We wtorek 24 października Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu planuje rozpocząć wyznaczanie płatnych miejsc postojowych na osiedlach Huby i Tarnogaj. Prace będą prowadzone etapami i potrwają ok. 2 miesięcy – to czas przewidziany na wykonanie oznakowania poziomego i wyniesienie znaków pionowych, a także ustawienie parkomatów. Strefa ma zostać uruchomiona jeszcze w tym roku.
W ramach tych zadań powstanie w sumie 1400 nowych płatnych miejsc postojowych. Na osiedlach pojawi się 65 parkomatów. Prace przy poszerzaniu Strefy Płatnego Parkowania rozpoczną się od osiedla Huby, a dokładnie od ulic Dawida i Wesołej.
Jednym z trudniejszych etapów jest malowanie oznakowania poziomego, ponieważ na czas tych prac z odcinka ulicy objętej malowaniem, muszą zniknąć auta.
– Akcja malowania oznakowania na ulicach będzie prowadzona w taki sposób, aby kierowcy mogli zaparkować auta po drugiej stronie. Prosimy mieszkańców, aby zwracali uwagę na tymczasowe oznakowanie i nie parkowali aut w miejscach, gdzie pojawiły się znaki zakazu zatrzymywania. Dzięki temu sprawnie wykonamy oznakowanie na jezdni, a właściciele aut unikną odholowania swoich pojazdów. Oczywiście na tempo i harmonogram prac wpływ będzie miała pogoda. W deszczowe dni nie możemy malować oznakowania poziomego – zaznacza Tomasz Jankowski rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.
Wprowadzenie Strefy Płatnego Parkowania na osiedlach Huby i Tarnogaj to efekt starań rad osiedli, które o to zabiegały. Radni osiedlowi nie mieli wątpliwości, że było to rozwiązanie konieczne, wielokrotnie zwracając uwagę na problem aut blokujących przejście chodnikami, czy zniszczonych zieleńców. Docelowo w ramach SPP na osiedlu Huby wyznaczonych zostanie 800 płatnych miejsc postojowych i ustawionych 31 parkomatów. W przypadku osiedla Tarnogaj będzie to 600 miejsc z 34 parkomatami.
– Uruchomienie płatnych miejsc uzależnione jest m.in od skutecznych odbiorów oznakowania pionowego i poziomego płatnych miejsc postojowych. Szacujemy, iż opłaty zaczną obowiązywać w drugiej połowie grudnia tego roku. – dodaje Jankowski.
Koszt wyniesienia SPP na Hubach to ponad 1 mln zł. W przypadku osiedla Tarnogaj to kwota ponad 1,7 mln zł.
Wrocław wciąż ma jedną z najmniejszych SPP wśród dużych miast.
Mimo sukcesywnie zwiększającej się liczby miejsc płatnych na osiedlach, Wrocław ma wciąż jedną z najmniejszych Stref Płatnego Parkowania spośród dużych miast w Polsce. W miastach takich jak Poznań czy Szczecin, analogiczne strefy są zdecydowanie większe. W Krakowie strefa ta już kilka lat temu przekraczała liczbę 22 000 miejsc. W stolicy Dolnego Śląska na koniec ubiegłego roku Strefa Płatnego Parkowania obejmowała 6,5 tys. miejsc, z tego 4,5 tys. z nich znajdowało się poza ścisłym centrum miasta. W tym roku miejsca płatne wyznaczono już na obszarach Przedmieścia Świdnickiego, Przedmieścia Oławskiego i Szczepina, a wraz z Hubami i Tarnogajem do końca roku ta liczba wzrośnie w sumie do ponad 8,5 tys. miejsc w całej strefie.
Jakie stawki dla mieszkańców?
Zameldowani mieszkańcy, których nieruchomości znajdują się w pobliżu Strefy Płatnego Parkowania, mogą wykupić preferencyjne abonamenty w cenie zaledwie 10 zł za miesiąc, 50 zł za pół roku lub 100 zł za rok. W praktyce oznacza to, że postój dla kierowców posiadających abonament kosztuje ok. 30 gr/dziennie. Informacje na temat Stefy Płatnego Parkowania oraz Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania znajdą Państwo w specjalnie przygotowanym serwisie www.spp.zdium.wroc.pl.
Oczywiście, wydawane są także abonamenty komercyjne, które można nabyć od kwoty 200 zł za miesiąc. Dla osób, które przyjeżdżają do Wrocławia z okolicznych miejscowości, Miasto przygotowało 2 566 miejsc postojowych na 30 parkingach Parkuj i Jedź, które zlokalizowane są m.in. na wlotach do Wrocławia, przy węzłach przesiadkowych, pętlach tramwajowych, czy przystankach kolejowych.
Materiał prasowy ZDiUM Wrocław