i elektronikę (2009), Sławomir Kupczak Anafora V na wiolonczelę i elektronikę (2004), Katarzyna Bem Drone Strike na elektronikę (2019), Piotr Bednarczyk Sentimental Rave na klarnet basowy, altówkę, wiolonczelę, kontrabas, instrumenty perkusyjne, elektronikę, wideo, stroboskop (2019). Koncert prezentujący prace studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które powstały w Studiu Kompozycji Komputerowej. Sound Factory Orchestra zrealizowała niniejszy koncert w formule pro bono, w celu wspierania wrocławskich wykonawców i kompozytorów. Współorganizator: Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

  • Sobota29 maja 2021 – godz. 19:00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Czerwona)

Rytuał: Ciało – Taniec: David Wampach Association Achles: Kaya Kołodziejczyk, David Wampach – taniec, David Wampach – choreografia, Rachel Garcia, Laurence Alquier – kostiumy, Mikko Hynninen – dźwięk, Guillaume Pons – kierownictwo sceny. Spektakl z udziałem Chiary Gallerani, Johanny Korthals Altes, Enory Rivière, Marka Tompkinsa i Christiana. Karen Jouve – kierownictwo produkcji. Produkcja / Production: Association Achles. Podziękowania dla Dominique Brun, Tamar Shelef. Program: Sacre na dwóch tancerzy, inspirowane Świętem wiosny Igora Strawińskiego (2011). Partnerzy: Institut Français, Institut Français de Pologne

  • Sobota – 29 maja 2021 – godz. 20:00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Główna) – Wrocław

Rytuał: Maszyny.  Szymon Bywalec – dyrygent, Joanna Freszel – sopran, Pierre Jodlowski – taśma, David Hudry – elektronika, Michael Beil – elektronika, wideo, Marek Stańczyk, Michał Tatarek – wideo. Orkiestra Muzyki Nowej Program: David Hudry Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo (2021), Luigi Nono La fabbrica illuminata na sopran i taśmę (1964), Michael Beil exit to enter na sześć instrumentów, elektronikę i wideo realizowane w czasie rzeczywistym (2013). Zamówienie utworu Rituals – Men & Machines na 11 instrumentów, elektronikę i wideo Davida Hudry’ego dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.  Partnerzy: Institut Français, Institut Français de Pologne, Goethe-Institut w Krakowie.

  • Niedziela – 30 maja 2021 – godz. 18:00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Czerwona) – Wrocław

Rytuał: En face. Aleksander Wnuk instrumenty perkusyjne, Pierre Jodlowski – elektronika, Piotr Peszat multimedia. Program: Sarah Nemtsov En Face: Solitude na perkusistę solo (2020), Ivo Malec Triola ou Symphonie pour moi-même: III. Nuda na elektronikę (1978), Nicole Lizée Katana of Choice na poszerzony zestaw perkusyjny solo, elektronikę i wideo (2014, 2016), Ivo Malec Triola ou Symphonie pour moi-même: I. Turpituda na elektronikę (1978), Piotr Peszat Jennyʼs Soul. Or Dirkʼs? na perkusistę solo, audio playback i wideo (2016, 2020).

  • Niedziela – 30 maja 2021 – godz. 20:00 – Narodowe Forum Muzyki (Sala Czarna) – Wrocław

Rytuał: Wojna i wolność.  NeoQuartet: Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce, Paweł Kapica – II skrzypce, Michał Markiewicz – altówka, Krzysztof Pawłowski – wiolonczela, Laure M. Hiendl – elektronika, wideo. Program: Laure M. Hiendl String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo (2021), George Crumb Black Angels: Thirteen Images from the Dark Land na elektryczny kwartet smyczkowy (1970). Zamówienie utworu String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Laureʼa M. Hiendla dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Partnerzy: Goethe-Institut w Krakowie, Huta Julia.

Pierre Jodlowski

dyrektor artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova

foto: M. Stańczyk

Aula Leopoldyńska zaprasza na wirtualny spacer w ramach Nocy Muzeów

Poprzedni artykuł

Jedna z najbardziej znanych i przejmujących historii o miłości – balet w operze dla publiczności

Następny artykuł

Możesz także polubić

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.