Dziś o 3:46 wyjechał na trasę tramwaj linii 21, a nieco później z zajezdni autobusowej na Obornickiej pierwszy wrocławski elektrobus na linię K – w ten sposób w praktyce rozpoczęło się funkcjonowanie nowej siatki połączeń MPK. Poza zmianami stałymi związanymi z uruchomieniem Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór wciąż trwają remonty, które mają wpływ na siatkę połączeń. Na przystankach w całym mieście wiszą już nowe rozkłady jazdy, a nowa siatka połączeń i nowe rozkłady zostały zaciągnięte do aplikacji typu „jakdojadę” czy środowiska Google.
Dziś na trasy wyjechały nie tylko tramwaje i autobusy obsługujące TAT. Od dziś do komunikacji autobusowej dołączyła na TAT komunikacja tramwajowa łącząca centrum miasta z Nowym Dworem. Po TAT jadą tramwaje 13 i 23 oraz jadą lub pojadą od dziś autobusy: 106, 107, 119, 122, 124, 126, 132, 134, 142, 148, 149, 152, 319, 909, 927, 206 i 249. Szczegóły tych połączeń można znaleźć na mapie tras: https://www.wroclaw.pl/komunikacja/nowa-mapa-tras-mpk
– Przy okazji uruchomienia TAT wprowadzono korekty w siatce połączeń w całym mieście. To nowa siatka połączeń tramwajowych i autobusowych w połączeniu z tymczasowymi zmianami remontowymi – zmiany dotyczą 18 tras tramwajowych i 11 autobusowych. Informacje o tych zmianach można znaleźć w specjalnym serwisie utworzonym przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej www.wrocław.pl/nowe-trasy-mpk. Są one także w aplikacji jak dojadę czy w planerach gogolowskich. Sama z nich dziś rano korzystała testując czy wszystko działa – mówi Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrownoważonej Mobilności
Dodatkowo od dziś wchodzi w życie szkolny rozkład jazdy zastępując rozkłady wakacyjne. Oznacza to zwiększenie częstotliwości taktu tramwajowego z 15 min na takt 12 minutowy, a także znaczne wzmocnienie kursów autobusowych w porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych.
– W dni robocze tramwaje będą kursowały w godzinach szczytu co 12 minut, a zatem na odcinku, na którym kursują np. 2 linie, tramwaj podjedzie w godzinach szczytu średnio co 6 minut. Na takich ciągach komunikacyjnych jak np. ul. Legnicka, gdzie w układzie stałym przewidujemy 6 linii tramwajowych, nasza oferta będzie bogata, bo pojazd podjedzie na przystanek średnio co 2 minuty – przypomina Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w Urzędzie Miejskim Wrocławia.
Tramwaje jadą od dziś ulicą Legnicką po skończonym przed czasem wakacyjnym remoncie Torewolucyjnym tamtejszego torowiska. Remont planowo miał się zakończyć 9 września. Dzięki znakomitej pracy wrocławskiej firmy GM Roads (która budowała także znaczną część oddawanej dziś TAT) już w niedziele 2 września na swoje trasy Legnicką wróciły 3, 10, 12, 21 i 22. Przywrócone zostają też przystanki autobusowe na skrzyżowaniu Legnicka, Kwiska, Wejherowska. W związku z powrotem tramwajów zlikwidowany został autobus za tramwaj 733.
Choć autobus za tramwaj zostaje – teraz jako linia 702 będzie obsługiwał południe Wrocławia.
– W sobotę zakończył się remont krzyżownicy tramwajowej na środku skrzyżowania Piłsudskiego/Powstańców Śl./Świdnicka. Umożliwia dziś przejazd tramwajowy w relacji pl. Legionów – Dworzec PKP a także skręt z Piłsudskiego w Świdnicką. Jednocześnie dziś rozpoczyna się remont rozjazdu Piłsudskiego/Powstańców Śląskich. Do 5 października zawieszone jest kursowanie tramwajów 2 i 20. 6 i 7 zawracają na wysokości odpowiednio Renomy i Capitolu. A 17 jedzie objazdem na Krzyki przez Grabiszyńską i Hallera. W zamian za nie między Krzykami a Capitolem kursować będzie autobus za tramwaj 702, zaś na trasie Leśnica – Arkady – Biskupin tramwaj 72 zastępujący tramwaje 20 i 2. Autobusy A i D będą dodatkowo zatrzymywać się na przystanku Wielka. Remont potrwa 5 tygodni – mówi Witold Woźny Prezes MPK
Od jutra 4 września ruszy nowa linia autobusowa 310 obsługująca nowo otwierany zespół szkolno-przedszkolny przy Asfaltowej. Do szkoły i przedszkola łącznie będzie uczęszczało docelowo 1200 dzieci. Nowa linia będzie kursować od skrzyżowania Buforowa/Sarnia/Vivaldiego przez Asfaltową do ronda Bednarza na Wojszycach. Ponieważ jutrzejsze pierwsze rozpoczęcie roku szkolnego w tej placówce zaplanowano na 9:00 autobus 310 jutro będzie kursował od 8:00, w normalne dni szkolne pierwszy kursy będą w cyklu 15 minutowym od 6:00. Jutro, by zaakcentować uruchomienie nowej linii społecznicy z Klubu Sympatyków Komunikacji Miejskiej podstawią na tę trasę także jeden ze swoich zabytkowych pojazdów. Starego Jelcza!
– Każda nowa linia, czy to tramwajowa czy autobusowa, to poprawa oferty komunikacyjnej dla wrocławian. Jako Klub Sympatyków Transportu Miejskiego uważamy, że takie okazje powinny mieć odpowiednią oprawę, stąd decyzja, by pierwszego dnia kursowania linii 310 pojawił się na niej dodatkowy autobus – zabytkowy z kolekcji naszego stowarzyszenia. Będzie to Jelcz M11. Pojazdy tego typu razem z przegubowymi Ikarusami stanowiły trzon komunikacji autobusowej we Wrocławiu w latach 80. Przy czym „przeguby” obsługiwały najbardziej oblegane linie, zaś na pozostałych pojawiały się krótkie jelcze, takie jak ten, który wyjedzie na linię 310 w poniedziałek – mówi Krzysztof Kołodziejczyk z KSTM
Zresztą pojazdy KSTM stanowiły trzon wczorajszej parady tramwajowo-autobusowej na TAT.
– Celem Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego jest przywracanie do dawnej świetności wiekowych tramwajów i autobusów. W ten sposób pokazujemy, jak zmieniała się komunikacja zbiorowe we Wrocławiu czy na Dolnym Śląsku. Nasi pasażerowie mogą więc zobaczyć, jak podróżowało się w dwudziestoleciu międzywojennym czy zaraz po drugiej wojnie światowej, wsiadając do tramwajów Maximum z 1901 r. z firankami w oknach czy Konstal N z 1949 r. z bardzo prostym wnętrzem. Z kolei jak w latach 80. można poczuć się dzięki tramwajowi Konstal 102Na czy licznym w naszej kolekcji autobusom.
Dziś nową siatkę połączeń testują sympatycy Śląska Wrocław, którzy w liczbie niemal 20.00 na 12:30 wybierają się na Tarczyński Arena na mecz przeciw Jagiellonii Białystok. (Poza komunikacją regularną także tramwaje specjalne T1 i T2 oraz autobus S1). Z kolei jak funkcjonuje komunikacja na południu Wrocławia testują goście na Partynicach – tu dziś dzień wyścigowy z punktem kulminacyjnym – gonitwą Wielka Wrocławska. Dowiezie ich autobus specjalny S7.
Informacja prasowa: Wydział Komunikacji Społecznej / Departament Prezydenta