Wrocławskie Inwestycje rozstrzygnęły przetarg na projektowanie budowy tramwaju na Maślice. W postępowaniu przetargowym wzięto pod uwagę poza ceną (60% wagi) także doświadczenie projektanta branży torowej (20% wagi) doświadczenie projektanta branży drogowej (10%) i doświadczenie projektanta branży elektroenergetycznej (10%).
Złożone zostały trzy oferty. Najdroższa zaproponowana przez wrocławskie biuro BIPROGEO-PROJEKT opiewała na sumę 4 646 666,66 zł, po środku uplasowała się propozycja projektantów z Warszawy DATABOUT – 4 575 600 zł. Najtańsza oferta została złożona przez inne wrocławskie biuro projektowe – Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Drosystem wykazał się też najwyższym doświadczeniem projektowym zdobywając łącznie 100 punktów w kategorii cena + doświadczenie. Dwaj przegrani oferenci uzyskali odpowiednio 73 i 77 punktów.
Tramwaj na Maślice to kolejna wielka inwestycja, która czeka Wrocław w najbliższych latach. Żeby ją zrealizować trzeba jednak sporządzić dokumentację projektową tego zadania. Jej uzyskanie to skomplikowany, długotrwały i kosztowny proces. Oferta, którą wybrała komisja przetargowa opiewa na kwotę 3 672 780 zł.
– Inwestycja umożliwi mieszkańcom Maślic, ale i pobliskich osiedli szybki dojazd do centrum. Dzięki realizacji tej inwestycji aż 11 tysięcy osób zyska dostęp w odległości do 500 m do przystanku tramwajowego. A dzięki parkingowi P&R i odpowiedniej integracji z autobusami, trasa tramwajowa na Maślice będzie także nową ofertą komunikacyjną dla Stabłowic czy Pracz Odrzańskich – wskazuje prezydent miasta Jacek Sutryk.
Trasa na Maślice będzie liczyć ponad 3,2 kilometrów długości, a jeśli liczyć z pętlą – to nawet ok. 4 km. Dokładny jej przebieg poznamy po zakończeniu projektowania. Trasa tramwajowa znajdzie się w korytarzu komunikacyjnym wytyczonym w Studium i Miejskim Planie Zagospodarowania Przestrzennego dla tego obszaru.
– Założenia koncepcyjne są następujące: Planowany jej początek jest w pobliżu krańcówki przy Tarczyński Arena przy ul. Pilczyckiej, następnie ok. 2 km wzdłuż ul. Maślickiej po stronie północnej. Potem trasa odbije w lewo w kierunku południowo-zachodnim w kierunku ulicy Suwalskiej i Królewieckiej, aby zakończyć swój bieg w pobliżu centrum handlowego i linii kolejowej, którą kursują pociągi m.in. w kierunku Głogowa czy Zielonej Góry. Wybór tego miejsca na pętlę tramwajową nie jest przypadkowy, ponieważ w planach PKP jest wybudowanie w sąsiedztwie stacji kolejowej Wrocław-Maślice. Przy pętli tramwajowej planowany jest park and ride – opisuje prezes Wrocławskich Inwestycji Piotr Paś.
Wrocławskie Inwestycje dopiero co oddały do użytku Trasę Autobusowo-Tramwajową na Nowy Dwór, teraz będzie realizować ze strony miasta budowę tramwaju na Maślice. Tramwaj na Maślice to element Wrocławskiego Programu Tramwajowego. Jego realizację ogłoszono w ubiegłym roku.
– Dążymy do tego, by tras tramwajowych we Wrocławiu było jeszcze więcej, ale musimy pamiętać, że miasto cały czas się zmienia i rozwija, dlatego do realizacji kolejnych zadań musimy się dobrze przygotować. Stąd powstanie Wrocławskiego Programu Tramwajowego 2.0, który jest odświeżeniem powstałego planu z 2016 roku – dodaje Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW
Założenia koncepcyjne dla Maślic zakładają powstanie na trasie 8 par przystanków na wysokości ul. Gosławickiej, przy AOW, ul. Rędzińskiej, Bogatyńskiej, Brodnickiej, na rozwidleniu ul. Maślickiej i trasy tramwajowej odbijającej w kierunku południowo-zachodnim, przy ul. Suwalskiej oraz ul. Królewieckiej.
– To skomplikowane zadanie. Planujemy wybudować most na Ługowinie, liczne sieci podziemne, kilka kilometrów torowiska. Dokumentacja obejmie wiele pozwoleń i uzgodnień m.in. decyzję środowiskową, ZRID czy budowę nowej stacji prostownikowej na Maślicach. Stąd też od momentu podpisania umowy projektant będzie miał na przygotowanie dokumentacji ponad dwa lata. Inwestycja będzie objęta konsultacjami społecznymi – mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Trasa jest ściśle powiązana z przebudową ulicy Maślickiej – na to zadanie jest już dokumentacja projektowa obejmująca kompleksową przebudowę jezdni, budowę dróg dla rowerów, chodników oraz całej infrastruktury podziemnej i zieleni.
Informacja prasowa: Wydział Komunikacji Społecznej / Departament Prezydenta